not memberg

הכוח המשתחרר בתהליך אימוצו של חידוש כסוכן דמוקרטיזציה הוא אחד המנועים האדירים בהיסטוריה האנושית אשר הביא לשינויים דרמטיים בתחומים רבים, הרבה מעבר לתחום הצר של החידוש עצמו. כוח זה אינו נופל בעוצמתו מזה של מנועים היסטוריים אחרים – מלחמות, מהפכות, הגירות, גיבוש ישויות לאומיות ועוד. … תהליכים היסטוריים שבהם מעורבת מסה גדולה של בני אדם יהיו עוצמתיים יותר, והשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת יותר מתהליכים שבהם משתתפים בודדים. (דוד יעקבסון, אימוץ חידושים ככוח מניע בהיסטוריה, תל אביב 2013, עמ' 105)

אין ספק: האינטרנט שינה את חיינו לבלי הכר. מיומנויות למידה ואיתור מידע, קשרים חברתיים, יחסי המון ושלטון ועוד – שונים דרמטית משהיו לפני עשרים שנה. מהפכת המידע יצרה שפה חדשה לגמרי, והשפה הזו מצריכה לימוד מעמיק. דומה שבפרספקטיבה שלנו אפשר להסתכל בעיניים פקוחות על שינויי הטכנולוגיה המהפכניים, ולבקר אותם בכנות. אין מדובר בשקילת יתרונות וחסרונות בשאלה האם לאמץ את הטכנולוגיה החדישה; האינטרנט כאן כדי להישאר. ואף על פי כן, אין אנו בני חורין מלהבין לעומק את הרשת, על אתגריה ומעלותיה, כדי לדעת להתנהל בעולמנו בצורה נכונה יותר, במרחבים ממרחבים שונים. המאמרים השונים בגיליון זה מבקשים להציב תמונה מורכבת שכזו, על מה שהיה ועל מה שיהיה.

פריצת טכנולוגיית המידע לחיינו עשויה לשמש מקרה מבחן להתמודדותנו עם שינויים. אם יורשה לי להשתטות קצת בנבואה, נראה לי שהדור הצעיר היום, גם כשיהיה מבוגר יותר, יוכל להתמודד בקלות רבה יותר עם שינויים טכנולוגיים, מכיון ששינויים כאלה עבורנו אינם אירועים בדידים בחיים, אלא אירוע רציף. התקצרות טווח הקשב היא לא רק פועל יוצא של צרכים המסופקים ללא מאמץ, אלא גם הסתגלות טבעית ופשוטה לעולם שבו באמת דברים משתנים בקצב מסחרר, והשקיעה בדבר אחד לאורך זמן מובילה לאיבוד רלוונטיות. ליכולת הכלת השינויים הזו יכולה להיות השפעה גם בשינויים חברתיים, תרבותיים ודתיים. ככל שעובר הזמן אנו רואים שינויים מתרחשים מול עינינו באופן תדיר יותר, והם פחות יוצרים שבר בעולם הישן. למדנו שכך היא דרכו של עולם – להשתנות ולהתחדש תדיר, בדרכו של המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית. תפיסה זו מאתגרת תפיסות מסורתיות, אבל מביאה בכנפיה תקווה לתיקון טבעי יותר בכל תחומי החיים.

בהתרגשות אני נכנס לתפקידי החדש כעורך דעות. זו העת לומר תודה גדולה לאריאל הורוביץ, העורך היוצא, על שניצח בחוכמה רבה ובכישרון רב על כתב העת במשך שלוש שנים וחצי, ולאחל לו הצלחה בהמשך דרכו. תקוותי שאצליח לנווט את דעות למקומות חדשים, מרתקים ומשמעותיים, ולשמור עליו כבמה עדכנית, משפיעה ופורצת דרך. אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי, ושביחד נצליח, צעד אחר צעד, לתקן עולם במלכות שדי.

קריאה מהנה,

אביעד עברון