רבנים ומנהיגי ציבור – תרגיעו!
אפשר להתווכח עד אין קץ בשאלה מה מלמדים אותנו המקורות על "הבא להורגך השכם להורגו", על הריגת מחבל שנוטרל, על מעשי נקם וגאולת דם באוכלוסייה ממנה יצאו מחבלים, ובשלל סוגיות דומות. אולם כיום לא מדובר בדיון תיאורטי אלא בבעיה מעשית, והתבטאויות של רבנים עלולים לשמש תחמושת לקיצוניים חמומי מוח שאי אפשר לצפות את מעשיהם ואת תוצאותיהם. התרת הרסן עלולה ליצור אנרכיה מסוכנת ולדרדר לסחף של אלימות שאחריתו מי יישורנו.
מה כבר יכול לקרות, אני שומע את הקנאים שואלים? בעיות קשות עלולות לקרות, ידידיי הקנאים: מי שירשה לעצמו לפגוע בערבים, יפגע מן הסתם גם בערבים אזרחי ישראל ובכך ילבה את אש השנאה בקרב ציבור שחי עד כה בשלום ובהשלמה אתנו. גם קריאותיהם של רבנים שונים שלא להעסיק ערבים תורמת להסלמת המצב ולא להרגעתו, ומלבה את הפניקה הכללית. מי שינסה לפגוע בערבים עלול לפגוע גם ביהודים, כפי שכבר אירע בהתקפת הסכינאי מקרית אתא על עובד יהודי בסניף "איקאה". מי שיעשה דין לעצמו ויצא להרוג מפגעים ערבים, מדוע שלא יהרוג גם מסיתים ערבים?! מדוע שלא יהרוג חברי כנסת ערבים שלדעתו מלבים אלימות?! היכן בדיוק תיעצר האלימות של מי שמתירים את הרסן?
המתלהמים למיניהם נוטים לזלזל בחוקי המדינה, ולהעדיף את המקורות היותר נוקשים וקנאים שבתנ"ך. תפקידם של רבנים ומנהיגי ציבור להזכיר לכולם שאנו לא פוסקים על-פי התנ"ך, וכי חכמי ההלכה שבכל הדורות היו זהירים מאוד בהסקת מסקנות מן המקרא אל המקרה. תפקידם להדגיש שגם כשמדובר ברוצחים שפלים, יש רשויות מוסמכות שנועדו לגזור דין ולבצעו. אחת המצוות היסודיות משבע מצוות בני נוח היא להקים בתי דין, כי הדין הוא מהדברים עליהם העולם עומד (אבות א).
רבנים ומנהיגי ציבור צריכים להזכיר לכולם את דברי רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים: "הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בָּלָעוּ" (אבות ג). רבי חנינא לא חי בימי שלמה המלך, אלא בתקופת השלטון הרומי שהיה שנוא נפשם של היהודים. העול של אותו שלטון היה כבד ביותר, מושלי הפרובינציות הכבושות ניצלו את מעמדם, התעמרו באזרחים הפשוטים והתערבו בענייני הדת של עם ישראל. בהמשך הם, כידוע, החריבו את בית המקדש, טבחו ביהודים שלחמו בהם וגזרו גזירות קשות. אותו חכם ביקש ללמד שעדיף לציית לחוקיו של שלטון גרוע על אנרכיה והיעדר שלטון.