הקדמה: בשבת הקרובה נקרא את פרשת מסעי. בפרשה אנחנו יכולים לשים לב לשימוש של התורה במונח "רוצח" גם כלפי הורג נפש בשגגה. ההיתר אפילו להרוג את הרוצח בשגגה, מלמד על חשיבות החיים, על התביעה החדה והבלתי מתפשרת לשמור מאוד מאוד על החיים. התביעה הזו נדרשת מכל אחד מאיתנו, וזו הזדמנות לדבר עם החניכים מעט על אחריות אישית.
מהלך הפעולה:
1.נפתח את הפעולה במשחק- בו נשאל את החניכים כמה אחריות יש להם בכל סיטואציה מ1-10 (אפשר לבקש מהם שיצביעו עם האצבעות בידיים או להכין מראש מספרים מ1-10 ושיצביעו יחד כל פעם על מספר שהם מסכימים עליו בנוגע לאחריות בכל סיטואציה). אם השאלה לא ברורה, אפשר לתת להם דוגמא אחת מבין הסיטואציות: ולשאול אותם – האם אתם צריכים לפעול בתוך הסיטואציה? או שאתם יכולים להמשיך הלאה בחייכם בלי לעשות כלום?
הסיטואציות: אשה זקנה חוצה את הכביש, ילד קטן ממני חוצה את הכביש, אחי הקטן רץ בחצר בצורה שובבה שעלולה להיגמר בנפילה, אבא שלי מבקש עזרה בבית, יש חבר בכיתה שמתקשה במקצוע כלשהו שאני טוב בו, מצאתי פלאפון נטוש בשירותים של הקניון, חברה שלי לא מרגישה טוב, ראיתי תיק שאין לו בעלים באוטובוס, יש בלאגן בחדר שלנו בסניף, יש במקרר בבית גבינה שפג לה התוקף.
2.שיח- השבת אנחנו קוראים את פרשת מסעי. בפרשה מדברים בין היתר על מקרי רצח – וגם על מקרי רצח בשגגה, מקרה שבו לא הייתה כוונה תחילה להרוג ובכל זאת התרחשה הריגה. התורה לא עושה הבחנה בין מי שהרג בכוונה תחילה ובין מי שכן. לשני האנשים האלו קוראים רוצחים, לא פחות ולא יותר! ואפילו ישנו היתר בפרשה להרוג את הרוצח בשגגה.
-מה אתם מבינים מתוך הדבר הזה? מה התורה מצפה מבני האדם? כמה אחריות היא תובעת מכל אחד מאיתנו? האם הייתם משנים עכשיו את התשובות שעניתם במשחק פתיחה?
3.נלמד את דף המקורות המיוחד לפעולה. הלימוד השבת מאתגר. שבטים קטנים יכולים להמשיך את השיח וממנו לתווך את הסיכום של הפעולה.
4.סיכום – בתקופה זו של שלושת השבועות – שאנו גם עסוקים במחשבות על חיבור לבבות ואהבת חינם, צריך לזכור עקרון בסיסי מאד בתורה שבין אדם לחברו- לכל אחד מאיתנו יש כוח להציל עולם ומלואו. אנחנו ערבים אחד לשניה, ועלינו להרגיש את זה בתוכנו ולקחת אחריות אישית על סביבתנו.
שבת שלום וחופש טוב!
לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!