not memberg

לפני חודשים אחדים, כשהתחלנו לעבוד על הגיליון הזה, שוחחתי עם פעילה חברתית ילידת אתיופיה וביקשתי ממנה עזרה בהכנת הגיליון. אני מתנגדת לגיליון הזה, לעצם זה שאנחנו 'נושא', אמרה לי אז. מתי בפעם האחרונה הוצאתם גיליון על יוצאי גרמניה או מרוקו? ומצד שני, מתי בפעם האחרונה הופיע מאמר בהקשר של יהדות אתיופיה בגיליון בנושא אחר?

הביקורת שלה בהחלט הייתה במקום, והיא גרמה לי לחשוב האם באמת עלינו לוותר על הנושא הזה. בסופו של דבר החלטנו, כפי שאתם רואים, להוציא את הגיליון. אך ההחלטה נבעה מתוך מחשבה על הביקורת הזו, ולפיכך אני רוצה להקדיש לה את השורות הבאות.

אפתח דווקא מהביקורת על היעדרם של מאמרים בהקשר של יהדות אתיופיה בגיליונות אחרים. אני מקבל את הביקורת הזו, ונשתדל לקחת אותה לתשומת הלב להבא. ואף על פי כן, אין בכך כדי לוותר על גיליון בנושא הזה.

ולגבי הביקורת הראשונה. ראשית יש לומר – במידה מסוימת של צער – שהמציאות מראה שזה עדיין 'נושא'. הסיבות לכך עשויות להיות מגוונות. יש לזכור שמדובר באחת העליות המאוחרות ביותר, ולפיכך היא מתמודדת עם שאלות ששאר העליות כבר שכחו. אולי כמו במערכון של חבורת 'לול' שכל עלייה 'מתפז"מת' על העליות שבאו אחריה, ואולי זה באמת עניין של זמן. בנוסף, המרחק התרבותי בין התנהלות הקהילה באתיופיה לתרבות הישראלית גדול יותר ממרחקן של עליות אחרות, והוא בא לידי ביטוי בהקשרים רבים, בין השאר בפער שבין הדור הראשון והשני. וכמובן אין לשכוח את נוכחותה של גזענות על בסיס צבע עור – אף אם ישנו ויכוח על משקלה במארג הזה, להתעלם ממנה כליל אי אפשר. מסיבות אלה ואחרות, אף אם איננו רוצים שזה יהיה 'נושא', נדמה שההתעלמות ממנו כמוה כטמינת הראש בחול. היא לא תשנה את המציאות, ואף להפך.

שנית, השאלות הנידונות בגיליון הזה בקשר ליוצאי אתיופיה – בענייני הלכה, דת ומדינה, חינוך וחברה – עשויות להיות מקרי קצה של שאלות הרלוונטיות לחברה כולה. כטיבם של מקרי קצה, יש בהם כדי לבחון ולאתגר את החשיבה הרגילה שלנו על השאלות הללו.  אדגים דבריי מתוך שאלה אחת שמעסיקה אותי בעקבות העבודה על הגיליון הזה – עד כמה יכולה המסורת ההלכתית האתיופית, הרחוקה באופן לא מבוטל מהמסורת ה'רבנית', להיות חלק במארג ההלכתי של החברה היהודית כולה? הרי ברור שהיא לא תוכל להישאר מסורת של יוצאי אתיופיה בלבד – האם זה בהכרח גוזר עליה כליה, או שהיא יכולה להיות אפשרות במרחב הפלורליזם ההלכתי?

קריאה מהנה,

אביעד עברון