הקדמה: השבת נתבונן על הדורות בהם נוח חי. דור הפלגה ודור המבול. מה אפיין אותם, ומה אפשר ללמוד מההתנהגות שלהם – כדי לבחור במטרה טובה, שיוצרת דרך חיים נכונה יותר אדם לאדם ולעולם שהקב"ה ברא.

מהלך הפעולה:

1.נפתח את הפעולה במשחק:

אנחנו ננסה ליצור מצב שיעלה אצל כל החניכים שלנו סימן שאלה וגורם ההפתעה בו יהיה חזק ביותר, וכך גם נצליח להעביר את הרעיון של הפעולה בצורה טובה. כיצד:

מבקשים חניך מתנדב, ומוציאים אותו מהחדר. כשהחניך בחוץ אומרים לשאר החניכים שהשבת המשחק הוא בלי חוקיות – אין מטרה למשחק. כלומר, החניך ייכנס לחדר ונגיד לו רק "בהצלחה." מכאן הוא יצטרך לנסות לחשוב יחד מה המשימה שלו. הוא יצטרך להבין – שלמשחק אין חוקיות בכלל, ובעצם ההבנה הזאת תגמור את המשחק. (מדריכים שימו לב!! צריך לדעת לעצור את המשחק רגע לפני שזה נהיה מתסכל מדיי בשביל המתנדב שלנו.) איך זה עובד בפועל? החניך המתנדב חוזר לחדר – ואם הוא מבקש רמז אפשר לתת לו רמזים כלליים שכמובן לא יובילו אותו למטרה – כי אין אחת כזאת: "בדקת על התקרה?" "בדקת על הרצפה?" " תתקרב לפה." "תתרחק לשם." "זה קשור למפקד" "זה קשור לקומונרית". עד שהחניך עצמו יבין – שאין דרך לנצח את המשחק. (כמובן לשים לב שהכל נעשה בכבוד. שימו לב!!! אם יש חשש שזה יכול להיות מתסכל מדיי בשביל החניך המתנדב- אפשר לשחק את המשחק אחרת. אפשר לספר מראש לחניך המתנדב שזו החוקיות ולבקש ממנו שישחק את המשחק -כאילו הוא לא יודע – בשביל שאר החניכים כדי לעזור להגיע למסר הכללי).

נסיים את המשחק ונספר לחניך המתנדב שלמשחק לא הייתה פואנטה. לא הייתה שום מטרה. ועכשיו נשאל אותו איך הוא הרגיש. לבטח יעלו תחושות לא פשוטות. מכאן ננסה להבין יחד. מה קורה כשיש מטרה? אפשר לנצח את המשחק. כשאין מטרה? זה סתם ביזבוז זמן. מרגיש כאילו עבדו עליך. לא קרה פה כלום באמת. מכאן נעבור לשיח על הפעולה שלנו.

2.שיח- נשאל את החניכים – מי כאן מרגיש שיש לו מטרה בחיים? מה המטרה? נקרא יחד את הקטע של הרב ליכטנשטיין בדף המקורות שמצ"ב כנספח 1. עכשיו קראנו על המטרות של דור המבול ודור הפלגה. נשאל את החניכים- מה המטרה האישית שלנו? מה המטרה של הדור שלנו?

3.נלמד את הקטע השני בדף המקורות, אותו כתב הרב קוק, והוא יכוון אותנו למסר בפעולה.

4.סיכום – בגיל ההתבגרות- אחד הדברים הכי חשובים שאדם יכול לעשות זה לנסות לברר מי הוא. בתוך הבירור גם צריך לשאול את השאלה – מה המטרה שלי בחיים? אדם שכל מטרתו בחיים היא הטוב האישי שלו, ירמוס אחרים בדרך וכך כל החברה יכולה ליפול – ממש כמו דור נוח שהחריב את עצמו. חברה שיש לה מטרה משותפת – זה דבר טוב, אך השאלה מה המטרה. אם המטרה הכללית גם נועדה לשרת את האינטרסים האישיים שלי – מדובר באחדות מזוייפת שלבסוף תתפרק – כמו במגדל בבל. אם החברה מתאחדת סביב מטרה טובה, שמתחילה במטרה אישית טובה- לחיות חיי משמעות. להטיב לסביבה. להיות אדם גדול, משפיע, אכפתי לסביבה – כך החברה תוכל לתקן את המציאות ויחד נצליח להגיע לחלומות הכי גדולים שלנו. התגשמות חזון הנביאים ואף גאולה שלמה.

שנזכה. שבת שלום!

לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!