נאמני תורה ועבודה לרב רוזן: יש דעות שונות בציונות הדתית

 

 


תנועת נאמני תורה ועבודה ואנשי הקיבוץ הדתי מגיבים למאמרו של הרב ישראל רוזן ודוחים את ביקורתו כי תפיסתם עלולה להביא לאי התגייסות לצבא. "קיימות דעות שונות בציונות הדתית בשאלת היחס הרוחני למדינת ישראל. כל הדעות ראויות ומקובלות בהיותן נותנות למדינה יחס של כבוד ויצירת מחויבות מצידנו".

בשבת יתפרסם מאמרו, הלוחמני משהו, של הרב ישראל רוזן נגד מחברי החוברת "אתחלתא דתקווה". תנועת נאמני תורה ועבודה והקיבוץ הדתי הוציאו חוברת העוסקת ביחס של הנוער הדתי למדינה. הרב חיים נבון, אף שאינו חבר לא בנאמני תורה ועבודה, כתב את החוברת.

הרב רוזן כאמור תקף בחריפות את הרב נבון ואת אנשי נאמני תורה ועבודה והקיבוץ הדתי. "מדובר בקונטרס תועמלני בשם "אתחלתא דתקווה"", כותב הרב רוזן בזעם, "שנכתב על ידי "הרב חיים נבון (להלן: ח"ן) בהוצאת 'נאמני תורה ועבודה' ו'הקיבוץ הדתי', וכולו ממוקד במטרה מסומנת: ניפוץ המיתוס הגאולתי של מדינת ישראל והמתת ה'נשמה' המפעמת בחזון הציונות הדתית קרוב למאה שנה!"

נאמני תורה ועבודה דחו את הביקורת של הרב רוזן על החוברת "אתחלתא דתקווה" וטענו כי מטרתם הייתה להצביע על מגמות מסוכנות בנוער הציוני דתי כמו משיחיות היתר:

"קיימות דעות שונות בציונות הדתית בשאלת היחס הרוחני למדינת ישראל. כל הדעות ראויות ומקובלות בהיותן נותנות למדינה יחס של כבוד ויצירת מחויבות מצידנו. בהוצאת חוברת זו, תנועת נאמני תורה ועבודה, ביקשה לצאת כנגד מגמות חדשות ומסוכנות בקרב הנוער אשר מובילות לניתוק מהמדינה או לביצוען של מעשים חסרי אחריות הנובעים לעיתים דווקא ממשיחיות יתר"

בנוסף, אומרים אנשי נאמני תורה ועבודה, הם רצו ליצור דיון סביב נושא היחס למדינה. "מטרה נוספת היתה ליצור באמצעות חוברת זו דיון רציני ומעמיק בשאלת היחס למדינת ישראל. התגובות הרבות שהגיעו עד כה מוכיחות כי אכן, לשמחתנו, נוצר דיון מפרה אשר ירבה חכמה. גם תגובתו של הרב ישראל רוזן חשובה בשיח זה. צר לנו כי דבק בה טון שמושך את הדיון האמיתי למקומות אחרים וחורג מכללי הדיון המקובלים בבית המדרש."

נחמיה רפל, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמר כי תגובתו של הרב רוזן ממחישה את הבעיה שיש בקרב הציונות הדתית להקשיב לדעות שונות:"לסגנונו של הרב ישראל רוזן איני רוצה להתייחס. לתוכנה של החוברת יש להעיר שהיא אמנם הוצאה לאור בתמיכתה ובהשתתפותה של תנועת הקיבוץ הדתי, אך אין היא אומרת ואין היא אמורה לומר שזו עמדתם הרעיונית של התנועה וכל חבריה. מטרת החוברת הזו, ומטרתן של החוברות העתידות בעז"ה לראות אור בקרוב, היא להביא לשיח הציבורי דעות נוספות, מבוססות, מלבד אלה המושמעות ברבים בעוצמה רבה. תגובתו של הרב רוזן ממחישה את הבעיה, ומהווה הצדקה לפועלה של תנועת הקיבוץ הדתי, המתאפיינת בחיים משותפים של בעלי דעות שונות".