החינוך הדתי: פריחה במדעים, דשדוש באנגלית

 

 

 

26/11/2013

מחקר חדש: אמנם התלמידים בחינוך הממלכתי-דתי הצליחו לצמצם את הפערים במבחני המיצ"ב במתמטיקה, במדעים ובעברית, אך הפערים במקצוע האנגלית התרחבו. "היחס ללימודי השפה האנגלית בציבור הדתי ובחינוך הדתי חייב לעבור שידוד מערכות רציני" 

מחקר חדש מציג תמונת מצב עגומה על מצבם של לימודי האנגלית בחינוך הממלכתי-דתי: אמנם התלמידים הדתיים הצליחו לצמצם את הפערים שנרשמו לאורך השנים לרעתם במבחני המיצ"ב במתמטיקה, במדעים ובעברית, אך הפערים במקצוע האנגלית נותרו על כנם ואף התרחבו. 

  
על פי המחקר, שנערך על ידי תנועת "נאמני תורה ועבודה", הפערים הגבוהים ביותר נמצאו דווקא בקרב השכבות המבוססות יותר של הציבור הדתי לעומת מקביליהן בציבור החילוני. עוד עולה מהמחקר כי פערים משמעותיים קיימים גם בבחינות הבגרות, במספר יחידות הלימוד של הבחינה שאליה בוחרים התלמידים לגשת. 

כבר ב-2008 התייחס מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס לבעיה. בין הסיבות האפשריות לפערים הצביע המבקר על שיעור נמוך של מורים בחינוך הממלכתי-דתי שהוכשרו ללמד אנגלית, מיעוט השתלמויות בתחום והעדפת מקצועות הקודש. "בחלק מבתי הספר הממלכתיים דתיים העל-יסודיים השעות שלפני הצהריים, שהן שעות לימוד איכותיות יותר, מיועדות בעיקר ללימודי קודש, ואילו לימודי אנגלית מתקיימים בשעות מאוחרות יותר שבהן התלמידים כבר עייפים", כתב המבקר. 

"הממצאים שהעלינו מראים כי השינוי הנדרש בתחום האנגלית לא בהכרח דורש תוספת תקציב גבוהה או קיצוץ בשעות הקודש", נכתב בסיכום דוח מעקב של מבקר המדינה מ-2012". הבעיה היא בזלזול המובנה של המערכת בתחום האנגלית, זלזול המחלחל במהרה לבתי הספר, למורים ותלמידים. היחס ללימודי השפה האנגלית בציבור הדתי ובחינוך הדתי חייב לעבור שידוד מערכות רציני". 


לכתבה לחצו כאן