"רצח רבין גרם לעיוות פרופורציות"

 

ביוזמת "נאמני תורה ועבודה" נערך במודיעין ערב עיון שעסק בשאלה האם יחסה של הציונות הדתית למדינה השתנה בעקבות אירועי השנים האחרונות?ד"ר אשר כהן טען כי רצח רבין גרם למסע הכללות כנגד הציונות הדתית.

עמיעד טאוב ו10/05/2009

על רקע דיון בבטאונה של תנועת "נאמני תורה ועבודה" – כתב העת "דעות" בשאלה האם הציונות הדתית היא ציונות על תנאי, נערך במודיעין ערב עיון שעסק בשאלה האם יחסה של הציונות הדתית למדינה השתנה בעקבות אירועי השנים האחרונות.

לאחר שהוקרן הסרט הבן הסורר שהפיקה שושי גרינפלד התקיים פאנל בנושא בהנחיית ד"ר חגי חריף מגלי צה"ל, השתתפו פרופ' אשר כהן, ד"ר משה מאיר וגב' לימור סון הר מלך ממטה חומש תחילה.


פרופ' אשר כהן מבר אילן טען כי בעקבות רצח רבין נוצר עיוות של הפרופורציות:"יש כמה רמות של איבוד פרופורציות, זה לא שהתופעות לא קיימות יש את הקבוצות הללו אשר מוכרות וידועות אך בעקבות רצח רבין נוצרה תופעה מדהימה של הכללות, מתיחסים לכמה קבוצות מוגדרות מקבוצת הציונות הדתית ומכילים עליה את כל התכונות של הציונות הדתית,ההכללות מרצח רבין הובילו בהתנתקות לכותרות מעוותות המובילות למלחמת אחים".

באופן טבעי קבוצות ככל שהן מיליטנטיות אידיאולוגיות ומסורות ומוכנות להקריב הן מושכות את תשומת הלב, תקשורתית, אקדמאית או מעשית ואז הולך ומתעצם הדימוי כי התנועה מונה עשרות אלפים, אני אישית לא חושב שעברתי שבר או סדק ביחס למדינה ולא היה לי צל של מחשבה לא לומר הלל. לא קורה לציונות הדתית כלום. לא שלא קורים דברים בקצה המחנה אלא שלרוב המכריע בציונות הדתית בעקבות ההתנתקות לא קרה כלום".

ד"ר משה מאיר אמר כי:"האזור הראשון אותו יש לבנות מחדש זה את הניתוק הרגשי מהחיים המלאים ובין המדינה, להיות אזרח במדינה זה לא דורש כי הזהות הקיומית שלך להיות אזרח במדינה או חייל בצבא, החיים המדיניים הם הכרח לעם. המחשבות המסוכנות והילדותיות כל כך על האפשרות על פירוקה של המדינה נובעות מהמחשבות כי החיים חייבים להיות חלק מהמדינה ולא כי החיים צריכים להיות אינדיוידיואליים הכרחיים".

"הסכנה הקיימת בחברה הדתית ובזה יש לנו ייחוד הוא שהשפה הדתית אוהבת אוטופיות ומושלמות וקשה לה לראות דברים סדוקים, כשם שהקב"ה חייב להיות שלם כך המדינה חייבת להיות שלמה כיוון שאני רואה בה מפעל אלוהי והיכולת לראות בסדקים ובאי המושלמות, לא פיתחנו את היכולת להכיל אפשרות זו"הוסיף ד"ר מאיר.

לימור סון הר מלך ממטה חומש תחילה טענה שאסור להתעלם מהיחס הנפשי בציבור הדתי לאומי עימו היא נפגשת בשטח:"אני רואה כי אי אפשר להתעלם מהמצב הנפשי ואם נער אינו עושה עם עצמו את הבירור האישי הוא חולה, כשהיום ניצבות בפני המדינה שאלות התוכן התחושה שלי היא כי חשוב לי לומר שאסור לציבור שלנו להתנצל כל הזמן, יש לנו המון מה לתת והמון תכנים להנחיל, אני מבקשת מהנערים להגיע לבירור אמיתי ולעבור בין השאלות כדי להבין אם יש משימות כמו סירוב פקודה"