פעולה לשבת –ויקרא, זכור – עמלק תסתלק!

1.פעילות –

השבת ממש סמוכה לפורים! פעילות הפתיחה יכולה להיות קשורה לחג שלנו – נבקש מהחניכים להתחפש למדריכים או סתם לעשות תחרות תחפושות ביניהם. אפשר לעשות "ונהפוכו" ושהחניכים יעבירו את הפעולה! אפשר להחליט על נושא אחד שכל השבט מתחפש אליו וכל חניך בוחר בתוך הנושא תחפושת אחת. (לדוגמא: להתחפש למגילת אסתר, ואז חניך אחד הוא אחשורוש אחד אסתר המלכה אחד מרדכי וכו')

2.לימוד ודיון –

בשבת הזאת, חוץ מזה שפורים כבר ממש פה ותכף נקרא את המגילה ונחגוג, אנחנו גם קוראים בבתי הכנסת את פרשת זכור. מי מהחניכים יודע מה זאת פרשת זכור? נדפיס ונחלק לחניכים שלנו את הפסוקים של פרשת זכור:

דברים כה, יז-יט: זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם: אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ-לֹהִים: וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח:

כדי לקיים את מצוות עשה של זכירת מעשה עמלק בשבת שלפני פורים אנחנו קוראים בתורה את הפסוקים האלו וגם מחוייבים לשמוע כדי לקיים את מצוות הזכירה. מדוע אנחנו כל כך צריכים לזכור את מה שעשה לנו עמלק לדעתכם? מה עמלק ופרשת זכור קשורים לפורים? נקרא יחד את קטע הלימוד הבא שיעזור לנו להבין יותר:

"השבת היא גם פרשת זכור. אומרת לנו התורה: 'זכור את אשר עשה לך עמלק' (דברים כה יז). לכאורה נשאלת השאלה, מה לנו לזכור דברים שהיו, במיוחד שדברים האלו אינם נעימים במיוחד? אם התורה אומרת לנו זכור סימן שהתופעה של עמלק עלולה להתחדש במהלך הדורות, ולכן התורה אומרת 'זכור את אשר עשה לך עמלק' על מנת שלא תתפלא כשהוא ינסה לתקוף אותך שוב. וכאן התורה נותנת לנו רמז. מתי עמלק יכול לבוא לפעול עלינו. 'זכור את אשר עשה לך עמלק – בדרך' – כשאנחנו יוצאים ממצב של גלות למצב של ארץ ישראליות, כאן המקום שלו לתקוף אותנו. כאן הוא עלול למצוא את הפרצה בתוך בית ישראל. כאשר האדם נמצא במצב של גלות, אין עליו כל סכנה – יש כללי משחק, אפשר לומר של הגלות. כאשר האדם נמצא בגאולה – גם כן אין סכנה – יש כללי משחק של הגאולה. כל הקושי הוא במעבר מאחד לשני. (..) במצב של יציאה ממצב יציבות אחד אל מצב יציבות אחר, כאן מקום הסכנה של הפגישה עם עמלק. ולכן התורה אמרה, תזכור את מה שעשה לך עמלק, על מנת, שכאשר תצא שוב מן הגלות, לא תתפלא אם עמלק ינסה לתקוף אותך. ואכן במהלך הדורות היו נסיונות שונים של עמלק לתקוף אותנו. אחד ביציאת מצרים, בדרך ממצרים לירושלים. השני בימי המן כשיצאנו מבבל לארץ ישראל, שכבר התחילה 'הצהרת בלפור' דאז – כלומר הצהרת כורש, והתחילו עם זרובבל לעלות יהודים, והיו יהודים שנשארו בשושן הבירה. אז בא עמלק וניסה לתקוף. (…) אבל אין זה הכרח המציאות שעמלק יצליח. המגילה מלמדת אותנו שישנה אפשרות למנוע את תקיפתו של עמלק ע"י 'לך כנוס את כל היהודים' (אסתר ד טז) – כשישנה אחדות פנימית בתוך האומה, אז אפשר לנצח את כל העמלקים."(סיכום עפ"י שיעור של הרב אורי שרקי)

נשאל את החניכים: איך עמלק קשור לפורים? למה צריך לזכור את מה שעשה לנו עמלק? איך מנצחים את עמלק?

3.סיכום: בפורים אנחנו נפגשים בהמן הרשע – שהיה מזרע עמלק. עמלק באים לישראל כשהם חלשים, בדרך, לא במצב יציב ובמקום לעזור להם הם מתקיפים אותם. הפתרון לחולשה הזאת – היא האחדות. גם היום אנחנו במלחמה קשה מול אויבים, ואנחנו רואים בשטח שמה שהכי מחזק אותנו זה הכוח הפנימי שנובע מאחדותנו. סיפור מגילת אסתר מזכיר לנו כמה האחדות חשובה, איך היא יכולה לקרוע כל גזרה קשה ורעה. נתכוונן גם אנחנו, לקרוע גם את הגזרה הקשה והרע של המלחמה עם עזה, בכמה שיותר אחדות בתוך העם וקירוב לבבות.

שבת שלום ופורים שמח מחדר השאלות!

יש לכם במקרה שאלה לא פתורה? על הפעולה, או בכלל? אנחנו כאן בשבילכם – גם בוואטספ!

שלחו הודעה 02-3764999!