אמונה בצבא-מבוא

 

 

 

 

מבוא

למורה,
שלום.

לפניך
קובץ המכיל בתוכו שבעה מערכי פעילות המיועדים להכנת תלמידי תיכון העומדים לפני
גיוסם לצבא.

חשיבותו
המרכזית של מערך זה היא ביצירת כלי למורה ולמחנך, שבו מרוכזים יחדיו נושאי הלימוד
המומלצים, הכולל את ההדגשות הנדרשות, לדעתנו, וכן הצעות מתודיות רבות ומגוונות,
הפניות ונספחים נוספים.

חשוב
לזכור, כי במסגרת ההכנה של חומר הדרכה, אנו מבקשים להציג את הרציונל החינוכי
ערכיאמוני שאליו
אנו שואפים, ומקווים, שכל מורה ישכיל לעסוק עם חניכיו בתכנים ובכלים המתאימים לו
ולהם.

במסגרת
מערך זה נמנענו במכוּון משימוש נרחב בהצגת טקסטים תורניים ודפי מקורות, מתוך תחושה
שחומר מסוג זה כבר קיים וניתן להשיגו. כמו כן, ספק אם הסתמכות על דרך זו אכן עונה
על צרכיו של הנוער של היום ובעיקר בגיל שבו הנער מרגיש שובע מלימודים פורמליים,
שבהם נעשה שימוש רב בטקסטים המסורתיים.

הקובץ
שלפניך הוא "תמונת פסיפס", אשר מכלול פריטיה יוצר את התמונה השלמה. אנו
רואים את כל היחידות כמסכת רעיונית אחת, וממילא שילבנו בהן נושאים שיש בהם
חיזוק כללי ב"אמונות ודעות" כמו גם נושאים המטפלים נקודתית בתחומים
שבהם, לדעתנו, החייל הדתי עשוי להזדקק לחיזוק במסגרת  שירותו הצבאי.

כמעט
בכל יחידה ישנו סיפור פתיחה, אשר מטרתו לתת את הרקע המתאים לדיון ולשמש נקודת מוצא
ראשונית להצגת הנושא. במקצת המקרים הצגנו בתחילה דילמה הילכתית מסוימת. מתוך כך גם
עולה מסר של חיבור חיוני בין עולם ההלכה ועולם המחשבה – כי בסופו של דבר
"מִקשה אחת" הם.

יחידות
הלימוד מורכבות ברובן ממספר שלבים, ויודעים אנו מראש שאין הן מיועדות להעברה
במסגרת של שעת פעילות אחת. הנחלתם של חלק מן המסרים שבמערך זה, ואולי של רובם,
תיתכן אך ורק אם יחשף אליהם התלמיד כמה וכמה פעמים, לעיתים אפילו רק כ"מסרים
אגביים". לפיכך, מומלץ מאוד לעבור תחילה בעיון על כל החומר על מנת שאחר כך
ניתן יהיה לקחת ממנו את המתאים לך ולתלמידיך.

סוף
דבר – לא התיימרנו להקיף במסגרת זו את כל התורה כולה, ותקווה לנו בלב שגם
אם לא חידשנו, אלא באופן ריכוזם של הנושאים ובדרכי העברתם, יהיו כלים אלה לעזר,
לחיזוק ולהכנה טובה יותר לחלק מבוגרינו, והיה זה שכרנו.

 

ירון תאנה


המטרות

 

1.    התלמיד
יפנים את הרעיון ש"קידוש ה'" מקבל את ביטויו בגילוי קדושת החיים שבחיי
היום
יום, והדבר יבוא לידי
ביטוי בפרט בדרך שבה יעצב התלמיד את אישיותו ואת ערכו כבן אדם, וכן באופן שבו
יפַתח את אופיו, את מידותיו ואת דרכי הנהגתו עם חבריו.

2.    רעיון
"כלל
ישראל" יוצג בפני התלמיד, ומתוכו יתוודע
למערך ערכים ותפיסות עולם שלאורם ראוי לו לקבוע את מהלך חייו.

3.    אמונתו
של התלמיד תתלבן ותתברר ותצליח להגיע לידי מודעות ברורה יותר עבור עצמו, וממילא
עבור אחרים.

4.    התלמיד
ילבן את מושג ה"חירות" ויבין את ההבחנה בין חירות המממשת את רצונותיו
הפנימיים ומפתחת את יכולתו, לבין "חירות"  שיש בה "חופש"
מדומה, שאינו אלא היגררות או השתעבדות לעניינים שונים וחלקיים. לאור זה נבחן מה
מטרתן של המצוות וכיצד הן עולות בקנה אחד עם תשוקת החירות.

5.    התלמיד
יכיר את המאפיינים של תהליכי "השחיקה", בפרט בחיי הצבא, ויפַתח מודעות
לצורך להתמודד עימם. כמו כן יפנים את הבנת חולשותיו כאדם ולא יראה בכל כישלון –
כישלון מוחלט, כי אם קרש קפיצה להתמודדות חדשה.

6.    התלמיד
יפַתח לעצמו "גאוות יחידה" בזהותו הדתית ובדרכו המעשית והערכית – תוך
הכרה בערכן של תפיסות עולם שונות ומגוונות. ממילא יבין התלמיד את ההבדל בין
"גאוות יחידה" לבין יהירות והתנשאות שמהן עליו להישמר.

7.    התלמיד
יֵדע לבחון את המציאות בפרספקטיבה נכונה ועל פי אמות מידה מתאימות. הוא אף יהיה
מודע לכך שבחיים ישנם עליות ומורדות וייתכנו גם כישלונות. מתוך כך יהא נכון גם
לכישלונות אישיים, ולא יישבר גם בעיתות של קושי ומשבר.

8.    התלמיד
יפנים את זהותו במכלול רחב של מעגלי שייכות – מעגל המשפחה, קהילות שאליהן הוא
שייך, העם והאנושות כולה, ויגזור את חובותיו מתוך התייחסות אל כולם.

 


 קובץ מצורף