על הפרוייקט. הבעיות, הצרכים והמטרות
על הפרויקט בקצרה
מטרת הפרויקט הינה לקדם ולשפר את האופן בו בוחרים בוגרי כיתות י"ב את המסגרת הישיבתית שבה הם ילמדו לאחר סיום התיכון. הבעיה העיקרית שעומדת על הפרק היא שמדובר בתהליך מאוד מבלבל עבור בחור בן 17.5. בחורים בכיתה י"ב אינם מודעים להעדפותיהם הרוחניות, לאופיים ולהבדלים משמעותיים בין ישיבות שונות, במיוחד בתחומים הנוגעים להשקפת עולם ולסגנון דתי.
בשלב זה של הפרוייקט, אנו מתמקדים רק בבנים, ובפרט באלו שבחרו ללכת למסגרות ישיבתיות שונות כמו ישיבות הסדר, ישיבות גבוהות ושילוב. זאת, בתקווה שנוכל להרחיב את היריעה בעתיד.
ניתן למנות כמה בעיות מרכזיות שקיימות כיום:
א. תהליך הבחירה מאוד מבלבל. תלמידי כיתות י"ב אינם מודעים לריבוי הישיבות וההבחנה ביניהן.
ב. בוגרי כיתות י"ב מגיעים מועלמות רוחניים מגוונים. למרות זאת, רבים מגיעים לישיבות שאינן מתאימות להם, או לא מוצאים את הישיבות שיכולות לתת להם מענה.
ג. ההיכרות של התלמידים עם מגוון הישיבות איננה אחידה. בישיבות תיכוניות ובתיכונים דתיים רבים, אין ביטוי שווה לכל מגוון הישיבות.
ד. תחרות קשה מידי. בין הישיבות נוצרה תחרות שמנסה למשוך תלמידים בכיתות י"ב. במקרים רבים, התחרות איננה סביב ערכים והשקפות עולם אלא סביב גימיקים ואמצעים שיווקיים.
ההשלכות הנגזרות:
א. הרדדת עולם התורה, בעיקר מצד העובדה שישיבות ראויות שאינן משחקות במשחק השיווקי עלולות למצוא עצמן נסגרות.
ב. פיתוח אישיותי שאינו מותאם לתלמיד. תלמידים בוחרים בישיבות שאינן מתאימות לאופי אישיותן. במקרים קיצונים הדבר מוביל לעזיבתם את הדת.
ג. ביזבוז משאבים כלכליים. התנודות הרבות בכמות גיוס תלמידים מביאות לקשיי העסקה של רמי"ם בישיבות, להעמדת מבנים שעומדים ריקים מתלמידים ועוד.
כיצד בחור בכיתה י"ב בוחר ישיבה?
כפי שעולה מכמה מחקרים, וכן משאלונים שערכנו בעצמנו, הדמויות המשפיעות ביותר על הבחירה, הן קודם כל ההורים. לאחר מכן, מדורגים המחנכים בבית הספר (ר"מים) והחברים.
רוב ההיכרות של תלמיד בכיתה י"ב עם ישיבות הסדר וישיבות תיכוניות, נעשית בין כותלי התיכון או הישיבה התיכונית שבה הוא לומד. מכיוון שכך, יש השפעה רבה לעמדותיהם של צוות בית הספר בכל הנוגע למפגש של התלמיד עם ישיבות שונות. כמו כן, תלמידים רבים אינם משקיעים מחשבה בנוגע לאיזו ישיבה מתאימה להם, או מה הם הקריטריונים שבאמצעותם הם היו רוצים לבחור ישיבה. מחשבות ודיונים כאלה הולכים ומתפתחים במהלך כיתה י"ב, עמוסת המשימות, מה שמקשה יותר על תהליך הבחירה.
מטרת הפרוייקט:
מטרתנו הראשונה היא לתת כלים לתלמידים בכיתות י"ב, על מנת לעזור להם בבחירת ישיבה המתאימה להם.
אנו מציעים טיוטת מערך לימוד לשמיניסטים, שעוסק בשאלה כיצד בוחרים ישיבה. הרעיון העיקרי הוא לתת לתלמיד כלים שיעזרו לו לחשוב על הקריטריונים שחשובים לו ביותר, על מנת שיוכל לבחור בישיבה שתתאים לו.
.לכך ילווה קמפיין אינטרנטי שמטרתו היא העלאת המודעות בנושאים הללו בקרב תלמידים בכיתה י"ב, בקרב ההורים, ובקרב הציבור באופן כללי.