תיכנסי כבר לאוטובוס: החרדים בי-ם דורשים אפליה בחסות המדינה

 


מרטין וילר משוכנע כי אם הוועדה של משרד תחבורה תאשר הפרדה בין גברים לנשים ב"קווי מהדרין", הרי שבמו ידיה היא קורעת לגזרים את מגילת העצמאות על סעיפיה השוויוניים, ומטשטשת בצורה בלתי הפיכה את אופייה הפלורליסטי של מדינת ישראל
| 26/8/2009

מעטים הם הרגעים בחייה של אומה, אותם ניתן לזהות כרגעים מכוננים. לרוב הציבור הכללי לא מבחין בהם והם חולפים בשקט יחסי, כשרק מתי מעט מזהים את ההשלכות מרחיקות הלכת שלהם. בימים הקרובים רגע כזה עומד להתרחש.
הפגנה בירושלים נגד הפרדה בקווי אוטובוס צילום: מרטין וילר

לכאורה מדובר בעניין שולי, אפור מעט, שרוב הציבור לא יימצא בו עניין מיוחד. נראה כי מעבר לכותרת זניחה במדור לא בולט, לא יזכה אותו אירוע להתייחסות יוצאת דופן. בימים אלו, מתכנסת ועדת משרד התחבורה לבדיקת הסדרי ההסעה בקווי התחבורה הציבורית המשמשים את המגזר החרדי במטרה להכריע בשאלת הכשרתם החוקית של "קווי המהדרין".

בישראל פועלים כ-40 קווי תחבורה ציבורית המעניקים שירות יוצא דופן, בו נשים נאלצות לשבת מאחור, בנפרד מהגברים. בציבור החרדי מכונים הקווים הללו "קווי מהדרין". לכאורה, מדובר ב"עניין שלהם", של החרדים. האומנם?

עבור מרבית הציבור, ההפרדה באוטובוסים אינה רלוונטית. אולם עבור המשתמשים הקבועים של הקווים הללו, ובעיקר המשתמשות, "חוויית" הנסיעה עלולה להיות טראומתית במיוחד. תהליכי ההקצנה וריבוי מקרי האלימות בחברה הישראלית, לא פסחו גם על המגזר החרדי. על משמרות צניעות לסוגיהן הוטלה "משימת הקודש" לוודא כי ההפרדה בין גברים לנשים נשמרת היטב גם בתחבורה הציבורית.

הללו לא בוחלים באמצעים כדי להבהיר מי בעל הבית ב"קווי המהדרין", וכל האמצעים כשרים – מאלימות מילולית, דרך איומים ועד למכות של ממש. אישה המתעקשת לשבת בחלק הקדמי של האוטובוס, שמה נפשה בכפה ומסתכנת במפגש כואב עם הצד האלים של החברה החרדית; בין אם את קשישה חרדית שאין ביכולתה לצעוד עד החלק האחורי של האוטובוס ובין אם את סטודנטית בדרכה הביתה, הסיכוי לחוות חוויה טראומתית ב"קוו מהדרין" הופך ליותר ויותר נפוץ.

מי שמאסו באלימות ובפגיעה המתמשכת בנשים הללו, החליטו לעתור לבג"צ במטרה ברורה לקרוא למדינה לשים סוף למצב האבסורדי בו חברות התחבורה הציבורית בישראל נותנות יד לאפליה כה בוטה, שנדמה כי חלפה מן העולם. על משרד התחבורה הטיל בית המשפט למנות וועדה שתפקידה להכריע בשאלת ההפרדה באוטובוסים. אותה ועדה תתכנס ביום שלישי הקרוב ותקיים את ישיבתה האחרונה בטרם הכרעה. החלטותיה ישליכו על כל תחומי החיים בישראל.

מי שחושב כי בעניין זה אפשר לוותר "להם", טועה טעות מרה. אין זה רלוונטי רק לציבור החרדי. אם תוכשר ההפרדה באוטובוסים, תהיה זו אפליה בחסות המדינה. להבדיל מהנעשה במרחב הפרטי בו לכל אדם זכות לקיים את אורחות חייו כפי ראות עיניו, התחבורה הציבורית משתייכת למרחב של כולנו. ובמרחב הזה זכותו של כל אדם ליהנות מהחירויות שעליהן מושתתת מדינת ישראל.

באם תכשיר הוועדה את השרץ הקרוי "קווי מהדרין", הרי שבמו ידיה היא קורעת לגזרים את מגילת העצמאות על סעיפיה השוויוניים, ומטשטשת בצורה בלתי הפיכה את אופייה הפלורליסטי של מדינת ישראל כפי שהיא אמורה להיות. הציבור הישראלי מוכרח לומר בקול רם וברור – אין לתת יד להרס דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל. מי שאינו מקבל את עקרונות הצדק והחירות הישראליים, אין לו מקום בקרבנו. מי שחושב שההפרדה הזו מסתכמת בכמה נשים ישובות בצידו האחורי של אוטובוס, טועה טעות מרה. הפרדה חוקית זו תיתן פתח למיסוד של אפליית ציבורים נוספים. תאבונם של הבדלנים והגזעניים שבקרבנו לא רק שיגדל, כי אם יקבל גושפנקא רשמית מהמדינה.

זה הזמן להצטרף לכוחות הפועלים כנגד אפליית הנשים במרחב הציבורי בישראל. זה הזמן לקרוא לשר התחבורה ישראל כץ לקבל החלטה אמיצה, להציב גבולות ברורים בפני הקיצוניים שבעסקני הציבור החרדי, ולומר – עד כאן. לאפליה כזו אין מקום במדינת ישראל.

 

הכותב הוא דובר תנועת "ירושלמים" בראשות חברת מועצת העיר ירושלים רחל עזריה, הנאבקת נגד ההפרדה על רקע מיני בתחבורה הציבורית, יחד עם הארגונים: "המרכז לפלורליזם יהודי", ארגון אל"ה ("אקדמיה ללא הטרדות"), "נאמני תורה ועבודה", "קולך"