עתירה לבג"ץ נגד בחירת רב ראשי בי-ם

 

לטענת בתי הכנסת מהזרם הדתי-לאומי, מאחר ולחרדים אין רוב בבירה, לא אמור להיות להם רוב בוועדה שתקבע מי יהיה הרב הראשי של ירושלים

23/9/2009 

 

בתי הכנסת מהזרם הדתי-לאומי בירושלים מימשו היום את האיום שלהם ועתרו לבג"ץ בדרישה לעצור את ההליכים לבחירת רב ראשי לעיר. לטענת העותרים, אליהם הצטרפו גם ח"כ אורי אורבך ותנועת "נאמני תורה ועבודה", מאחר ולחרדים אין רוב בבירה, לא אמור להיות להם רוב בגוף הבוחר בבירה רב ראשי אשכנזי ורב ראשי ספרדי. 

יצוין כי אנשי הציבור הדתי-לאומי מקדמים בימים אלה את בחירתו של הרב אריה שטרן לתפקיד הרב הראשי האשכנזי. במקביל להליך המשפטי, מאיימים חובשי הכיפה הסרוגה כי אם שר הדתות יעקב מרגי ימשיך לפעול למען בחירתו של רב אשכנזי-חרדי, הם ייפעלו לסיכול האפשרות שבה אחד מבניו של הרב עובדיה יוסף, ייבחר לתפקיד הרב הספרדי הראשי של העיר.

עו"ד אילן קמינצקי יו"ר נציגות בתי הכנסת הציוניים שיזם את הגשת העתירה אמר ל-nrg מעריב: "ירושלים אינה עיר חרדית. 70% מתושביה נמנים על הציבור הציוני ולפיכך גם בגוף הבוחר את רב העיר אמור להיות רוב לציבור הציוני. אנו משוכנעים שהרכב בתי הכנסת ישונה באופן שינתן משקל משמעותי לעמדת בתי הכנסת הציוניים בירושלים".

בתנועת נאמני תורה ועבודה טענו היום: "כאשר בוחרים לגוף הבוחר 24 בתי כנסת מתוך 4,000 אנו מצפים כי הליך הבחירה יתנהל בשקיפות מלאה, ועל פי קריטריונים שווים, אחידים, גלויים וברורים. הליך הבחירה בפועל היה רחוק מכך ועדיין לא ברור ע"פ אילו קריטריונים בדיוק נבחרו בתי הכנסת שנכנסו לגוף הבוחר, ולצערנו הם אינם משקפים הרכב האוכלוסייה בעיר, לגווניה ועֵדוֹתיה השונים".
"כל ההליך נוהל בשקיפות"
ישראל פת, היועץ המשפטי של משרד הדתות מסר בתגובה: "כל ההליך נוהל בשקיפות ובהתאם לכל דין, כאשר אני אישית לוויתי את ההליך על כל שלביו. המשרד לשירותי דת יגיב לבית המשפט ויוכיח כי אף מגזר לא קופח. וכי אין עילה לתביעה".

אלון נוריאל, יועץ התקשורת של שר הדתות יעקב מרגי מסר בתגובה: "הוועדה שהוקמה לבחירת הרבנים הראשיים בבירה נהגה בשקיפות ובממלכתיות, נצמדה לייעוץ המשפטי שקיבלה ובעניינים רבים החמירה על עצמה יותר משנדרש ממנה – זאת כדי למנוע כל ספק או מראית עין לגבי כשרות ההליך. "כשמדובר במאות בתי כנסת שרק 24 מהם נבחרים – תמיד יהיו הרבה מאוד מאוכזבים, אבל אין כאן כל עילה לעתירה לבג"ץ".

"ראוי להדגיש כי גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת סבור כי הההליך שהוביל למינוי הוועדה שתבחר את הרבנים הראשיים לעיר, בוצע באופן לא ראוי ולכאורה אף בלתי חוקי. עך כך משיב פת: "מועד כינוס הוועדה תואם מראש עם לישכתו של מר ניר ברקת, יתרה מכך אמורה הייתה הוועדה להתקיים בלשכתו של מר ברקת, בהתאם לזימונים שיצאו קודם לכינוס הגיעו יו"ר הוועדה ראב"ד הרב ניסים בן שמעון מת"א, הרב דוד אבוחצירה, מר שמואל סננס חבר הוועדה ועו"ד ישראל פת משקיף הוועדה ללשכתו של מר ברקת ורק שם נמסר להם על ביטול הכינוס – יצויין עוד כי זהו הביטול השלישי ברציפות אשר מתקבל מלשכתו של מר ברקת לכינוס הוועדה, דבר המעיד על חוסר כבוד וזלזול במטרת הכינוס ובחבריה.

"בכינוס האמור השתתף עו"ד ישראל פת היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת שקבע באופן חד משמעי כי הכינוס הוא חוקי ופועל על פי תקנות חוק שירותי הדת היהודיים לבחירת רבני עיר הנושאים אשר עלו לדיון הינם נושאים אשר הציע נציגו של מר ברקת שהגיעו במקומו לכינוס הקודם".