הקדמה: בשבוע האחרון חגגנו את ל"ג בעומר. אחת הדמויות המרכזיות הקשורות לל"ג בעומר היא רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י). אחת מהתכונות הבולטות של רשב"י היא הקנאות.
בפעולה הזו נראה כיצד הקנאות התבטאה אצל רשב"י. ננסה לחשוב על מה היא קנאות בחיינו ומה המקום הנכון שלה בתוך המציאות.
מהלך הפעולה:
1.נפתח את הפעולה בלהגדיר מה זו קנאות: תמיכה בדבר מסוים או ברעיון מסוים, והתנגדות קשה לכל מי שמנסה לפגוע בדבר זה. ננסה לחשוב על דוגמאות לקנאות שאנחנו מכירים מהעולם הקרוב שלנו. כדאי גם לחשוב בעצמנו וגם לתת לחניכים לחשוב. הנה דוגמא אחת: משה רבינו מפיל את הלוחות כאשר רואה את חטא העגל – אפשר לחשוב על מעשה מעשה הפלת הלוחות כמעשה קנאות ל-ה', כאשר הפלת הלוחות מראה את ההתנגדות הקשה של משה לחטא העגל.
2.משחק פתיחה: נתחלק לשני מעגלים: מעגל פנימי ומעגל חיצוני. בצורה זו נחלק את החניכים במספר שווה למעגל הפנימי ולמעגל החיצוני. המעגל הפנימי יושב עם הפנים למעגל החיצוני. כל חניך מהמעגל הפנימי יושב מול חניך מהמעגל החיצוני. כל פעם נתן דקה – לדון על השאלה שנשאל בקול בחדר. כשמסתיימת הדקה- המעגל החיצוני עובר כסא אחד ימינה, ככה שאותו חניך מהמעגל הפנימי עכשיו נפגש עם מישהו אחר מהמעגל החיצוני. השאלות הם:
- באיזה רעיון אני תומכ/ת מאד?
- מה הייתי מוכנ/ה לעשות כדי להראות את התמיכה שלי בדבר או ברעיון?
- איך אני מראה התנגדות לדבר מסויים כשאני לא מסכימ.ה איתו?
- מה הקו האדום שלי?
(אפשר להוסיף גם סתם שאלות אחרות על החיים אם רוצה שיהיה לחבר'ה כיף…)
3.לימוד – דף מצורף –רשב"י +שאלות מנחות
4.סיכום – שבוע שעבר דיברנו על כוחה של הנהגה. אכן – חשוב להילחם על דברים שחשובים לנו. מצד שני – תמיד צריך לזכור שיש קו אדום. דרך האמצע – היא הדרך הנכונה ללכת בה. גם במאבקים שלנו, אפשר להיאבק ורצוי להיאבק מול מה שאנחנו לא מסכימים איתו במציאות, אך גם זה צריך להיות בדרך נכונה, דרך האמצע. דרך שמכבדת את האדם שמולי, מאפשרת את קיומו אך עדיין מביעה את האמת שלה.
שבת שלום!