היבטים שונים בהפרדה מגדרית בחינוך היסודי- על קצה המזלג

 

1. "מבחינה הלכתית חייבים להפריד"- לא נכון. חלק גדול מהנימוקים להפרדה אינם הלכתיים, ובכל מקרה – הדבר תלוי בהשקפת העולם של הפוסק. יש דעות המחייבות הפרדה ויש הטוענות שאין כאן בעיה הלכתית, ודאי לא בגיל טרום הבשלות המינית.

2. "המחקרים המדעיים ממליצים להפריד"- לא נכון!  עובדה היא שבמרבית מדינות העולם הלימודים מעורבים בבתי הספר היסודיים בודאי ואין כוונה לשנותם.

3. תהיה לנו סטיגמה של "נחותים"- א. אם המורים והמנהל/ת יחנכו כמו שצריך, לא תהיה כל תווית או נחיתות. בזה הכל תלוי! השקעת משאבים בחינוך ערכי אמיתי אפקטיבית יותר מבזבוז משאבים מיותר על הפרדה, ותביא לבתי ספר מעורבים ואיכותיים.

4. "מדיניות החמ"ד לחייב הפרדה"- ממש לא. אין כל מדיניות כזו והמדיניות שנוסתה לא יושמה. נכון להיום, אופי הקהילה הוא זה שיכתיב את המדיניות. החמ"ד אמור לכבד את החלטת ההורים.

5. "נקבל יותר שעות אם נפריד"- להיפך! בסיס התקציב ניתן לפי מספר ילדים ולפיכך, מבחינה מספרית, לרוב יצא שההפרדה רק תוריד את מספר השעות לכיתות המופרדות. במילים אחרות: ההפרדה תגרום לילדים שלך להפסיד שעות!

שעות נוספות ניתנות לבתי ספר מסיבות אחרות, כמו תגבור לימודי יהדות ועוד, שניתן לקיים ואף רצוי בכל בית ספר.

6. "בהפרדה הכיתות יהיו קטנות יותר"- לעיתים זה נכון, תלוי ביחס בנים/בנות. מחקר התנועה בנושא הוכיח שממוצע ההפרש זניח ביותר ואילו בכיתות נפרדות יש במקרים רבים מאוד כיתות גדולות באופן חריג.

בכל מקרה, יהיו פחות שעות! שעות ההוראה חשובות לא פחות.

7. "מעורב זו פשרנות"- ממש לא. כך ניתן לחנך לצניעות כבר מגיל צעיר.

8. "אבל בימינו ילדים מתבגרים הרבה יותר מוקדם"- נכון, ועדיין, בכיתה א'-ד' קצת קשה לומר שהם כבר התבגרו מינית.

9. "הרבה חפיפניקים מובילים את זה"- ואם כן, אז מה? זה אומר שהם בהכרח טועים? הגיע הזמן שלא ניתן לתוויות להפחיד אותנו מלהשמיע את דעתנו.

10. "אני פוחד שעירוב המינים הוא מדרון חלקלק"- על כל דבר ניתן לומר זאת. בפועל מה שיקבע את רמת בית הספר הוא צוות המורים והניהול.

11. "רק הורים חפיפניקים ישלחו לשם"- הורים שולחים את בינהם לבית ספר שיש בו צוות טוב ומנהל/ת מוצלח/ת. זה מה שקובע.

12."ומה ראש העיר/המועצה אומר?" – כראש עיר טוב הוא יקשיב למה שיבקשו ממנו! תבקשו!

 


פשקוויל שניתלה במשך כחודש ע"י הורים שרצו למנוע את עירוב כיתות ב' בבי"ס יסודי בגבעת שמואל. תשע"א. (צילום: נאמני תורה ועבודה)