זום, משימות מקוונות, למידה מרחוק ו־Class Room הפכו לביטויים שגורים בקרב תלמידי ותלמידות התיכון, שלמדו מהבית את רוב שנת הלימודים האחרונה. מן הצד האחד, הלמידה מרחוק יכולה לפתח מיומנויות למידה ועצמאות, אך מן הצד השני היא מצמצמת את הקשר האנושי ואת המרחב החינוכי הרחב. שתי תלמידות תיכון בטורי דעה על היתרונות והחסרונות של הלמידה מרחוק.
בעד למידה מרחוק
תהלה לוי היא תלמידת כיתה י"א באולפנת להב"ה. לומדת במגמת פיזיקה ומגמת עיצוב גרפי.
בעקבות מגפת הקורונה נאלצו תלמידי בתי הספר ללמוד מרחוק בפלטפורמת הזום. לפי דעתי, שיטת הלמידה הזו מוצלחת.
ראשית, למידה בזום היא דרך לימוד שנותנת לתלמידים ללמוד בעצמם בצורה אינטראקטיבית. כלומר, המורה לא נמצא באותו חלל עם התלמידים ולכן הוא לא פנוי או יכול לעזור בכל שאלה ובקשה שלהם, מה שמחייב את התלמידים להיות יותר אקטיביים. התלמידים צריכים ללמוד את החומר לבד או עם חברים בקפסולות, ובעקבות כך ההבנה של החומר מוטמעת בצורה טובה יותר.
למידה בזום היא דרך לימוד שנותנת לתלמידים ללמוד בעצמם בצורה אינטראקטיבית. כלומר, המורה לא נמצא באותו חלל עם התלמידים ולכן הוא לא פנוי או יכול לעזור בכל שאלה ובקשה שלהם, מה שמחייב את התלמידים להיות יותר אקטיביים. התלמידים צריכים ללמוד את החומר לבד או עם חברים בקפסולות, ובעקבות כך ההבנה של החומר מוטמעת בצורה טובה יותר.
שנית, הלמידה מרחוק מתחילה בשעה מאוחרת יותר מהלמידה בכיתה כיוון שאין צורך בהסעות שדורשות מהתלמידים לקום מוקדם. על ידי כך ניתן לעבור את הבוקר בנחת וברוגע אחרי שעות שינה רבות יותר, מה שמשפיע על כל מהלך היום ומאפשר למידה יעילה יותר. כך למשל, כשהיה לי לילה שבו לא הצלחתי לישון כמו שצריך, עדיין צברתי מספיק שעות שינה וכוחות ליום שלמחרת.
בנוסף לכך, למידה מרחוק דרך הזום היא למידה אפקטיבית ביותר. המורה לא צריך לבזבז את זמן השיעור בהתעסקות עם הפרעות מצד התלמידים אלא פשוט לשים אותם על "mute".
ישנם אנשים שיטענו שלמידה בזום איננה טובה כיוון שהחומר לא מובן בצורת למידה הזו ואילו בכיתה החומר מובן הרבה יותר. אך דעתי היא שרמת ההבנה של החומר הנלמד תלויה בכיתה ובתלמידים ובעיקר במורה שמעביר את השיעור. מורה טוב שמתכנן שיעור בזום ונעזר באתרים שונים שמנצלים את יתרונות הזום ומסייעים לו ללמד את החומר הנלמד על הצד הטוב ביותר, יאפשר לתלמידים בזום להבין את החומר הנלמד בצורה לא פחות טובה מאשר למידה בכיתה, אם לא יותר.
לסיכום אני מוצאת בזום פתרון נפלא ואף יותר טוב מהלימודים בבית הספר. בזכות הזום אני לומדת בצורה יעיל יותר, אני הופכת לעצמאית ומגלה כוחות וכלים שלא הכרתי קודם.
נגד למידה מרחוק
רותם המבורגר היא תלמידת כיתה ט' באולפנת כפר פינס. גרה בצופים.
בשנה האחרונה התחלנו ללמוד באופן מקוון – מהבית. למרות שהיה אפשר לחשוב שנאהב לא להגיע לבית הספר ושיהיה לנו נעים בבית, אני מעדיפה את הלמידה בכיתה מכמה סיבות.
לפני הכל – בכיתה שמים יותר דגש על יחס אישי לכל אחת. המורה יכולה לראות את כולן ולשים לב לכל אחת, גם אם היא לא משתתפת בשיעור. זה עוזר בפן הלימודי כשהמורה יכולה להסביר למישהי שהתקשתה להבין בלי שכל הכיתה תצטרך להיות חלק (מה שיותר מסובך בזום), אבל גם ברמה האישית – להבין אם מישהי לא מרגישה טוב או שעובר עליה יום גרוע.
בנוסף, בזום יותר מסובך להבין חלק מהחומר כי למורה אין את היכולת לכתוב על הלוח הרגיל כמו בכיתה ולהבהיר את הדברים. במתמטיקה, המורות צריכות להחזיק לוח שהן כותבות עליו או לכתוב בצורה מסורבלת עם העכבר של המחשב, והרבה פעמים התרשים והכתב יוצאים לא ברורים. בשיעורים אחרים יש מורים שמרצים במשך חצי שעה או אפילו שיעור שלם, וכשיש מסביב כל כך הרבה דברים שיכולים להסיח את דעת התלמיד לפעמים זה פשוט בלתי אפשרי להתרכז.
האחריות להיכנס לשיעורים, לבצע משימות ולהיות "בעניינים" אמורה להיות אחריות של התלמיד. בפועל, תלמידים צעירים ביסודי לא תמיד יכולים להיות אחראיים ולשים לב להכל, והכל נופל בסוף על ההורים. להרבה תלמידים צעירים אין פלאפון או מחשב וכל ההודעות מגיעות להורים, מה שמקשה עליהם לעבוד והופך את הילדים לתלויים לגמרי בהורים. במקום לפתח בנו עצמאות ללמידה לבד, התקופה הזו דווקא הופכת אותנו לתלויים במבוגרים.
בכיתה שמים יותר דגש על יחס אישי לכל אחת. המורה יכולה לראות את כולן ולשים לב לכל אחת, גם אם היא לא משתתפת בשיעור. זה עוזר בפן הלימודי כשהמורה יכולה להסביר למישהי שהתקשתה להבין בלי שכל הכיתה תצטרך להיות חלק (מה שיותר מסובך בזום), אבל גם ברמה האישית – להבין אם מישהי לא מרגישה טוב או שעובר עליה יום גרוע.
עניין אחר הוא תלמידים שהתחילו השנה בית ספר חדש, כמוני. במקרה כזה התלמידים עוד לא מכירים את החברים והצוות, ויכולים להרגיש בדידות וריחוק משמעותיים יותר. הרבה יותר קשה להתחבר לאנשים דרך מסכים, להכיר אותם באמת ליצור קשר אישי וקרוב. זה הופך את ההתחלה החדשה למורכבת יותר ואת התלמידים למעט תלויים בין הקשרים החברתיים של בית הספר הקודם לצרכים הלימודיים של בית הספר החדש.
בסופו של דבר – החוויה הכוללת של בית ספר לא נמצאת. חוץ מהלמידה עצמה אין שום ערך מסביב שיגרה את תלמידים ללמוד ולהשקיע. אין פעילויות בלתי פורמליות, טיולים, לימודי העשרה, חינוך במובן הרחב של המילה. אנחנו פשוט מפסידים את כל מה שבית ספר אמור לתת ומקבלים חלק מאוד קטן ומצומצם.
בסופו של דבר אני חושבת שהלמידה מרחוק לא יעילה, מסובכת ומסורבלת מידי, ועדיף ללמוד בכיתה רגילה.