לצאת מן הקיבעון / אריאל פיקאר
ד"ר אריאל פיקאר הוא המנהל החינוכי של 'תכנית בארי' ועמית מחקר במכון שלום הרטמן
ד"ר אריאל פיקאר הוא המנהל החינוכי של 'תכנית בארי' ועמית מחקר במכון שלום הרטמן
תפיסת מודל הפסיקה הספרדית כמתאימה גם לחיינו היום עשויה לחסום את הביקורתיות ביחס לשמרנות העכשווית של הקהילות המזרחיות, כמו למשל בנושא מעמד האישה. האחריות לחיינו מוטלת עלינו, החיים כאן ועכשיו, ומשום כך אנו נדרשים גם לחדש ולשנות מדרכי העבר ולא לשקוע בנוסטלגיה לחיים מפוארים שהיו פעם
הגיע הזמן להתבגר מתפיסת ה"רב" כבעל סמכות בתחומי ידע רבים ושונים וכמי שהשיג שלמות דתית ומוסרית. אנשים ונשים מודרניים המחליטים באופן עצמאי בכל התחומים החשובים להם אינם יכולים להשאיר את התחום הדתי-מוסרי בסמכותו הבלעדית של הרב; עליהם לקחת את האחריות לחייהם
עולם הישיבות רואה בעצמו תחליף לבית ולקהילה שמהם באים תלמידיו. אך הישיבות מתנתקות מרצף החיים הרגיל, והן רחוקות מלהיות קהילות אמיתיות וחיות, שיש בהן מגוון של אנשים בעלי השקפות וצרכים שונים. יש להציע אלטרנטיבה לישיבות ההסדר
האם אפשר להתאים את רעיונות השמיטה למערכות החיים המודרניים?
הצעות ראשוניות ליישום עקרונות השמיטה בימינו עשויות להפוך אותה למשמעותיתורלוונטית.
ראו את הגיליון בקבצי PDF. כאן
אריאל פיקאר
"דת ללא אשליה", ספרה של גילי זיוון, מציג
ניצני היבטים פוסטמודרניים אצל ארבעה הוגים יהודיים, ומצביע על תהליך שבו הדת אינה
טוענת יותר לאמת אוניברסלית אלא הופכת להכרעה סובייקטיבית של האדם. גם בסוף הספר
שאלות רבות נשארות בו פתוחות אך אולי זו מהות העניין.
ראו את הגיליון בקבצי PDF. כאן
האנשים השקופים-על המחויבות המוסרית של החברה הישראלית לעובדים הזרים שבתוכה/הרב אריאל פיקאר
כשאני פוסע בשבילי הקיבוץ אני נוהג לתת שלום לעוברים ושבים, לזה אסתפק בהנד קל של הראש ולזו אומר בוקר טוב בפה מלא, ולפעמים אפילו אתעכב לשיחה קלה. משהו מוזר קרה לי כשעברתי לידה, לא אמרתי כלום, ראשי נע הצידה באי נוחות מסוימת ועיני לא פגשו את עיניה. היא האחות הסינית שהגיעה לכאן לטפל באחד הקשישים. היא לא מכאן, היא לא תשאר כאן, היא לא.
תמליל שיחה בין הרב דוד ביגמן לבין הרב אריאל פיקאר