בתי ספר יתוקצבו לפי מספר תלמידים חלשים

 

היום אחר הצהריים פרסם משרד החינוך תכנית לפיה יוענק תקצוב דיפרנציאלי בגובה מיליארד ש"ח לבתי ספר בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. תנועת נאמני תורה ועבודה: "כסף זה לא הכל בחינוך, אך כסף בהחלט מאפשר השקעה גדולה יותר בחינוך".
תקצוב דיפרנציאלי בחינוך הינו כלי מקובל במדינות רבות לצמצום פערים בחינוך על ידי הענקת משאבים נוספים לתלמידים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

היום (שלישי) אחר הצהריים פרסם משרד החינוך תכנית לפיה יוענק תקצוב דיפרנציאלי בגובה מיליארד ש"ח לבתי ספר בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. התקצוב יינתן ע"י תוספת שעות של כ-150,000 שעות לסל שעות תגבור כתוספת לבסיס התקציב האחיד לכל בתי הספר.

הדוגמא הבאה מבהירה את חשיבות ההחלטה לתקצב כל בית ספר בהתאם לפרופיל הסוציו אקונומי של תלמידיו ולא רק לפי המצב של הרשות המקומית:

בעיירת פיתוח נמצאים שלושה ממ"דים. שניים מהם אינטגרטיבים ואחד מתנהג בפועל כמסנן שכמעט ואינו קולט אוכלוסיה חלשה. תקצוב לפי רשות יעניק לכולם אותו תקצוב ויתעלם מהפער הגדול הקיים בינהם. תקצוב שכזה יחליש עוד יותר את בתי הספר האינטגרטיבים ויחזק עוד יותר את בתי הספר המסנננים. החלטת משרד החינוך תתגבר דווקא הממד"ים האינטגרטיביים ותביא על ידי כך לצימצום הפערים בחינוך הדתי, גם בתוך הערים עצמן.

אייל ברגר, עמית מחקר בתנועת נאמני תורה ועבודה, אמר לגבי התוכנית המוצעת כי: "זהו צעד נכון בכיוון הנכון מבחינת משרד החינוך לצמצום פערים חברתיים בישראל. כסף זה לא הכל בחינוך, אך כסף בהחלט מאפשר השקעה גדולה יותר בחינוך. התקצוב הדיפרנציאלי במערכת החינוך הוא קודם כל הוגן וראוי מצד עצמו שכן הוא מעניק סיוע לאוכלוסיות מוחלשות. מעבר לכך, הוא עשוי לסייע בצמצום תופעות, שאנו מכירים, של סינון תלמידים חלשים ע"י בתי ספר, כי עכשיו יהיה להם תמריץ לקבל תלמידים חלשים כדי לזכות בתקציב נוסף לשעות תגבור. אמנם, מיליארד ש"ח לתקצוב דיפרנציאלי לא יפתרו את כל הבעיות. תקציב החינוך היסודי וחטיבות הביניים, שבהם התכנית המוצעת עוסקת, הוא כ-15 מיליארד ₪, אך זהו בהחלט מהלך מבורך שיסייע בצמצום פערים חברתיים". 

לכתבה המקורית באתר "סרוגים"