הקדמה: בשבת הקרובה נקרא את פרשת שלח לך, בה מופיע הפסוק: בתוך הסיפור על המרגלים ישנו פסוק שמתאר את יחסי הכוחות שהמרגלים ייחסו להם מול יושבי הארץ: "ְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק–מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". יש בפסוק הזה שני שלבים – קודם כל המרגלים רואים את עצמם כ'חגבים' ורק לאחר מכן זה השדר שהם גם מקבלים מיושבי הארץ בני הענק. זו רק דוגמא אחת להסתכלות הבעייתית ולעין השיפוטית שהיתה למרגלים על הארץ, במקום להאמין בה' ובמשה שזו הארץ הטובה.  הרעיון הזה מזמין אותנו לדבר השבת עם החניכים שלנו על היכולת שלנו להשפיע על הסביבה מתוך עין טובה, על עצמם ועל העולם.

מהלך הפעולה:

1.נפתח את הפעולה במשחק:

נמציא דמות, אפשר לצייר לה אפילו גוף ופנים אם יש לכם זמן ובא לכם. נעמיד את הציור מול החניכים ונספר על הדמות הזאת. לפני הסיפור- נדחוף חניכים "שתולים בקהל" 2 שתולים יצטרכו להגיב באמירות שיפוטיות על הדמות, 2 שתולים יצטרכו להחמיא לה ולהרים לה. זה הסיפור:

תכירו את יצחק (כמובן שימו לב שלדמות אין את השם של אחד מהחניכים). יצחק הוא נער/ילד בגיל X (בגיל של החניכים שלנו) בחופש הגדול, הוא קם כל בוקר ב9, מקפיד להתפלל שחרית, ומכין לעצמו טוסט. ב10 הוא כבר הולך לבית מדרש-בוקר של הסניף אבל שם הוא לא כל כך מצליח להתרכז ובעיקר מדבר עם חברים במקום ללמוד. ב2 הוא חוזר. מתיישב עם הפלאפון ולא שם לב ששעתיים עוברות. ב4 הוא יוצא עם חברים לקניות לארגן את ערב מנגל וסרט שהם רצו לעשות אצלו. הוא חוזר הביתה ב6 בערב לפני שהחברים מגיעים, מסדר את הסלון כי הבטיח להורים שלו שהחברים לא יגיעו לבית מבולגן. ב7 החבר'ה מגיעים. אחד מהחברים לא הגיע, ויצחק לא שם לב. הם נשארו ביחד עד 10 ואז התפזרו לבתים של כל אחד. ב10 יצחק ארגן קצת את הסלון אבל שכח לסדר את כל הבלאגן שהחברים השאירו במטבח. יצחק הלך לישון ב12 בלילה שמח ועייף.

(הערה למדריכים: שימו לב שהסיפור רצוף בדברים טובים יותר ובדברים טובים פחות על הדמות. אפשר להוסיף לסיפור או לשנות אותו כמובן – אבל המטרה היא שהחניכים שאתם בוחרים בשביל התגובות יהיו חניכים שהמשימה באה להם בקלות והם ידעו להדגיש את הנקודות הטובות/הרעות בדמות בצורה טובה כדי להרים אחר כך לשיח)

2.שיח- נשאל את כל החניכים, מה אתם חושבים על יצחק? הייתם רוצים שיהיה חבר שלכם? כן או לא? נסו להקשות על כל חניכ.ה שעונה – ולהציג להם את הצד הנגדי של מה שהם ראו בדמות. אחרי שאתם ממצים את השיח הכללי תחשפו את החניכים בעלי התפקיד- ותסבירו – תראו איך יש לנו אפשרות להסתכל על כל אחד בעיניים אחרות. החניכים שהתבקשו לראות טוב, ידעו להדגיש את הנקודות החיוביות. החניכים שהתבקשו לראות רע, ידעו להשחיר את הדמות אט אט. מה אתם חושבים על זה?

3.נלמד את דף המקורות המיוחד לפעולה. המקור הפעם לקוח מליקוטי מוהר"ן והשפה שלו לא פשוטה. בתוך דף הלימוד תמצאו גם הסבר. מי שמוצא את המקור ברמה גבוהה מדיי בשביל החניכים שלו, יכול להשתמש רק בהסבר ואותו להעביר לחניכים. למקור יש בו 2 חלקים שונים. אתם יכולים להשתמש גם רק בחלק כמובן.

4.סיכום – בפרשת השבוע אנחנו יודעים שהבחירה של המרגלים להסתכל בעין רעה על הארץ היא זו שגרמה למשבר גדול ביחסים של עם ישראל והקב"ה ולעובדה שבנ"י כמעט סיימו את חייהם ואת מערכת היחסים שלהם עם ה' במדבר, בלי להגיע לארץ בכלל. מכאן שלנקודת המבט שלנו יש המון כוח. אם נסתכל על עצמנו בעין טובה, נעודד את עצמנו להמשיך עם הטוב וגם אנשים אחרים יוכלו לראות אותנו בעין טובה. אם נסתכל על אחרים בעין טובה, נוכל למשוך אותם לכיוונים טובים יותר, לעשות אווירה נעימה בשבט ובסביבה, ולהיות אנשים שטוב ומפתח להיות בסביבתם. זה לא דורש הרבה, אבל צריך להתאמן על זה. למה אתם מחכים ? ????

שבת שלום!

לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!