not memberg

 

תנועה בתנועה – אלול תשס"ב

במזכירות הפעילה
הפקות: המזכירות הפעילה קיימה חשיבה ראשונית לגבי סגנון עבודת התנועה בשנה הבאה. בשנתיים האחרונות קיימנו כמה כינוסים גדולים שבהם נטלו חלק מאות חברים. בחודשים האחרונים ההשתתפות פוחתת והולכת ועלינו להחליט אם להמשיך בכיוון הקיים או לשנות סגנון. הוסכם לתכנן לשנה הבאה כשני כינוסים: כנס "דור לדור", הנמצא בשלבי תכנון וכנס נוסף שיהיה בקיץ הבא. כמו כן נמשיך לארגן ימי עיון לבעלי תפקידים במסגרת חכמ"ה.
באגף החברה:
כינוסים – כינוס הנשים "כל כבודה" שהיה אמור להתקיים במרכז יעקב הרצוג נדחה עקב מיעוט נרשמות. הכנס אמור היה לעסוק בנושאי חברה, עבודה, תפילה וחיי היומיום של החברה. אנו נבחן מחדש את תכנית הכנס ונחזור לקיימו אי"ה בעוד כמה חודשים.
כנס "דור לדור" מתוכנן לסתיו וידובר בו על החינוך ועל קליטת הבנים (גילאי 15-30). במהלך ההכנות לכנס התברר ש"כנס שק"ד" של בית הספר בשדה אליהו שהתקיים בראשית הקיץ היווה מעין חזרה מוקדמת על תכנים דומים. כמו כן התברר, שתנאי להצלחה הן הכנות מוקדמות קפדניות שקשה לעשותן בחודשי הקיץ. לפיכך הוחלט לקיים את הכנס בחנוכה ולא בתשרי, כפי שתכננו קודם.
פורום מזכירי פנים סיכם את פעילותו בשנה החולפת. בשנה הבאה יתחלפו חלק מחבריו, ואנו דנים בתכני פעילות הפורום בעתיד.
סדנת מנהיגות צעירה – קבוצה של כ-15 צעירים וצעירות מהקיבוצים הדתיים בצפון סיימה סדנה מתמשכת להכשרתם לתפקידי מנהיגות שונים בקיבוציהם. אנו בשעת סיכום, מפיקים לקחים ומתכננים קבוצה דומה בקיבוצי הדרום ובגוש עציון.
אגף המשק:
הרפורמה בחקלאות – כחלק מציבור החקלאים בארץ אנו משתתפים במאבק על דמות הרפורמה ששר החקלאות מקדם במרץ רב (ראו מאמרו של צביקי פורת בעמודים גיליון סיוון). ההיבט החיובי של המהלך ברור לנו, אבל במתכונתו הנוכחית יש בו עדייו סיכון גדול לחקלאות, בעיקר בעמק בית שאן. אנו עושים מאמצים בכל מסגרת אפשרית כדי למנוע את האיום.
ביקורים בקיבוצים – חברי האגף משלימים בימים אלו סבב ביקורים חצי שנתי, לומדים את מצבם של המשקים לנוכח ההתפתחויות בארץ, ובודקים במה אפשר לסייע.
מחלקת החינוך:
ימי החופש הגדול הם העונה הבוערת במחלקה.
– "תורת חיים" – סמינר תורני לבוגרי כיתה ח' התקיים בשלוחות. מספר הנרשמים הרב חייב אותנו למתוח את המסגרת כדי לקלוט את כו-לם.
– סמינר מדריכי בני-עקיבא בקיבוצים מתקיים בכפר עציון, ומשתתפים בו כ-70 בוגרי כיתות ט'-י'. הניסיון מלמד שמדריכים חדשים זקוקים לסמינר נפרד שיהיה ייחודי לקיבוצים, בעוד "הוותיקים" משתתפים במסגרות הרגילות של בני-עקיבא.
– סדנת מנהיגות – זו השנה השלישית שאנו מקיימים סדנה זו לתלמידי כיתות י' בתחילת דרכם בתיכון. תפקידם יהיה לגבש את בני גילם בכיתות יא'-יב' במסגרת "נוער הקיבוץ הדתי".
קייטנות 'איל"ן' – זו השנה ה-17 לקיום קייטנות לילדים נכים בכל הקיבוצים שלנו. קייטנות אלה מהוות פעילות חינוכית מרכזית בכל מקום.
השתלמות מורים – נערכת השנה בטירת צבי ונוטלים בה חלק מחנכים ומורים מהקיבוצים, מיישובי יש"ע ועוד. בולטים בהיעדרם רוב המורים מקיבוצי הדרום (מרחק? תכניות חלופיות?).
אגף משימות
שאלת הגיור נמצאת בכותרות זה זמן רב וכנראה שגם לא תרד מסדר היום בקרוב. אנחנו מעורבים ביישום המעשי של הפתרונות, באירוח סמינרים המתקיימים בקיבוצינו. הקיץ מתקיימים בקיבוצינו 10 סמינרים מרוכזים ל"יהדות הלכה למעשה", 7 קבוצות סטודנטים במסגרת סל"ה ועוד 3 קבוצות של חיילים במסגרת "נתיב".
בצד הטיפול בקבוצות עולי חבר העמים אנו טרודים מאוד בעניין קיומם של אולפני הגיור הוותיקים. הפחד מפני הסתננות עובדים זרים ומהגרים במסווה של מתגיירים הביא את משרד הפנים להחמיר מאוד במתן אישורי שהייה למבקשים השונים. אנו משקיעים אנרגיה מרובה בטיפול פרטני כדי לסייע לפרטים הרוצים להסתפח לעם היהודי לעשות זאת בכבוד הראוי.
משימות אחרות – חברים רבים פועלים באופן פרטי ובמסגרות קיבוציות לסייע בימי הקיץ למשפחות נפגעי הטרור, הן בביקורי בית הן באירוח קייטנות וסופי שבוע.

בישיבת הקיבוץ הדתי במעלה גלבוע
הרב יהודה גלעד לכנסת- הנהלת הישיבה החליטה שעם כניסתו של הרב יהודה גלעד לכנסת יוגדר מעמדו כ"ראש ישיבה בחופשה". עם זאת, הוא ימשיך שלמור על קשר הדוק עם הישיבה דרך ביקורים, מתן שיעורים והשתתפות בהתייעצויות חינוכיות, וכן יסייע בגיוס כספים, הכל לפי תקנון הכנסת ובעצה עם עורכי דינה. הנוגעים בדבר חייבים לגלות רגישות על מנת להימנע ממצבים שבהם עלולה להיות סתירה בין עמדותינו והעמדות הפוליטיות המיוצגות במערכת שבתוכה הוא פועל. במקרים כאלו, תתקיים התייעצות מוקדמת עם מזכ"ל הקיבוץ הדתי.