דיל בין ברקת וש"ס למינוי רב ראשי אשכנזי לירושלים

 

 

על רקע השאלה מי יהיה הרב הראשי בירושלים,

http://www.haaretz.com/hasite/spages/1092048.html

מאת יאיר אטינגר הארץ,  11/06/2009

המירוץ על תפקיד הרבנים הראשיים לירושלים נכנס להילוך גבוה, וממריץ את כל המפלגות והמגזרים השונים לפעול למינויו של איש מטעמם. ש"ס, המנצחת על הליך הבחירות מתוקף שליטתה במשרד הדתות, נחושה למנות למשרת הרב הספרדי את הרב יצחק יוסף, בנו של מנהיגה הרוחני הרב עובדיה יוסף. מינוי זה נמצא גבוה בסדר יומו של שר הדתות יעקב מרגי. ראש העיר ניר ברקת חותר להשגת הבנות עם ש"ס, ולפיהן הוא יתמוך במינוי הרב יצחק יוסף, דמות בעלת מעמד תורני בפני עצמה, ובלבד שהמפלגה תתמוך במינוי מועמד מטעם הציונות הדתית לתפקיד הרב האשכנזי.

אף שההסדר אליו חותר ברקת אינו מובטח, הציונות הדתית כבר מתארגנת לבחירת מועמד אחד מטעמה, כדי להגדיל את סיכוייו לזכות בתפקיד הרב האשכנזי. פורום של כמה מבכירי הרבנים בציונות הדתית אמור לבחור את המועמד המוסכם, מבין שורה של מועמדים ובהם הרב יוסף כרמל (ראש כולל "ארץ חמדה"), הרב דוד סתיו (יו"ר ארגון רבני צהר), הרב אריה שטרן (ראש מכון הלכה ברורה) והרב יעקב שפירא (ראש ישיבת מרכז הרב). אחד מהם יתמודד על התפקיד מול המועמדים החרדים האשכנזים, ובהם גם הרב דוד לאו, בנו של הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו.

ברקת אמר אתמול ל"הארץ" כי "70% מהציבור היהודי בירושלים הוא ציוני ועל כן ראוי שאחד מהרבנים הראשיים שייבחרו ימנה עם הזרם הציוני והשני עם החרדי".

תפקידי הרבנים הראשיים לירושלים אינם מאוישים מאז 2003, אז הלכו לעולמם הרב שלום משאש והרב יצחק קוליץ. זה כמה שנים מנסה ש"ס להביא למינוי רבנים ראשיים חדשים, אך גילתה כי מדובר בהליך בחירה מסועף שנבלם בעתירות שהגישו גופים שונים לבג"ץ נגד התקנות שקודמו בידי משרד הדתות, שהיו מקלות על ש"ס למנות רבני ערים מטעמה.

לאחרונה, עם כניסתו של מרגי למשרד הדתות, הושלמו ההליכים לבחירת רבני ערים, וביום שישי האחרון פורסמו מודעות בעיתונים בירושלים הקוראות לגבאים של בתי כנסת בבירה להציג את מועמדותם לאסיפה הבוחרת את רבני העיר.

מדובר בהליך מורכב ביותר: פורום מצומצם, ובתוכו ראש העיר ברקת, יצטרך לבחור 24 נציגים של בתי כנסת בעיר שיהוו מחצית מהגוף שיבחר את הרבנים. המחצית השנייה כבר הורכבה, והיא כוללת 18 נציגים של העירייה, על פי מפת המפלגות המיוצגות בה, ועוד שישה נציגים מטעם שר הדתות.

בגלל מורכבות ההליך, מנסה כעת כל צד להשפיע על הרכב האסיפה. בימים האחרונים החלה יוזמה של תנועת "התעוררות-ירושלמים", השותפה בקואליציה של ברקת במועצת העיר, להגדיל את הייצוג של בתי כנסת מהציונות הדתית בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. פעילי התנועה עוברים בין בתי הכנסת, ומפיצים הודעות במייל המדרבנות קהילות כאלה להגיש את מועמדותן לפני יום ראשון הקרוב, המועד האחרון להגשת מועמדות.

בד בבד נתקל ההליך בתלונות רבות ואף באיומים בהגשת עתירות לבג"ץ. גופים שונים מהציונות הדתית ומהציבור החרדי, ובהם ח"כ זבולון אורלב ותנועת "נאמני תורה ועבודה", טוענים כי פרסום המודעות לבתי הכנסת נעשה באופן לא תקין, במודעות קטנות, וכי השאלון שנדרשת כל קהילה למלא כולל שאלות שאין להן נגיעה לבחירת רב עיר. במכתב ששלחה אתמול למרגי, כותבת "נאמני תורה ועבודה" כי הליך הפרסום "נראה כמעין מחטף הנעשה במחשכים". הממונה במשרד הדתות על הליך בחירת הרבנים, הרב אבנר עמר, אמר בתגובה כי "המודעות פורסמו בכל העיתונים של כל המגזרים. ההליך פתוח לכל אחד ומבטיח כי לכל מי שיגיש מועמדות יהיה סיכוי שווה להתמנות לרב העיר ירושלים".

לקראת פשרה: בוחנים חלופה לחניון ספרא

אתמול בלילה אמור היה ראש העיר ירושלים ניר ברקת להיפגש עם "ועדת הרבנים לענייני קדושת השבת", פורום המייצג את כל הפלגים החרדיים, בניסיון להגיע לפשרה במשבר החניון. הפגישה באה בסופו של יום קדחתני בעיריית ירושלים ובמשטרת המחוז, שבו ניסו כל הגורמים להגיע לפתרון שיניח את דעתם של הרבנים ויניא אותם מקיום הפגנה המונית גם מחר, ערב שבת, בכביש בר אילן.

ברקת, שבתחילת השבוע התעקש על פתיחת חניון ספרא, שהציתה את המהומות בשבוע שעבר, אמר אתמול באמצעות דוברו כי יסכים לבחון פתרון אחר ובלבד שיהווה "חלופה לא פחות טובה", ואולם אמש עדיין לא התקבלה תשובה חיובית מנציגי החרדים.

בתוך כך, "פורום הארגונים למען ירושלים חופשית" יקיים בשבת הקרובה הפגנת תמיכה בהחלטת ברקת לפתוח את החניון בשבת. בשבת האחרונה הפגינו במקום רק קומץ חילונים מול מאות חרדים.

יאיר אטינגר וניר חסון