נוסח ההצעה

‏כ"ב תמוז תשע"ח, 05 יולי 2018

לכבוד

משרד הבריאות

הרבנות הראשית לישראל

הנדון: הצעה בעניין איסור אכילת חמץ בבתי חולים

בשנה האחרונה עלתה מחדש סוגיית אכיפת הכנסת חמץ אל תוך בתי חולים. מצד אחד עומד הרצון לקיים מדינה יהודית אשר מוסדותיה הציבוריים שומרים על צביון יהודי ומאפשרים לכל אדם לאכול בהם גם בזמן הפסח, ולכבד את רגשותיו. בבתי חולים המציאות ההלכתית מורכבת משום שכלי האוכל מוגשים לחדרי החולים, לשם מגיעים כלל אזרחי ישראל, גם אלה שאינם מודעים כלל להלכות פסח או שאינם שומרים כשרות וכמובן גם כאלו שאינם יהודים. לכאורה, יש הטוענים שבעיה זו מחייבת מניעה מוחלטת של כל כניסת חמץ לשטח בית החולים, כפי שקבעה הרבנות הראשית בנהליה (בנספח) שיש להורות לשומרים למנוע הכנסת חמץ. בפועל, הנחיות הרבנות כוונו לכך שלא תתאפשר כניסה של מזון כלשהו לבית חולים במהלך ההכנות לחג ובחג עצמו.

מאידך עומדת זכותו הדמוקרטית של אדם לעשות כרצונו ואילו חיפוש בתיקיו אחר חמץ, עלול לפגוע בזכויותיו. יתרה מכך, אנו מאמינים כי הליך של בדיקות חמץ בכניסה לשטח בית החולים עלול להביא למצב של השנאת היהדות והלכות הפסח.

לאור כל זאת, תוך התייעצות עם מורי הלכה ועם אנשים הפועלים בתוך בתי חולים ומכירים מקרוב את המציאות, אנו מציעים הצעה הבנויה על הנחת היסוד שמוסדות הציבור במדינת ישראל צריכים להיות כשרים לפסח ומאפשרים לכל אדם לאכול בהם, מבלי לפגוע בפרטיותם של מי שאינם מעוניינים באכילת אוכל כשר לפסח.

עיקרי ההצעה:

  1. חדרי האוכל, מטבחים, מסעדות וקפיטריות בשטחי בתי החולים יהיו כשרים לפסח.
  1.   לא תבוצע כל בדיקה שמטרתה חיפוש מזון בכליהם של באי בתי החולים, לקראת ובמהלך החג.
  1. כל אדם שמכניס אוכל מחוץ לבית החולים יקפיד שלא לערבב אותו בשום אופן עם כליו של בית החולים. יתלו שלטים המבקשים זאת מהציבור.
  1.  ראוי לציין כי האוכל המוגש לחדרי החולים הינו כשר לפסח ואין לחשוש לכלים שמא נתערב בהם חמץ (מצ"ב פסיקה הלכתית בנושא).  בתי החולים יאפשרו למי שמחמיר, שיקבל את ארוחתו בכלים חד פעמיים.
  1.      נאמני תורה ועבודה וישראל חופשית קוראים להנהלות בתי החולים, הרבנים בבתי החולים, הצוותים המאושפזים ומשפחותיהם לנהוג בכבוד אלו באלו ולייצר פתרונות מקומיים המותאמים לאופי האוכלוסיות השונות ולאווירה הנדרשת בבתי החולים, המהווים את אחת מנקודות המפגש הרגישות ביותר של החברה הישראלית כולה. פתרונות אלו נדרשים להיות ישימים בכל בית חולים על פי מה שניתן לקיים בו, תוך שמירה על עקרונות אלו. ישנה אחריות כבדה על כתפי כל המעורבים ליצור מרחב ציבורי משותף, מכבד ומאפשר לכלל אזרחי המדינה, קל וחומר בבתי החולים.

אנו מאחלים רפואה שלמה לכלל אזרחי ישראל

נאמני תורה ועבודה  –  ישראל חופשית

_________________________________________________________________________

נספח 1:

תשובה של הרב אברהם רזניקוב, רב בית החולים איכילוב, אשר פורסמה בנושא:

נשאלתי, האם קיימת חובה הלכתית לבדוק בכליהם של הבאים למרכז הרפואי בחג הפסח.

אקדים, על פי ההלכה חמץ אסור באכילה ובהנאה החל מבוקר ערב פסח ועד צאת שביעי של פסח, וישנו אף איסור על הימצאותו ברשותו של יהודי. איסור אכילת החמץ בפסח הוא איסור חמור, והעונש על העובר עליו במזיד על פי ההלכה הוא כרת. גם תערובת חמץ אסורה באכילה, כמו כן קיים איסור "בל יראה ובל ימצא" – למשהה חמץ ברשותו בפסח.

לעינינו, נראה להקל, ומן הטעמים הבאים, הראשון, אחזוקי איסורא לא מחזיקינן. הגדרה – אין חוששים לאיסור, בדבר שאיננו רואים בו כעת גריעות.  ישראל ונכרי מושיבים שתי קדרות על גבי כירה אחת, ואינו חושש שמא ישים הנכרי בשר נבלה לתוך קדירת ישראל (ע"ז י"א ב, וי"ב א'), בכוונה (תוספות שם ד"ה ושדי, בשם ר"י), או בטעות (הר"ן שם). וכן לא חושש שמא יבשל את הקדרה, ונמצא אוכל מבשולי-גוים (גמ' שם), שאחזוקי איסורא לא מחזקינן (גמ' שם). חטים שבאו בספינה והן יבשות שלא נשתנה מראיהן, אין חוששים שמא נפלו עליהן מים ובאו לידי חימוץ ויאסרו בפסח, שאחזוקי איסורא לא מחזקינן (טוש"ע אורח חיים תס"ז ג').

השני, לפני עוור. דעת רוב הראשונים שאיסור ‘לפני עיוור’ קיים רק כאשר הנזיר אינו יכול להגיע אל היין האסור עליו בשתייה, בלא עזרת המסייע, (תרי עברי דנהרא), ובהכללה – רק אם העברה לא תוכל להתקיים בלא עזרת המסייע. להלכה, נפסק שאסור למכור לעובד עבודה זרה דברים המיוחדים לעבודתה, אלא אם כן נראה שהוא קונה את האביזרים שלא לצורך עבודה זרה. לעומת זאת דברים שאינם מיוחדים לעבודתה, מותר למכור מבלי לחשוש שמא הקונה ישתמש בהם לעבודה זרה, אלא אם כן הקונה מפרש שהוא קונה זאת לצורך עבודה זרה (יו"ד קנ"א, א'). הרמ"א, שם, אומר שנהגו להקל ולמכור לעובדי עבודה זרה דברים השייכים לעבודתה, בכל מקרה שיש להם אביזרים אחרים כיוצא בהם, או שהם יכולים לקנות כמותם במקום אחר. כלומר, לדעתו איסור ‘לפני עיוור’ נוהג רק במקרים שבהם העובר לא יכול לעבור על האיסור ללא עזרת המסייע לו, כשיטת רוב הראשונים. ה"חזון איש" בהתייחסו למשנה בשביעית "אלו כלים, שאין האומן רשאי למכרם בשביעית: מחרשה וכל כליה, העל והמזרה והדקר. אבל מוכר הוא מגל יד ומגל קציר ועגלה וכל כליה. זה הכלל: כל שמלאכתו מיוחדת לעברה – אסור. לאיסור ולהיתר – מותר" (פרק ה' משנה ו'). כלומר, המשנה מתירה למכור כלי עבודת הקרקע בשביעית לעם הארץ, למרות החשש שייעשה בהם מלאכה האסורה בשנת השמיטה, זאת בתנאי שאין הכרח בדבר כיוון שבכלי מעין זה עושים גם מלאכות מותרות.  ה"חזון איש" מקשה מדוע זה מותר והרי זה ספק "לפני עור", ועונה שאם לא נתיר, נגרום לשנאה בין האנשים.

השלישי, שעת הדחק כדיעבד. ר' משה פינשטיין התייחס בתשובתו לבחור הבא ממשפחה שאינה שומרת תורה ומצות, ורוצה להצטרף למשפחתו היוצאת לאכול במסעדה שאינה כשרה, האם מותר לו להצטרף עמם ולאכול רק מה שאין בו כל חשש איסור כגון סלט ירקות, ופירות וכדו'? אם מדובר במצב של דחק, כלומר שאם לא תצטרף ייגרם מתח במשפחה, אפשר להקל לאכול במסעדה. לדעתו, אין לאדם לזלזל במשפחתו ומקרא מלא הוא: "מבשרך אל תתעלם", גם אם אינה שומרת תורה ומצוות, ולכן מקרה זה שייך לקטגוריה של 'שעת הדחק' (שו"ת אגרות משה או"ח ח"ב, סימן מ'). לר' שלמה זלמן אויערבאך יש חידוש מדהים. בסימן ל"ה בספרו "מנחת שלמה" הוא עוסק שם במקרה שאדם רוצה לכבד את חברו באוכל אבל הוא יודע שאותו אדם לא יברך. הבעיה היא שאם הוא לא יכבד אותו זה יגרום ליותר שנאה וליותר הרחקה של האדם השני מהדת. במקרה כזה פוסק הגרשז"א שמותר לתת לו את האוכל כדי למנוע השלכות חמורות יותר בעתיד. 1550-18

הרביעי. עירוב כלים. ההלכה קובעת "כלי שנאסר בבליעת איסור, שנתערב באחרים ואינו ניכר בטל ברוב". כלומר, מאחר והכלי התערב בהרבה כלים אחרים, הרי הוא בטל בתוכם, ואין אנו מחייבים להגעיל את כל הכלים (יו"ד סי' ק"ב). כלי שלישי. בהלכה קיימת הבחנה בין כלי שני לשלישי, ודינו של כלי שלישי קל יותר (תוס' שבת ל"ט ע"א). גם ה"בית יוסף" (סי' שי"ח), המסביר מדוע הגמרא התירה לשפוך מים קרים לתוך ספל מים חמים כיוון שהספל אינו כלי ראשון או שני אלא שלישי.

Proposal for dealing with possible entry of chametz into public hospitals before and after Passover

                                   This past year, the issue of prohibiting chametz / unleavened bread from public hospitals in Israel came into wide focus.  On the one hand, the Jewish state is interested in preserving public institutions that maintain a strong Jewish character and enable every person to eat in them during Passover, with respect to his or her sensibilities. In hospitals, the halachic reality is complicated because the food utensils are served in the sick rooms, where all the citizens of Israel come, even those who are not aware of the rules of Passover or who do not observe kashrut and of course non-Jews. On the face of it, some argue that this problem requires that all chametz be completely prevented from entering the hospital, as determined by the Chief Rabbinate in its regulations (in the appendix) that the guards should be instructed to prevent the introduction of chametz. In practice, the Rabbinate's instructions were aimed at preventing any food from entering the hospital during the preparations for the holiday and on the festival itself.

On the other hand, the democratic right of a person to do as he pleases.  Searching someone’s bags for chametz, is liable to violate his or her privacy rights. Furthermore, we believe that the procdures of searching for chametz at the entrance to the hospital grounds may cause hatred of Judaism and the laws of Passover.

In light of all this, in consultation with Halacha teachers and with people working in hospitals who are familiar with the situation on the ground, we propose that public institutions in the State of Israel should be kosher for Passover and allow every person to eat in them, but that this should be done without compromising the privacy of those who are not interested in eating food Kosher for Passover.

Main points of the proposal: The dining rooms, kitchens, restaurants and cafeterias in the hospital grounds will be Kosher for Passover. People entering the hospital and their belongings will not be searched for chametz  prior to and during the holiday. Any person who brings food from outside of the hospital should be careful not to mix it with the hospital utensils. Signs requesting that the public respect the hospital policy should be displayed prominently in the hospital buildings.  It should be noted that the food served to the hospital rooms is Kosher for Passover and one does not have to be concerned about the may mix with the food.  Hospitals should allow those who are stringent to receive disposable utensils with their food. The Ne’emanei Torah Va'Avodah organization together with the Yisroel Chofshit organization call on the managements of the hospitals, the rabbis in the hospitals, and the hospital staff and their families to respect each other’s needs.  In this way, we can create local solutions adapted to the nature of the various populations and to the atmosphere required in the hospitals, which constitute one of the most sensitive meeting points of Israeli society as a whole. These solutions are required to be applicable in every hospital according to what can be maintained, while maintaining these principles. There is a heavy responsibility on the part of all those involved to create a common public space that respects and enables all citizens of the state, and even more so in the case of hospitals.

We wish good health and strength to all the citizens of Israel.

Ne’emanei Torah Va’Avoda – Yisroel Chofshit

Rav Avraham Roznikov, the Rabbi of the Ichilov Hospital, has written a Responsum on this subject.  Rav Roznikov identifies four reasons why Israel should adopt a more reasonable policy toward searching for chametz in hospitals prior to and during Passover.  His fourth and final reason is that utensils that have absorbed the food taste of prohibited food that are then mixed with other utensils are considered to be kosher according to the legal principal of following after the majority status.  This means, that in a case when a suspect utensil was mixed up with other utensils, the suspect utensil is considered to be nullified among the majority.  We are not obligated to then purify all of the utensils because of the minority, but they are all considered kosher.  In addition there is the halachic principal of kli shlishi (the third utensil).  Jewish law distinguishes between the pot that cooks the food on the fire to the utensils in which the food is transferred after that fact.

For this reason and others food can be eaten on the utensils in the hospital and the hospital can clean the dishes with other utensils on Passover without concern for minority cases.

כתבות בנושא:

סערת החמץ בבתי החולים: מחיר ה"מקף המחבר" ומקומה הנאלם של ההלכה / שמואל שטח

"העמדה הציונית-דתית לא צריכה להיות התייצבות אוטומטית לצד כל חומרה שהרבנות הראשית (החרדית) מבקשת להטיל על הציבור" | מנכ"ל נאמני תורה ועבודה על סערת החמץ בבתי החולים

הרב של איכילוב קובע: לא נחטט בתיקים. זה מיותר/ הרב אברהם רזניקוב

פוסקי ההלכה נזהרו תמיד שלא לפגוע בכבוד האנשים ולא לגרום לזילות הדת. אין איסור לראות חמץ שלא שייך לנו, ולכן לא נחטט בתיקים של הבאים לבית החולים כדי לאכוף את חוק התורה. רוב העם שומר אותו כבר 3,000 שנה גם בלעדינו/ טור מיוחד

אפשר לשמור על כשרות בפסח מבלי לחטט בתיקים / הרב אברהם רזניקוב

האם הכלים של פסח יאסרו במידה וחמץ יגיע לתוך קערה חמה ויודחו ביחד? הרב אברהם רזניקוב משיב ומוכיח: כך תשמרו על הכשרות בבית החולים בלי לחטט בתיקים