כדי להקל על הגזירה: הרב הצבאי הראשי מנסה לגבש פשרה שתאפשר השתתפות דתיים בטקסים

 

 


 


 


 


http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1472953 


 


14.09.2011


הרב הצבאי הראשי תת אלוף רפי פרץ, מבקש להוציא פסק הלכה שיאפשר לחיילים דתיים להישאר בטקסים שבהם שרות נשים. זאת בעקבות הדחתם של ארבעת הצוערים הדתיים בשבוע שעבר. עם זאת, פרץ – הנדרש לנסח פקודות ברורות בנושא שיובאו לאישור הרמטכ"ל – מתקשה לעמוד בפני הלחצים מצד רבנים בכירים בציונות הדתית, שמתנגדים לפסק הלכה כזה.


גורמים בכירים בצה"ל אמרו בימים האחרונים שלמעשה מדובר ב"מחלוקת פנים-דתית" שצה"ל נגרר אליה. לדברי הגורמים, "הרב פרץ לא מרגיש שיש לו מספיק סמכות לעמוד בפני הגורמים הקיצונים האלה". זאת על אף התנגדותם של קצינים דתיים רבים ליציאת חיילים במהלך שירת נשים, והתבטאותם באחרונה נגד ההתערבות הגוברת של רבנים מהזרם הקיצוני בהתנהלות תלמידיהם במהלך השרות הצבאי.


מקורביו של פרץ הביעו בימים האחרונים תסכול לנוכח אי-התיצבותם של רבנים מתונים יותר בציבור הדתי לצידו של הרב. עד כה, הגוף הדתי היחיד שהתבטא בזכות עמדה מתונה בנושא הוא "נאמני תורה ועבודה", שפרסם ביום שני מכתב לפרץ בו ביקשו ממנו לפסוק על פי הדעה ההלכתית ש"קול באישה ערווה, רק במצב בו קיימת אפשרות לפריצות שלא כמו בטקס צבאי פשוט". הארגון גם ביקש מפרץ לקחת "כחלק מהשיקול ההלכתי, גם ואולי בעיקר, את שאלת 'צבא העם'. אנו חוששים כי שינויים מסוימים במנהגי הצבא, לטובת ההלכה היהודית (בפרשנותה המחמירה) הולכים ופוגעים במעמדו של צה"ל כצבא של כולם, ומובילים לתחושת ניכור והדרה זוחלת של חיילים שאינם דתיים".


קצין בכיר במערך השדה בעל רקע דתי, שהתמודד בעבר עם מקרים דומים אמר: "מדובר בהקצנה בציבור הדתי, אבל רק בחלקו. קבוצה של רבנים החליטו לעוות את ההלכה, הם הרפורמים האמיתיים, ועכשיו הם מנסים לכפות את דעתם על הצבא. המצב קשה כשהמחלוקות בתוך הציבור הדתי נכנסות גם לתוך הצבא".


כ-90 צוערים (41%) מהמשרתים בגדוד "גפן" הנוכחי בבית הספר לקצינים, שבו מבצעים את ההשלמה של קציני חיל הרגלים, הם חובשי כיפה. לדברי צוערים דתיים שהשתתפו באירוע שבעקבותיו סולקו חבריהם לקורס בשבוע שעבר, חלקם התעמתו עם חבריהם וניסו לשכנע אותם להישאר בפנים. "לרובנו היה ברור שזה לא הדבר הנכון לעשות, ורק חלק קטן יחסית מהדתיים יצאו", אמר אחד מהם. "לא נכון להציג את הדבר הזה כדתיים נגד הצבא, או כחיילים דתיים נגד חיילות".


עם זאת, כמה צוערים מתחו ביקורת על האופן שבה טיפל מפקד הגדוד, סגן אלוף עוזי קליגר, בעניין. לדבריהם, היה ניתן לפתור את הנושא בצורה שקטה יותר מבלי להפוך אותו לאירוע שהכתים את כל הצוערים הדתיים.


תא"ל פרץ יידרש להעביר בימים הקרובים את החלטתו לרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ, שכבר סירב לבקשת הרבנים הראשיים לישראל השבוע לפטור חיילים דתיים מחובת הנוכחות באירועים בהם שרות נשים.


פרץ, שמונה לתפקידו לפני קצת יותר משנה, אינו נחשב לפוסק, על אף היותו רב ותיק. זוהי אינה הפעם הראשונה שבה הוא נמצא במוקד מחלוקת קשה בין רבנים בציונות הדתית הקשורה לצבא. בהתנתקות מרצועת עזה ב-2005 עמד פרץ בראש המכינה הקדם-צבאית ביישוב עצמונה שבגוש קטיף, אותה הקים ב-1992. על אף התנגדותו לעקירת היישובים מרצועת עזה, הוא היה בין המתנגדים הבולטים לרבנים שקראו לחיילים דתיים לסרב פקודה. "גרגר לא יפריד בינינו לבין צה"ל לעולם", אמר אז, והוביל את תלמידיו אל מחוץ לעצמונה ללא כל התנגדות כשהגיעו כוחות הפינוי.