11.12.2023

 

הנדון: הערות נאמני תורה ועבודה לטיוטת מבחנים לצורך תמיכה בגרעינים משימתיים של משרד ההתיישבות למוסדות ציבור

 

 

תנועת נאמני תורה ועבודה פועלת מזה שנים לחיזוק קהילות מקומיות ולמען גיוון בתקצוב קהילות אלה.

 

לאחר בחינת טיוטת מבחנים לצורך תמיכה בגרעינים משימתיים של משרד ההתיישבות, אנו מצרפים את הערותינו למבחנים אלו:

1. בחינת טיוטת המבחנים המוצעת, לעומת מבחני התמיכה הקודמים, מגלה תיעדוף דווקא של גרעינים ותיקים. כך בהגדרת מספר חברי הגרעין המינימליים (30, במקום 20 במבחני התמיכה הקודמים), מספר התושבים החדשים ביישוב מקרב חברי הגרעין הנדרש לצורך קבלת התמיכה (9, במקום 6 במבחנים הקודמים) וכן המספר המינימלי של הגרעינים החברים בארגון גג, שהוגדל ל6 גרעינים במקום 4.

 

קריטריונים אלה משפיעים על יכולתם של גורמים חדשים להיכנס לזירת הפעילות של גרעיני המשימה ומעצימים את כוחם של גרעינים ותיקים. לצד היתרונות שבתמיכה בארגונים יציבים המקיימים פעילות נרחבת, הקשחת התנאים למול ארגונים חדשים פוגעת בגיוון התמיכה וביכולתן של קבוצות מקומיות צעירות להצליח להיתמך על פעילותן, להגדיל אותה ולחבר אליהן תושבים נוספים. עידוד בעיקר ארגונים ותיקים עשוי להביא עימו קיפאון וחד גוניות, ולמנוע תחרות ויזמות.

 

לכן, לעמדתנו, ניתן ליצור איזון משופר בין המטרות הללו, באמצעות עידון תנאי הסף הללו. צמצום מספר החברים החדשים הנדרש ל7, מספר הסף של חברי הגרעין ל24, ומספר הגרעינים המינימלי בארגון גג ל5 גרעינים.

 

בנוסף, לעמדתנו מן הראוי להשמיט את סעיף 7א (2) הקובע עדיפות בתמיכה לגרעינים ותיקים, ולאפשר תמיכה בהתאם לדירוג וניקוד פעילות הגרעינים, באופן שיעודד את שיפור והרחבת הפעילות ולא הסתמכות על ותק.

 

  1. על מנת שלא לאפשר קיפאון ותיעדוף ותק, ולאפשר לקולות חדשים ביישוב או הרשות לצמוח ולהיתמך, אנו מציעים גם כי לאחר מספר מוגדר של שנות פעילות, כעשר שנים, תתחיל להצטמצם התמיכה בגרעין, עד להפסקתה לאחר 15 שנות תמיכה. כך, מלבד רענון הפעילות והגיוון העירוני, ומשיכת תושבים מגוונים נוספים, לא יתקבע מצב הרווח היום בו הגרעין או קבוצת המשימה נתפסים כגוף ממשלתי המעניק שירות לאזרח, והגרעינים יקבלו דחיפה משמעותית למקסם את פעילותם, וכן להצליח ולייצר יציבות כלכלית וארגונית ללא תלות מתמשכת בתמיכה ממשלתית. הגבלת שנות התמיכה, או למצער הצבת מועד לבחינה מחודשת של הצלחות הגרעין לאחר מספר קבוע של שנות פעילות תאפשר חידוש, גיוון ושיפור מצד הגרעינים.

 

בין מטרות התמיכה המוצהרות הן עידוד התיישבות  והעצמת הקהילה הקולטת. לאחר פרק זמן של 15 שנה הגרעין כבר התיישב והתבסס בעיר, ועל חבריו להיות לחלק אינטגרלי מן הקהילה הקולטת. גרעין שלא עמד במשימה זו לאחר פרק זמן זה שוב לא יעמוד בה, ולגרעין שעמד במשימה חשובה זו לא צריך שיהיה יתרון מובנה ומימון עדיף על קבוצות אחרות בעיר או ביישוב, ודינו, לעמדתנו, ככל קהילה אחרת.

 

  1. בהמשך ישיר לדברים אלה, בולטים בהיעדרם מן הדרישות העומדות למול גרעינים שנתמכו בעבר הצגת מדדי תשומה ולא מדדי תפוקה בלבד. לעמדתנו ישנה חשיבות לבחינת מדדים כהשפעת הגרעין על האוכלוסייה בפועל, סקרי דעת קהל מקומי וחוות הדעת של השלטון המקומי על פעילות הגרעין, ולא מספרי משתתפים או סך פעילויות בלבד.

 

  1. כפי שקובעים תנאי הסף, לא ייתמך מוסד שהגיש בקשה לתמיכה ממשלתית בשנת התקציב או הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד ביצוע פעילות הנתמכת באחד מהתחומים המפורטים במבחנים ובעדם הוא מבקש תמיכה.

 

בין התחומים המפורטים כלולות פעילויות בנושא מעגל השנה, ומעגל חיים יהודי וישראלי. בתחומים אלו ישנם ארגונים נוספים הפועלים בערים ומקיימים פעילות דומה – ארגונים הנתמכים כגרעינים תורניים. בשנים עברו, ישנם ארגונים רבים שזכו לתמיכה הן על פעילותם כגרעין תורני והן על פעילותם כקבוצת משימה. לכן, על מנת לשפר את הבקרה, ולמנוע כפל תמיכה, אנו מציעים לציין במפורש בתקנה כי ארגונים המקבלים תמיכה כגרעין תורני לא יוכלו להיתמך באמצעות תקנה זו, או לחילופין, לדרוש כחלק מן המסמכים ותוכניות העבודה אותן יש לצרף לבקשת התמיכה את צירופן תכניות עבודה ופעילויות אחרות של הארגון בתחומים מקבילים עבורן הוא מגיש בקשות תמיכה או זוכה לתמיכה ממשלתית אחרת. צירוף תיעוד זה יאפשר אף לוודא כי הארגונים עומדים גם בתנאי הקובע כי כאשר פעילות קבוצת המשימה מתקיימת במסגרת ישיבה, מכינה, גרעין שנת שירות וכדומה, מהווה הפעילות הנתמכת פעילות עיקרית בהיקף הפעילות והתקציב.

 

  1. אנו בטוחים כי תיקונים אלה יאפשרו לחזק ולתמוך בגרעינים ובקבוצות משימה רבים ומגוונים ולחזק את פעילותם באופן מיטבי

 

לתגובתכם נודה,

בברכה,

גילעד הסה
תחום תקציבים ושקיפות
נאמני תורה ועבודה