האם אתם במקרה בעלי עסקים בתל אביב? התודות על האפשרות לפתיחת העסק שלכם בשבת בעקבות החלטת בג"ץ הן כולן לאיש אחד — שר הפנים, אריה דרעי. אתם מוזמנים לשגר את הפרחים היישר ללשכתו.

אני מניח שחלקכם מרימים גבה או שתיים; האין זה אותו דרעי שיצא נגד ההחלטה בשצף קצף מיד לאחר פרסומה, קרא מיד לכינוס חירום של כל הח"כים הדתיים, ואף דרש דיון דחוף מראש הממשלה כדי לדון בנושא? כן, אין סתירה. זה המצב שאליו רצה דרעי להגיע, מאז שהחליט להחזיר לעצמו את הסמכות לאשר או לבטל את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב, שנחקק בקיץ 2014, ושאותו קיבעו בהחלטתן שופטות בג"ץ. במצב הזה דרעי מרוצה גם מהתוצאה הסופית, וגם מהאפשרות שלו להתנער ממנה ולהביע התנגדות נחרצת כלפיה.

לפני כן, דרעי היה בפלונטר רציני. מחד, הוא לא היה מעוניין לבטל את החוק. הוא התבטא בהקשר זה שמדובר במדינה חילונית, ושיהיה קשה לכפות על תושבי תל אביב את סגירת המסחר בשבת במצב הנוכחי. מאידך, הוא הבין שבתקשורת החרדית יבקשו את ראשו על מגש אם הוא אפילו ירמוז לכך שהוא מוכן להתפשר בנוגע לשבת. בגלל אותם קיצוניים התחילה המהומה סביב עבודות הרכבת בשבת — עבודות שלא הפריעו לדרעי כשהיה בעצמו שר הכלכלה והאחראי על מתן ההיתרים לעבודות בשבת, אלא רק כשהתקשורת החרדית התחילה לשאול שאלות.

דרעי קיבל בדיוק את מבוקשו: שופטות בג"ץ הוציאו את הערמונים מהאש עבורו, אך הפכו להיות המטרה לאותה אש. כפי שהתבטאו כמה פוליטיקאים חרדים בממשלה, שגם להם היתה יד בגרירת הרגליים בסוגיה, לבג"ץ לא אכפת לרמוס את המדינה היהודית ולכן הוא קיבל את ההחלטה שקיבל.

אלא שרבים יסכימו כי זו החלטה שנובעת בדיוק מהתנהלותה של אותה הממשלה. מאז חוקקה עיריית תל אביב את התיקון השני לחוק העזר העירוני, המסדיר את נושא פתיחת המרכולים בשבתות, ממשלת ישראל עשתה הכל, אבל הכל, כדי לא להחליט וכדי להכריח את בג"ץ להכריע. הכדור עבר משר הפנים גדעון סער לגלעד ארדן, לסילבן שלום, ולממשלה כולה — שהחליטה על הקמת ועדת מנכ"לים. זו פירסמה המלצות, אך הממשלה לא קיבלה אותן ולבסוף הכדור הידרדר אל דרעי.

התשובה האחרונה של המדינה לבג"ץ היתה שהיא לא הספיקה להחליט בנושא, כי יש להמתין להחלטה בעניין איחוד הערים תל אביב ובת ים. טענה מגוחכת זו היא שהביאה את שופטות בג"ץ להבין את הרמז העבה ולסיים את הסאגה בעצמן.

גם דרישותיו הנוכחיות של דרעי לחוקק חוק שיסדיר את מעמד השבת וישמר את הסטטוס קוו, או דרישתו מהיועץ המשפטי לממשלה לבקש דיון נוסף בבג"ץ, רשומות על הקרח. דרעי יודע שחקיקת חוק דרקוני — שיסגור את המסחר בתל אביב בכפייה דרך הכנסת, לאחר שהתקבל חוק באופן דמוקרטי בעירייה — היא חסרת סיכוי. הרי חוק שכזה, שיזם בזמנו ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), נגנז בלחץ גורמים בתוך הליכוד לאחר שהובן כי הוא מעורר התנגדות רבתי. גם בקשת הדיון הנוסף חסרת סיכוי. הרי מי שאמורה לקבל החלטה בנושא שכזה היא נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שקיבלה את ההחלטה כשלצידה מחליפתה בתפקיד השופטת, אסתר חיות.

ההצעה היחידה העומדת על הפרק, שיכולה להסדיר באופן רציני את השבת במרחב הציבורי, היא הצעתם של חברי הכנסת מיקי זוהר, מנואל טרכטנברג, רחל עזריה ואלעזר שטרן, הקובעת צמצום של המסחר בשבת, פתיחת מוסדות תרבות ופנאי, והפעלת תחבורה ציבורית במתכונת מוגבלת עם מתן סמכויות באופן מאוזן לרשויות המקומיות. פרטי הצעה זו, שנולדה ביוזמת תנועת נאמני תורה ועבודה, נפרשו בפניו של דרעי אך לפני כחודש.

אך אם אתם בעלי עסקים בתל אביב, אתם כנראה יכולים להיות רגועים. דרעי לא ייתן להצעות חוק מורכבות לסבך אותו שוב. בזכותו בג"ץ אישר את פתיחת העסקים בשבת — ובזכותו הדבר יתקבע בעתיד. אפשר לשלוח את הפרחים כמתוכנן.

הכותב הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה