פעולה לשבת –בשלח – להיות נחשון זה מחייב

1.פתיחה: נשחק במשחק ה"קוף אחרי בנאדם" – נוציא חניך אחד מחוץ לחדר, ונבקש מחניך אחר שיוביל תנועה מסויימת. כל שאר החניכים צריכים לחקות את החניך שמוביל ולעשות אחריו תנועה. החניך שיצא החוצה צריך לגלות מי החניך שמוביל את התנועה. אפשר להוציא עוד חניך החוצה ולבחור חניך -מנהיג אחר עד שהחניכים ממצים את המשחק.

2.דיון: איך הופכים להיות מנהיגים? האם זה קל להיות מנהיג? בכל מיני סיטואציות בחיים שלנו אנחנו בוחרים אם אנחנו מובילים תנועה או נסחפים אחרי התנועה. האם אני זה שאומר לחברים שלי לבוא לסניף, או שאני מחכה שיגידו לי לבוא? לא קל להנהיג, לסחוף אחרי.. אפשר לשאול את החניכים – באיזה מצבים בחיים הם מרגישים שהם מנהיגים? שהם סוחפים אחריהם ילדים אחרים? לאיזה כיוון אנחנו מכוונים כשאנחנו מנהיגים? האם אנחנו מנהיגים טובים או רעים?

3.לימוד – בפרשתנו מסופר על קריעת ים סוף. בפשט הכתובים, עם כל העוצמה הברורה שבמעמד, נשמע שהדבר נעשה בצורה פשוטה ומסודרת ביותר:
"…וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם. וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם" (שמות י"ד, כ"א-כ"ב)

עיון במדרשים מגלה את השבר והסערה הגדולה שהתרחשה בקרב העם לפני חציית הים:

"זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים, קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה " (מסכת סוטה לז.)

המצב היה בלתי נסבל ממש! עמ"י שהיה בשעבוד מצרים מאות שנים, סוף סוף יוצא. המצרים מתחילים לרדוף אחריהם, הלחץ בקרב העם הולך וגובר ופתאום – הם מגיעים לים-סוף, מבוי סתום. עכשיו מה? הם מבינים שאין ברירה, עליהם להכנס לים ולשים את מבטחיהם בקב"ה. אך במקום שישר כולם יקפצו לים, מתחילה מריבה בעם: "תרד אתה קודם!" "לא, תרד אתה קודם!", רואה את המצב נחשון בן עמינדב, מבין שיש לעשות מעשה וקופץ ראשון לים. אי אפשר לשער איפה עמ"י היה היום לולא תושייתו וחלוציותו של נחשון.

4.נסכם- עלינו ללמוד לחיינו מנחשון בן עמינדב, מתעוזתו ומבטחונו בה' ו"לקפוץ לים".

לעם אשר עמד על הים היה את התירוצים הטובים ביותר לא לקפוץ: "אולי זה לא מה שה' רוצה שנעשה?", "אולי כדאי לתת למי שיודע לשחות יותר טוב שיכנס ראשון?" וצריך גם לזכור שהים היה כ"כ קר ומפחיד..

גם כשיש לנו את הסיבות הטובות ביותר לא לפעול (או לפחות לא לפעול בכל כוחנו) ומניעות רבות בדרך – עלינו להתגבר עליהם. כל אחד מאתנו יכול בתחומו, ועם כישוריו – להנהיג ולהוביל את סביבתו למקום טוב יותר. רק צריך מאמץ, והשתדלות וכמובן אמונה שהקב"ה נותן לנו את הכוח ויש באפשרותנו לעזור ולקדם את עם ישראל עוד צעד לגאולה!

שבת שלום מחדר השאלות!

לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!

יש לכם במקרה שאלה לא פתורה? על הפעולה, או בכלל? אנחנו כאן בשבילכם – גם בוואטספ!

שלחו הודעה 02-3764999!