מתי בפעם האחרונה ביקרתם במועצה הדתית? סביר להניח שזה היה לצורך סידור כלשהו לקראת נישואיכם. ייתכן במידה ויש לכם עסק שיש לו תעודת כשרות הלכתם להיפגש עם ראש מחלקת הכשרות, ואולי סתם היה לכם איזה עניין או התייעצות עם הרב המקומי.

רוב הסיכויים שלא הייתם שם מזמן ולא תהיו שם עוד הרבה זמן. אבל המציאות היא שהמועצה הדתית היא זו שאחראית על מרבית שירותי הדת במדינה. על כשרות לעסקים, למפעלים, למלונות, על רישום לנישואין לרבות הנפקת תעודות רווקות, על נושא המקוואות והעירוב ועוד. היא משפיעה על חיינו דרך האוכל שאנחנו אוכלים, דרך המעמד האישי שלנו שמוסדר דרכה ודרך שירותי דת שונים שמסופקים באמצעותה.

צילום ארכיון: פלאש 90

ח"כ דוד אזולאי. התגאה בכך שהשנה יחלק שוב את הפרסים המוגזמים האלו". צילום ארכיון: פלאש 90

אבל המועצות הדתיות הן לא "סתם" עוד מחלקה ברשות המקומית שנותנת שירותים. היא לא כמו המחלקה לשיפור פני העיר או המחלקה לרישוי עסקים. המועצה הדתית, פעם בשנה, משתתפת בריאליטי מיוחד במינו שנקרא "פרס המועצה הדתית".

הריאליטי, תכנית המציאות הזו, היא מיוחדת. מי שמעניק את הפרס בסופה הוא לא אחר מהשר לשירותי דת. לא סתם מנחה טלוויזיוני. יתרה מזאת, בשונה מתחרויות מציאות רגילות, במקרה הזה אין חוקים שידועים לציבור המאפשרים זכייה. לא ברור מהם הקריטריונים והם בוודאי שלא שקופים לציבור. הקוטף את המקום הראשון זוכה בסיום התחרות ב-350 אלף שקלים. בסכום הזה למשל זכתה המועצה הדתית בהרצליה בתחרות האחרונה.

המעניין הוא שמתוך 21 המועצות הדתיות שזכו בפרס (מתוך 132 מועצות דתיות בסך הכל), יותר משליש מהן כלל לא מפוקחות על ידי הציבור. בשונה ממחלקה רגילה ברשות המקומית, שעל טיב עבודתה מפקחים חברי מועצת הרשות, על פקידי המועצה הדתית אמורים לפקח חברי המועצה הדתית.

רק שבפועל רק בכשליש מכלל המועצות הדתיות יש בכלל גוף כזה שפועל ומתפקד. בשאר המועצות יש לרוב גורם חיצוני שממנה השר עצמו. גם במקומות שבהן יש גוף פעיל ומעורב, הוא לא משקף את הציבור נאמנה ודוגמא אחת וחשובה לכך היא שהייצוג הנשי בו הוא של אישה אחת לכל היותר בכל מועצה נבחרת.

אז הנה לכם טריק מעניין – השר ממנה מישהו לנהל מועצה דתית (והוא אף פעם לא אישה), הוא מפקח עליו בעצמו ובסוף גם נותן לו פרס על התפקוד שלו. וכל זאת בלי שהציבור יוכל לדעת על בסיס מה ניתן הפרס הנחמד הזה.

המדהים הוא שהכל היום נעשה ישר מהמקפצה. לפי הפרסום השר לשירותי דת, ח"כ דוד אזולאי מש"ס, התגאה בכך שהשנה לא רק שהוא יחלק שוב את הפרסים המוגזמים האלו, אלא שסיעת ש"ס אף דרשה וקיבלה את הכפלת הפרס והיום הוא כבר עומד על 8 מיליון ש"ח יפים וממורקים. הוא כמובן טוען שהכסף יגולגל דרך שירותי המועצה ישירות לאזרחים. אך איך נדע כיצד הכספים מחולקים ולהיכן הם הולכים? מי יפקח על השימוש בכספים העודפים האלו אם אין גוף מפקח ברוב המועצות הדתיות?

הגיע הזמן לבטל את המוסד האנכרוניסטי הזה של ה"מועצה הדתית", יציר כלאיים שמהווה נטל על הרשות המקומית ובעיקר משמש כר לתפקידים והזדמנויות פוליטיות. לכל הפחות, יש להביא להסדרת מבנה המועצה כך שהגוף המפקח, חברי המועצה, יתכנס, ייצג את הציבור ויבצע את תפקידו.

תני פרנק, הינו ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה

 פורסם ב NRG