קדושים תהיו-כעם

 

שמואל שטח בחן את פרשת קדושים ומצא פרשה המעבירה מסר חברתי חד כנגד ההתבדלות בחברה:"הדרך אל הקדושה עוברת דרך הכלל".

שמואל שטח ו01/05/2008

שטח.אפילו בחברת רשעים ניתן להגיע לקדושה

.הגמרא במסכת ברכות דף כ"א ובמגילה דף כ"ג עוסקת בשאלה מהו מספר האנשים שצריך לדבר שבקדושה ומהיכן בתורה יש לכך סימוכין.

את ההלכה הידועה שצריך עשרה מסיקה הגמרא מן הלימוד המסובך הבא: כתוב בחטא המרגלים: "עד מתי לעדה הרעה הזאת"- כידוע, אותה עדה רעה מנתה עשרה מרגלים. בסיפור קורח גם מדברים על "עדה" ושם נכתב "הבדלו מתוך העדה", המילה "תוך" מופיעה בפסוק העוסק בקדושה- "ונקדשתי בתוך בני ישראל". ולכן דבר שבקדושה, כגון קדיש וקדושה צריך לבא במניין עשרה.

כל הרואה לימוד שכזה צריך מיד לזעוק שתי קושיות חריפות: האחת, מדוע היה צורך בלימוד כזה מתוסבך? וכי לא הייתה אפשרות למצוא אסמכתא פשוטה יותר (כגון עשרת הצדיקים שאולי היו מצילים את סדום)? ומדוע בכלל ללכת על המספר עשר, אולי יש מספרים אחרים סמליים יותר וחיוביים יותר כגון המספר 12 על שם שניים עשר השבטים?

השאלה השניה עוסקת בתוכן הלימוד- הכיצד את סוגיית עניין שבקדושה לומדים מהאנשים הרשעים ביותר- המרגלים וקורח ועדתו? וכי הם המודל לדבר שבקדושה? אלא שחז"ל כדרכם, לא לחינם בחרו במדרש זה. הם רצו להעביר מסר: דע לך שכל עשרה אנשים, אפילו הרשעים ביותר, מהווים מניין וניתן בזכותם לומר דבר שבקדושה. זו משמעות הפסוק "ונקדשתי בתוך בני ישראל"- בתוכם- גם בתוך הקבוצות הרעות. אפילו עדת קורח ועדת המרגלים.

אמירה זו של חז"ל באה כנגד מחשבות שעולות לא מעט בתפיסותיו הטבעיות של אדם דתי. באופן טבעי האדם המתחזק יכול להאמין כי בכדי להתעלות לדרגת קדושה יצטרך הוא להימצא רק בחברת אנשים בדרגתו ומעליו. הוא יתבדל, יתבודד יחד עם דתיים כמותו וינסה להתרחק מאחרים שעלולים ח"ו לקלקלו ולהורידו מקדושתו. הגמרא מחדשת שאין הדבר כן. אפילו בחברת רשעים גמורים האדם יכול להגיע לקדושה. ואולי דווקא שם, בתוך בני ישראל, הקב"ה רוצה להתקדש.

כשמעיינים אנו באידיאל להיות "קדוש" המחשבה הראשונית גורסת כי זוהי מצוותו של כל אדם פרטי. מעיון פשוט ניתן לראות כי זו מצווה שניתנה תמיד לכלל ולא לפרט. לדוגמא בפסוק: "והייתם קדושים לאלוקיכם" (במדבר י"ג) – קדושים כרבים ולא כיחיד. או בצווי "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות י"ט)- קדושים כעם לא כפרטים. וכמובן בפרשתינו: "דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אליהם: קדושים תהיו"- לא נכתב "תהיה קדוש", אלא כולנו, כל עדת בני ישראל צריכים להיות קדושים. רוצה לומר: אם ברצונך להגיע לקדושה, תתחבר אל אחיך. הדרך אל הקדושה עוברת דרך הכלל, זה המורכב מצדיקים ובינוניים וגם מרשעים. קדושים תהיו- ברבים!

הכותב הינו מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה