צדק (מתוך ויקיפדיה)
צדק הוא מונח המייצג פעולה או שיפוט המתבצע על פי אמות מידה של יושר, אמת, הגיון או כשרות מוסרית. הגדרת הצדק תלויה ויחסית ביותר, ולעיתים אף בעייתית. זאת כיוון שדבר הנחשב צודק על פי דעתו של אחד, יהווה לעיתים פגיעה לדעת אחר. הגדרת הבסיס של הטוב והרע יכולה להשתנות בין תרבויות שונות. לכן קביעת "הצדק המוחלט" או "הצדק האובייקטיבי" בעין אנושית סובייקטיבית עלולה להיות קשה, עד בלתי אפשרית.
← למה לדעתכם קשה להגדיר צדק?
← מהו צדק בעיניכם?
← מהו צדק בחברה שלכם?
דברים, פרק טז, פסוקים יח-כ
"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק. לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ".
← מה אסור לעשות? מה הוגדר כלא צודק בפסוק יט? למה?
← בקטע הזה האל מציע תגמול למי שינהג בצדק, מה דעתכם על כך?
← האם צדק הוא צו המצפון או מעשה ששכרו בצידו?
פצפונת ואנטון, אריך קסטנר
והנה עובר על פני ילד עם אימו, והוא מושך אותה בשרוולה וקרוא: "עוד דובשנית!" והרי תחת זרועו היו לו חמש חבילות דובשניות. האישה עשתה עצמה כלא שומעת. עמד הילד תחתיה, רקע ברגלו וצרח: "עוד דובשנית!". "הלא יש לך כבר חמש חבילות", אמרה אימו. "תאר לעצמך: לילדים העניים אין אף דובשנית אחת". רוצים לדעת מה ענה הילד? הוא צעק בכעס: "מה איכפת לי הילדים העניים!"
← מה הייתם עונים לילד?
← איך ניתן לחנך לצדק?
לחם העם / ברטולד ברכט
הצדק הוא לחם העם,
לעיתים הוא שופע, לעיתים הוא מצומצם.
לפעמים ריחו טוב, לפעמים ריחו רע.
כשהלחם בצמצום, שולט הרעב.
כשהלחם רע, שולטת אי שביעות הרצון.
הלאה הצדק הרע!
שנאפה בלי אהבה, שנלוש בלי הכרה!
צדק בלי תבלין, שקרומתו אפורה!
צדק כלחם היבש, המגיע מאוחר מדי!
אם הלחם טוב ובשפע,
אפשר למחול על שאר הארוחה.
אי אפשר להשיג את הכל מיד.
ניזון בלחם הצדק
יתרם העמל
שממנו השפע בא.
כשם שלחם יומיומי נחוץ,
כך צדק יומיומי נחוץ.
נחוץ אפילו פעמים אחדות ביום.
מבוקר עד לילה, בעבודה, בתענוגות.
בעבודה שהיא תענוג.
בזמנים קשים ועליזים
צריך העם את לחמו היומי
העשיר, המבריא, של הצדק.
אם כך, אם לחם הצדק חשוב כל כך
מי, ידידי, יאפנו?
ומי אופה את הלחם האחר?
כמו את הלחם האחר
צריך שהעם יאפה את לחם הצדק.
שופע, מבריא, יומיומי.
← למה מתכוון ברטולד ברכט באומרו "העם יאפה את לחם הצדק"?
← איך אופים צדק?
← האם הרגשתם בעבר שעשיתם מעשה של צדק שנוגע בעוד אנשים?
← מי אופה לדעתכם את הצדק בישראל?
בנימין זאב הרצל, מתוך יומניו
"יש אנשים שאינם מבינים אותנו כראוי, וסבורים כי מטרת מאמצינו היא לשוב אל ארצנו. האידיאל שלנו הולך הלאה מזה; האידיאל שלנו הוא חזון האמת הנצחית הגדולה; הוא אידיאל שהוא הולך תמיד קדימה; הוא אידיאל שאין לו סוף, שלעולם הוא גדל והולך, כך שבכל פסיעה ופסיעה שאנו פוסעים לפנים, אופקנו הולך לפנינו, ובפרספקטיבה אנו רואים לפנינו תכלית עוד יותר גדולה ונאצלת, שאליה נשתדל לשים את פנינו."
"דווקא אלה מבינינו, המוכנים כיום למסור את כל ישותם בעד העניין יצטערו אף על צעד אחד שעשו לשם כך, אם יצליחו רק לכונן חברה חדשה ולא גם חברה צודקת יותר…"
← מהי מטרת הציונות לפי דבריו של הרצל?
← מהו משמעות הביטוי "אידיאל שאין לו סוף"?
← מה ההבדל בין "חברה חדשה" ל"חברה צודקת"?
← האם לדעתכם הרצל צודק? האם באמת אין טעם בהקמת המדינה אם אינה מדינה צודקת ומוסרית?
יהי הכל / ברטולד ברכט
יהי הכל
שייך לכל שיוכל
להטיב עימו
שיוכל להטיב עימו
הילד לאישה האימהית
למען יגדל
העגלה לעגלון הטוב
למען ינהג בה היטב
והאדמה, למשקים אותה מים
למען תתן פריה בעיתו
← מהי תפיסת הצדק בשיר זה?
← האם יש קשר בין לעשות משהו בצורה טובה לצדק?