הקדמה: פרשת ניצבים נקראת לפני ראש השנה טומנת בחובה את רעיון התשובה- שאינה רחוקה מהאדם, תלויה רק בו ובבחירתו "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ". רגע לפני שהשנה מסתיימת, ושנה חדשה מתחילה, נרצה לחשוב יחד עם החניכים שלנו על תיקון המעשים שלנו וחזרה בתשובה.

מהלך הפעולה:

1.נפתח את הפעולה בפעילות משותפת:

המדריכים יכינו מראש קופסת נעליים/כל קופסא אחרת בה אפשר להכניס פתקים קטנים. בפתקים הקטנים נכתוב ערכים חשובים בחיים: (כיבוד הורים, עזרה לזולת, לימוד תורה, התנדבות, ניצול זמן, דיבור בכבוד ובנחת, אהבת אדם, עין טובה, מחשבות טובות, עשיה למען הכלל, אקטיביזם חברתי, כיבוד סבים וסבתות, שמירת הלשון – ואפשר להוסיף ולשנות בהתאם למה שאתם רוצים) נעביר את הקופסא בין כל החניכים כאשר כל חניך בתורו ישלוף פתק אחד. נתחלק לקבוצות קטנות – כל קבוצה תשב עם מדריך אחד, והחניכים יתבקשו להגיד על הערך שקיבלו בפתק – איך הם היו השנה? מה הם היו רוצים לתקן, ולעשות טוב יותר בשנה הבאה? (רעיון חמוד למי שרוצה להשקיע ולשדרג, אפשר שהקופסא תיראה כמו רימון/הפתקים יראו כמו גרעיני רימון ואז זה משתלב עם הברכה על הרימון בסדר ראש השנה).

2.שיח- עוד שנה נגמרה ושנה חדשה מתחילה. נחשוב יחד עם החניכים על הנקודות הבאות:

  • למה צריך לחגוג שנה חדשה, להפריד בין זמן לזמן? מה זה עוזר לנו שמשהו אחד נגמר ומשהו חדש מתחיל? תחשבו על ההבדלים שהם מכירים מהחיים שלהם, לעלות כתה, לעלות שבט. כל שינוי סטטוס כזה מזמן לנו משהו לחיים. מה זה מזמן לנו?
  • את הדיון הכללי ננסה לכוון למחשבות הפרטיות יותר – מספר ימים בשנה, בימים הנוראים, אנו מצווים לחשוב אחורה על מה שהיה השנה. לעצור. ולתקן, להתחיל מחדש. המשחק שעשינו בתחילת הפעולה היה טעימה למשהו שכדאי לעשות – נזמין את החניכים שלנו לחשוב על שלושה תחומים בהם הם היו רוצים להשתפר, ושלושה אנשים מהם הם היו רוצים לבקש סליחה ולהתחיל מחדש.

3.נלמד את דף המקורות שמצ"ב כנספח 1. שבטים צעירים יכולים להתרכז בללמוד רק את פשט הפסוקים בדף הלימוד. בשביל השבטים הגדולים מצורף גם לימוד של השפת אמת.

4.סיכום – מה שכל כך מדהים בתשובה הוא היותה ברת השגה. תלויה בעיקר בנו, בבחירה שלנו, ברצון שלנו. ראש השנה הוא הזדמנות שלנו לחזור בתשובה, להתקרב לה', להתקרב לתורתו, ולהיות אנשים טובים יותר.

שבת שלום ושנה טובה!

לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!