שר החינוך גדעון סער דורש: לא יוקם בית ספר פרטי אם יפגע בציבורי
משרד החינוך והעומד בראשו מעלים הילוך במאבק נגד בתי הספר הפרטיים. גוף רשמי ידון בשבוע הבא בדרישת גדעון סער שהקמת בית ספר פרטי תתאפשר רק אם יוכח שאינו פוגע ביתר בתי הספר הציבוריים ביישוב. "כיום קשה לפסול הקמת המוסדות הפרטיים", ציינו במשרד והדגישו כי "יש מקום להרחיב את שיקול הדעת"
21/9/2009
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/944/966.html
סוגיית החינוך הפרטי עלתה לכותרות בפתיחת שנת הלימודים הנוכחית, במיוחד נוכח פרשת התלמידים יוצאי אתיופיה שלא נקלטו בבתי ספר פרטיים בפתח תקווה. כעת מבקש שר החינוך, גדעון סער, להחמיר את תנאי הסף להקמת בתי ספר פרטיים, ולהבטיח כי בית ספר פרטי שיוקם ביישוב מסוים לא יפגע בבית ספר ציבורי באותו האיזור.
נכון להיום, עמותה או ארגון שברצונם להקים בית ספר פרטי נדרשו להציג מסמכים המצביעים על מספר התלמידים בבית הספר, הבסיס כספי העומד לרשות העמותה, ועוד. משרד החינוך נטה לאשר חלק ניכר מהבקשות, ובתי הספר היו זוכים לתקצוב בגובה של 75 אחוז.
לפני מספר שבועות הצהיר שר החינוך על כוונתו לצמצם את תופעת בתי הספר הפרטיים. כעת מקבל המאבק היבט ממשי.
"ועד החינוך", גוף רשמי המאשר שינוי תקנות, ידון בישיבתו הקרובה, שתתקיים ב-1 באוקטובר, בהצעתו של סער להרחיב את שיקול הדעת המוענק למשרד החינוך בבואו לאשר הקמת בתי ספר פרטיים. סער מעוניין בתיקון תקנות חינוך ממלכתי, במהלך שיביא לטענתו לחיזוק החינוך הרשמי.
היום קשה לפסול הקמת בית ספר פרטי לפי השינוי שמציע סער, בית ספר פרטי יקבל אישור הקמה רק אם יוכח שהוא אינו פוגע בבית ספר ציבורי הפועל באותו יישוב. לדוגמא, אם הקמת בית ספר פרטי תביא לסגירת כיתות ואף סגירת בית ספר ציבורי, בית הספר הפרטי לא יקבל אישור הקמה.
בלשכת שר החינוך אמרו הערב כי גם אם הקמת בית הספר הפרטי תביא לפגיעה במספר התלמידים או פגיעה במספר משרות ההוראה – הקמתו לא תאושר.
"היום זה אפשרי לפסול הקמת בית ספר אבל זה קשה מאוד", הסבירו גורמים במשרד. "יש מקום להרחבת שיקול הדעת וחשוב להסתכל על התמונה הכוללת".
החלטה בעלת השלכות חברתיות רחבת שיקול הדעת בנוגע לאישור הקמת בית ספר פרטי נושאת בחובה גם השלכות חברתיות. במשרד החינוך אמרו היום כי גם פגיעה באינטגרטיביות, דהיינו היכולת לשלב תלמידים חדשים, תהווה עילה לאי אישור הקמת בית ספר.
סייג זה בא לידי ביטוי במאבק שהתרחש בפתח תקווה בפתיחת שנת הלימודים, כאשר בתי הספר הפרטיים סירבו לקבל תלמידים יוצאי אתיופיה, ולכן נוצרה חלוקה לא שוויונית של התלמידים העולים, שנקלטו כמעט אך ורק בבתי הספר הציבוריים.
בארגון "נאמני תורה ועבודה", שמטרתו חיזוק החינוך הממלכתי, קראו לשר החינוך לא לעצור במהלך הזה. "יש לבחון גם את בתי הספר הממלכתיים בתחפושת, כלומר כאלה המוכרים כממלכתיים ומתוקצבים כממלכתיים, אולם בפועל ממיינים ומסננים בדיוק כמו בתי ספר פרטיים".