הפעלה 7-דתיים וחילוניים-ביחד או לחוד?

 

 

 

 

הפעלה 7: דתיים וחילונים – ביחד או לחוד?

רקע

אחד האתגרים המרכזיים שמציב הצבא לחייל הדתי הוא החיים המשותפים עם חיילים ומפקדים שאינם דתיים. אולם השירות הצבאי נתון בתוך הקשר רחב יותר של המציאות החברתית הכוללת במדינת ישראל. באורח מתמיד מעסיקה אותנו שאלת הקשר והמגע הרצויים בין הציבור הדתי לציבור החילוני בכל אחד מתחומי החיים.

ברמה העקרונית ניתן להתייחס למפגש בין דתיים לחילונים בכמה דרכים:

·       ניתן לראות את המגע הזה כמפגש רצוי בין יהודים מסוגים שונים, התורם ליצירת דיאלוג בין חלקים שונים בחברה הישראלית.

·       ניתן להתייחס למגע בין דתיים לחילונים כאילוץ הכרחי אך מסוכן מבחינת השפעותיו והשלכותיו כל החייל הדתי.

·       ניתן לראות את המפגש כמיותר ולשאוף לקיים חיים דתיים אוטונומיים תוך צמצום המגע עם העולם החילוני.

הפעלה זו מעלה היבטים שונים של הפרדה ושילוב בין דתיים לחילוניים במציאות חיינו ומאפשרת למשתתפים לברר לעצמם את עמדותיהם בתחום זה.

מטרות

1.    לסייע לתלמידים לברר לעצמם באילו תחומים רצוי, לדעתם, ליצור הפרדה בין דתיים לחילונים, ובאילו תחומים יש לקיים חיים משותפים.

2.    לבדוק מה הם היתרונות והחסרונות הטמונים בשילוב או בהפרדה בין דתיים וחילונים, ומה הם הרווח והמחיר הכרוכים בכל אפשרות.

מהלך הפעילות

1.    תולים על קירות החדר שמונה שלטים. על כל שלט רשומים שלושה היגדים העוסקים בנושא מוגדר (נספח 1). בכל נושא, היגד אחד מעדיף הפרדה על שילוב, היגד שני מעדיף שילוב ברמה מוגבלת, והיגד שלישי מעדיף שילוב על הפרדה.

2.    המשתתפים מסתובבים בחדר ובוחרים מכל שלט את ההיגד המקובל עליהם ביותר. את ההיגדים הם רושמים על דף שבידיהם.

3.    לאחר שכל המשתתפים רשמו את ההיגדים, עליהם ליצור קבוצות בעלות שלושה היגדים משותפים לפחות. כל קבוצה לא תכלול יותר משישה משתתפים.

4.    המשתתפים יושבים בקבוצות, משווים את בחירותיהם ומבצעים את המטלות הרשומות בכרטיס המשימות (נספח 2).

5.    בדיון המסכם רצוי ליצור קשר בין הפעלה זו להפעלה הראשונה, ולבדוק את ההשלכות של עמדותיהם של המשתתפים על בחירותיהם ביחס לשירות הצבאי. זה הזמן לחזור ולבדוק את היתרונות והחסרונות של שירות צבאי משותף לדתיים ולחילונים לעומת השירות במסגרות נפרדות.


נספח 1: רשימת היגדים

א.   הנחות יסוד

1.    דתיים וחילוניים אינם יכולים לחיות בדוקיום. יש לשאוף להפרדה מרבית ביניהם.

2.    דתיים וחילוניים יכולים לחיות בדוקיום רק בתנאי שהחילוניים יבינו שעליהם לוותר.

3.    דתיים וחילוניים יכולים לחיות בדוקיום רק בתנאים מסוימים, שכרוכים בהם ויתורים משני הצדדים.

ב.         מגורים

1.    עדיף שחילוניים ודתיים יגורו ביישובים נפרדים.

2.    עדיף שדתיים וחילוניים יגורו בשכונות נפרדות.

3.    עדיף שחילוניים ודתיים יגורו בשכונות משותפות.

ג.    חינוך

1.    תלמידים דתיים צריכים ללמוד בבתי ספר יסודיים, תיכוניים ועלתיכוניים נפרדים.

2.    דתיים יכולים ללמוד יחד עם חילוניים רק אחרי סיום בית הספר התיכון.

3.    רצוי להקים בתי ספר יסודיים ותיכוניים משותפים לדתיים ולחילוניים.


ד.         פעילות חברתית

1.    אין לקיים מפגשים ופעילויות חברתיות משותפים לדתיים ולחילוניים.

2.    ניתן לקיים מפגשים משותפים לדתיים ולחילוניים במידה מוגבלת ובצורה מאורגנת (כגון: מפגשי "גשר" או פעולות התנדבות).

3.    יש לקיים פעילויות חברתיות קבועות המשותפות לדתיים ולחילוניים (כגון: חוגים משותפים, תנועות נוער משותפות וכדומה).

ה.   בילויים

1.    דתיים אינם יכולים לבלות במקומות בילוי שבהם מבלים חילוניים.

2.    דתיים יכולים לבלות בחלק ממקומות הבילוי שבהם מבלים חילוניים.

3.    דתיים וחילוניים יכולים לבלות במקומות בילוי משותפים.

ו.    מקומות עבודה

1.    רצוי שדתיים לא יעבדו במקומות עבודה משותפים לדתיים ולחילוניים.

2.    רצוי שדתיים יעבדו במקומות שבהם נשמרת אווירה דתית.

3.    רצוי שדתיים וחילונים יעבדו במקומות עבודה משותפים.

ז.    שירות צבאי

1.    לימוד תורה בישיבה עדיף על שירות צבאי מבחינת התרומה למדינה ולעם היהודי.

2.    השירות הצבאי הרצוי עבור צעיר דתי הוא במסגרת המשלבת לימוד תורה ושירות צבאי ביחידות דתיות.

3.    השירות הצבאי הרצוי עבור צעיר דתי הוא שירות צבאי מלא במסגרת היחידות הרגילות בצה"ל.

ח.   הצבעה בבחירות

1.    יהודי דתי צריך להצביע למפלגה דתית.

2.    יהודי דתי צריך להצביע למפלגה הדוגלת בשמירת אופיָה היהודי של המדינה.

3.    יהודי דתי צריך להצביע למפלגה המייצגת את דעותיו בנושאים מדיניים ופוליטיים, ללא קשר לעמדותיה בנושאים דתיים.

נספח 2: כרטיס משימות

1.    בחרו בשלושה היגדים שהם המשמעותיים ביותר עבורכם והמקובלים על כל חברי הקבוצה. נמקו את בחירתכם.

2.    האם קיים מכנה משותף בין כל ההיגדים שבחרתם? מהו?

3.    מהי עמדתכם העקרונית בשאלת הקשר בין דתיים וחילונים?

4.    האם ההיגדים שבחרתם אכן משקפים את עמדתכם בנושא זה? נמקו.

5.    מה דעתכם על נישואים בין דתי/ת לחילוני/ת?

6.    הציעו שלושה נימוקים התומכים בשילוב ובמפגש בין דתיים וחילונים, ושלושה נימוקים התומכים בהפרדה בין דתיים וחילונים.

7.    הכינו כרזה המשקפת את תפיסתכם ביחס ליחסים הרצויים בין דתיים לחילונים.


 קובץ מצורף