קהל יעד: כיתות ז-יב

מטרות:

  1. החניך יכיר את המציאות של העובדים העניים.
  2. החניך יזדהה עם דמותו של העובד העני.
  3. החניך יבין את האחריות האישית שיש לכל אחד מאיתנו לשינוי המצב.

 
מהלך הפעולה:
1. מיליונים / אתי אנקרי (10 דקות)
משמיעים (אם אפשר) או קוראים את מיליונים של אתי אנקרי.
 

מיליונים

ביצוע: אתי אנקרי
מילים ולחן: אתי אנקרי

אני יודעת שהבריאות חשובה
יותר מכסף הרבה יותר
ועל אהבה אין מה לדבר
אסור בשום פנים ואופן לוותראני יודעת יש חובות מגלגולים
מתגלגלים עלינו ביקום
אז אם היום נפלתי
אולי מחר אני אקוםאני יודעת שאתה יודע שאני יודעת
שאני לא יודעת כלום
אבל מישהו היום דרך עלי
ואני לא יכולה לקוםויש כמוני מליונים…
אתה זוכר את סוזן הבכירה מהבנק
נתנה לי הרבה אהבה
בעיקר הפשטות הקסימה אותה,
נגעתי לליבה
זה לקח לה קצת זמן לתפוס את העניין
לשנות את הגישה שלה אלי
היא הבינה שאין לי מזומן
והפשיטה את כבודי מעליי
אתה יודע שאני יודעת שאתה יודע
שאני לא יודעת כלום
ממרומי מעלתה
לא יכולתי לקום
יש כמוני מליונים…
 
אני יודעת שהכסף לא חשוב
אני יודעת אם הלך אולי יום אחד ישוב
אני יודעת שאתה יודע שאני יודעת
שלחשוב עליו זה סתם בזבוז
של זמן שעובר עלינו גם בלעדינו הוא יזוז
אני יודעת שאתה יודע שאני יודעת
שאני לא יודעת כלום
אבל מישהו היום דרך עלי
ואני לא יכולה לקום
אני יודעת שאתה יודע –
השתכרתי החודש לא רע
ובכל זאת הם הגיעו
להוציא לפועל אצלי בדירה
לקחו ת'טלויזיה ת'ארון ת'מגירה
שפכו את מה שבתוכה
אני יודעת שזה לא צודק
ואין לי הוכחה
ניסיתי להגיד שהמיסים
הורגים כל הגיון
והם אמרו לי שהם לא גונבים,
הם לוקחים ברישיון
אני יודעת שאתה יודע שאני יודעת
שאני לא יודעת כלום
אבל איך שזה קרה לי
לא יכולתי לקום
ויש כמוני מליונים
מתגלגלים ברחובות
יש כמוני מליונים
בכל מיני צורות
יש כמוני מליונים
אנשים בני תמותה
בלי כסף,
לא שווים פרוטה
  • מה היחס בשיר לכסף?
  • כיצד כסף משפיע על היחס שהאדם מקבל?
  • מה הכוונה ב"היום זה אני מחר זה אתה"?
  • מיהם אותם אנשים עניים? תארו אותם. מה סדר היום שלהם?

 
2. עדויות של עובדי קבלן
נותנים לחניכים עדויות של עובדי קבלן. לאחר שקוראים את העדויות דנים בכתבה:
 

לחם, השפלה (מתוך: 7 ימים, 13.5.2005)
ב"חצי חינם" מעסיקים קופאיות 17 שעות ביממה * בחברה הלוויין "יס" משלמים למתקינים 10 ₪ לשעה * בבנק הפועלים קונסים עובדים שמנסים לעזוב * באוניברסיטאות מפטרים מדי שמונה שנים כדי לא לתת זכויות * העובד הישראלי הפך למה שהיה עד לא מזמן העובד הזר: פועל שחור, זניח ובר החלפה * המעסיקים לוקחים דוגמא מממשלת ישראל: למה לשלם בזמן כשאפשר לא לשלם בכלל? בין עבודה לעבדות.
 
עובדת לשעבר ב"מלכת שבא" (אולם אירועים): "מדובר בעבודה פשוטה וצריך היה לשלם לי מהערב הראשון את הקצת שמגיע ליץ אבל באולם החליטו שזו 'התלמדות'. בהתחלה הסכמתי לעבוד בחינם, וכמובן שתפסתי מהר מאד מה צריך לעשות – מהי הדרך למטבח ובחזרה. חשבתי שאקבל כסף בערב השני, אבל טעיתי.
 
עובדת ב"חצי חינם": "הגעתי בשמונה בבוקר ונשארתי עד שתיים בלילה. יש בתלוש שלי 300 שעות בחודש, בשכר הכי קטן שאפשר. הרשת יודעת שלבנות אין כוח לתבוע ולא נותנת אפילו שכר מינימום. ככה הקונים מקבלים מאד בזול, ולא יודעים שאנחנו משלמות על זה".
 
מתקין צלחות לוויין: "בגלל המצוקה רבים על כל התקנה ולוקחים אחד מהשני. אפשר לגמור ב 11 בלילה. בסוף, בגלל שאתה לא מקבל לפי שעות, תקבל 100 שקלים או פחות. זה בערך עשרה שקלים לשעה, חצי ממה שילדות מקבלות לבייביסיטר, בטח הרבה פחות משכר מינימום של 18 ₪ לשעה". (…) "בנוסף לשכר המגוחך הקבלן מחליט, מתי שמתחשק לו להוריד מאות שקלים בשכר כשהרישום לא נראה לו. אם לקוח התלונן על תקלה, יס מאשימה אותו והקבלן מוריד לטכנאי כספים. בסוף החודש זה יכול להגיע להורדה של 1000 ₪ כמו כלום".
"ביום קבלת המשכורת ראיתי מתקינים יושבים על הרצפה ובוכים. בעלי משפחות, שהקבלן של יס הוריד להם איזה סכום על דעת עצמו, ואין להם מה לעשות. הרבה טכנאים נשארים מפני שהם לא יודעים לעשות משהו אחר. תוציא אותם משם – והם מאבדים כיוון. אז הם מוכנים לסבול.

 

  • מי יכול להיות עובד קבלן?
  • מה הסיבה לכך שעובד קבלן יקבל פחות ממנהל בנק? האם היא מוצדקת?
  • האם כאשר מדברים על יחס לעובדי קבלן מדברים רק על כסף?
  • האם היחס לעובדי קבלן משפיע על היחס שלנו לאנשים אחרים?
  • למה לדעתכם העובד לא עוזב אם התנאים שהוא מקבל כל-כך גרועים?

 
חשוב להדגיש כי תנאי עבודה קשים לא משפיעים רק על ההכנסה של העובד אלא גם על מעמדו החברתי, על הביטחון העצמי שלו, על הדימוי שלו בעיני משפחתו וכו'. מעבר לכך, כמובן שהכנסה נמוכה משפיעה על כל תחום בחיים: חינוך, בריאות וכו'.
כמו כן, רוב העובדים לא יכולים להתלונן מחשש שיפוטרו, ואינם יכולים להתפטר כי אין להם עבודה אחרת!
 
3. משנה – השוכר את הפועלים
לאור העדויות שקראתם, קראו את המשנה הקובעת את דיני העסקת הפועלים:
 

השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן מקום שנהגו לזון יזון לספק במתיקה יספק הכל כמנהג המדינה

(משנה מסכת בבא מציעא פרק ז)
 

  • א. מה הכוונה ב"מנהג המדינה"?
  • ב. מה המשמעות בכך שבעל הבית אינו יכול לכפות על העובדים שעות נוספות אם לא נהוג במקומם?
  • ג. מדוע חשוב לקבוע את מחיר העסקה? על מי ההסכם מגן? מהי ברירת המחדל?

 
4. נתונים על עובדים עניים וחברות קבלן.

  • המשפחות העניות השכירות העובדות מהוות ב 2004/5 41.5% מכלל המשפחות העניות (לעומת 40.3 ב-2004)
  • לכ- 60% מהשכירים החיים במשפחות העניות שכר הנמוך משכר המינימום וכל השאר משתכרים עד לשכר הממוצע.
  • 58% מהשכירים העניים עובדים במשרה מלאה.
  • ב2004/5 עלתה ההכנסה הממוצעת לנפש של העשירון העליון ב2.8% לעומת עליה של 1% בממוצע ביתר האוכלוסיה (בעשירונים השני והשלישי כלומר הכמעט הכי עניים ההכנסה לא גדלה כלל. הגידול נובע בעיקר מהרפורמות במס הכנסה.
  • הנתונים מעלון "במעגלי צדק אודות התשלום לעובדי קבלן.

 

  • כיצד הנתונים האלה משפיעים על איך שאנו מבינים עוני?
  • מה ניתן לעשות בנידון?

 
לסיכום, בניגוד למה שמקובל לחשוב על עוני, ישנם אנשים רבים שקמים יום יום לעבודה, עובדים קשה, אך לא מצליחים "לגמור את החודש". אנשים אלה הם "העניים העובדים". כמעט חצי מהעניים בישראל שייכים למשפחה שלפחות אחד ההורים עובד.
מציאות זו משפיעה על הדימוי העצמי, על רמת החיים ולמעשה – על כל תחומי החיים.
 
5. מה אפשר לעשות?
חשוב מאד לחשוב איך הקבוצה יכולה לפעול ולשנות את המצב. מצורף דף "צידה לדרך" עם הסברים ורעיונות לפעילות, כמובן שכל רעיון אחר שיעלה מהקבוצה – מבורך…
 
הערה: הלימוד עוסק בעיקרו בעובדים עניים. חשוב מאוד לא ליצור תחושה שאין להתייחס גם לעניים שאינם עובדים.