תקצוב דיפרנציאלי – מי בחינוך הדתי צריך לדאוג?

 

משרד החינוך החליט על תקצוב דיפרנציאלי למערכת החינוך ובחינוך הדתי היו מי שנבהלו. אבל האמת היא שמדובר ביוזמה שתביא לצדק, שרבים בחינוך הדתי ייחלו לו במשך שנים

22/5/2014 18:43

לפני יומיים פורסם על יוזמת משרד החינוך להכניס תיקצוב דיפרנציאלי למערכת החינוך. לאור הכותרות "כסף מהחינוך הדתי יעבור לחינוך הערבי", נבהלו רבים מההורים של החינוך הדתי. ואכן, לחלקם יש סיבות טובות לדאוג, אך למרביתם אין ממה לחשוש. להיפך, סוף סוף רבים בחינוך הדתי יזכו לקצת צדק שהמתין הרבה שנים בפתח.

תקצוב דיפרנציאלי המעניק תמיכה רחבה יותר לתלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך הוא בראש ובראשונה צעד נכון מבחינה ערכית אשר יאפשר צמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית. מכיוון שהחינוך הדתי הינו ראש וראשון בקליטת עליה ובלקיחת אחריות על אוכלוסיות מוחלשות, הרי שככזה הוא לא אמור להיפגע מעקרונות התהליך המוצע.

יחד עם זאת, בתוך החינוך הדתי עצמו קיימת חלוקה לא הגונה בין אלו הלוקחים אחריות לבין אלו שלא. לשם הדוגמא, בתי הספר הרגילים קולטים בממוצע כ30% תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך, לעומת בתי ספר ה"תורניים"-נפרדים מגדרית, הקולטים בממוצע כ15% בלבד.

הבדלים אלו נובעים מסיבות רבות שעיקרן נובע מכל מיני שיטות סינון שמתבצעות בחינוך המתקרא "תורני". החל מסינון ישיר וכלה בסינון עקיף: כמו ע"י תשלומי הורים גבוהים, תקנוני צניעות מדירים, התייחסות מתנשאת ועוד. בסופו של דבר, אדם פשוט יעדיף לשלוח את ילדיו למקום בו הוא ירגיש רצוי ולא למקום שבו הוא יזדקק לבקש מלגה, להתחפש בלבושו או יצטרך לקבל מרות תורנית מסוג מאוד מסויים וצר. במקרים מסויימים בהם נתקלנו, משפחה מסורתית תעדיף בי"ס של ש"ס מאשר בי"ס ממ"ד בעל תפיסה מתנשאת.

וכך מי שקולט את "עמך ישראל" הם הממ"דים ה"רגילים". אלו שפחות מחמירים בהלכות צניעות לילדה בת 6, אך מאירים פנים לכל אחד. באופן זה, הכנסת תיקצוב דיפרנציאלי תעשה צדק עם אלו הלוקחים אחריות, מול אלו אשר החיבור לעם ישראל נשאר אצלם כסיסמא בלבד.

אגב ההבדלים בין בתי הספר, חובה לציין ביחס לממ"דים ה"רגילים"- כי למרות, ואולי דווקא בגלל קליטת השכבות החלשות, הם זוכים בבחינות המיצ"ב לציון אקלים חברתי גבוה יותר מזה של ה"תורניים-נפרדים" ואף הישגיהם הלימודיים לא נופלים מהם. זהו הישג יוצא מגדרו. אם בחינוך הכללי ובכל מערכת חינוכית רגילה- ככל שבית הספר קולט אוכלוסיה חלשה יותר כך הישגיו נמוכים יותר, הרי שבחמ"ד זה הפוך: דווקא בתי הספר המעורבים שגם יש בהם אחוז גבוה יותר של אוכלוסיה ממצב חברתי-כלכלי נמוך- מצליחים יותר. בימים אלו אנו חוקרים את סיבת ההבדלים, אך נראה ששילוב של כיתות נפרדות הבא במקרים רבים עם תרבות ארגונית והישגית מסויימת, מביאים להורדת ההישגים.

לפיכך, מערך התיקצוב החדש יעודד בתי ספר אליטיסטים לקלוט יותר ויותר תלמידים מגוונים שונים. צעד זה עשוי לתת תמריץ שלילי לגורמים בשטח המבקשים להקים בתוך מערכת החינוך הרשמית בתי ספר אליטיסטיים הסגורים דה פקטו בפני תלמידים מאוכלוסיות מוחלשות. דבר זה יוביל את כלל חלקי הציונות הדתית להיות מעורה ומחוייב לעם ישראל ולא כפי המצב כיום בו רק חלק נוטל את האחריות.

יש לשים לב שגם בתוך ערי פיתוח, פנימה, יכולים להיות הבדלים רבים בין אוכלוסיות. תיקצוב מותאם לפי תלמיד (ולא רק לפי אזור) ימנע את המצב כיום שבו בתוך יישובים מאשכול חברתי-כלכליי נמוך, ישנם בתי ספר לאליטות ובתי ספר לאוכלוסיות תלמידים הבאים ממצב חברתי-כלכלי נמוך. כך גם בתוך הערים הגדולות- ישנם פערים גדולים בין לקיחת האחריות של בתי הספר השונים, ועל כן יש להחיל את התקצוב בהתאם לכל מוסד ומוסד ולא לפי אזורים.

כמו כן, מהלך שכזה חייב לבוא במקביל להפחתה ניכרת בתקציבים המועברים למוסדות חינוך לא רשמיים עליהם אין פיקוח ושיכולים לסנן תלמידים כאוות נפשם, וזאת כדי למנוע זליגה של הורים מהסוג שאינו מעוניין שילדיו ילמדו עם ילדים הבאים מאוכלוסיות מוחלשות.

כללו של דבר, מי שיקח אחריות על כלל ילדי ישראל- יזכה לתיקצוב הוגן. מי שיתנער מן האחריות יקבל פחות. היש צדק גדול מזה? 

לכתבה המקורית באתר nrg לחץ כאן