כנס רבנים בלי נשים? "להחרים. 50% מהציונות הדתית נמחק והושפל"

 

לקריאת הכתבה כפי שפורסמה באתר סרוגים לחץ כאן

30.04.18 15:35  ט"ו באייר תשעח

כנס אחדות לרבני הציונות הדתית בלי נשים?

בעוד שבועיים יתקיים בבנייני האומה מה שמוגדר כ"כנס אחדות והודאה של כלל רבני הציונות הדתית במלאות 70 שנה למד​ינת ישראל ו-50 שנה לשחרור ירושלים." לכנס הוזמנו רבנים מכל רחבי הארץ, ובו יתקיימו דיונים בנושאים הלכתיים וקהילתיים, והוא יתקיים במעמד זקני רבני הציונות הדתית.

למרות השם "כנס אחדות", מי שלא הוזמנו לכנס הן נשים, גם רבניות, ראשי מדרשות ומורות הלכה, וזאת למרות שחלק מהדיונים עוסקים בנושאים כמו: שילוב נשים בבית הכנסת ובקהילה, משפחה או עניינים של מזונות לאישה ולילדים במקרים של גירושין.

זקני הרבנים שיכבדו בנוכחותם את כנס עין בעין (מתוך פרסומי הכנס)
בצד הליברלי של הציונות הדתית כבר נשמעים קולות שאינם מרוצים מכנס האחדות המאחד רק רבנים מגוון מסוים.

כנס רבנים ללא נשים
בפוסט שהעלה מנכ"ל נאמני תורה ועבודה שמואל שטח הוא מתלבט כיצד להתייחס לכנס בעקבות הביקורות שהגיעו לפתחו: "א. אין שום ייצוג ל- 50% מהציבור הדתי, הלא הוא הנשים – רבניות ומורות הלכה. ב. מתוך צוות ההיגוי, ייצוגו של רבני האגף המתון בציונות הדתית, הינו קטן ביותר ביחס לחלקו."

שטח מעיד כי בקשה להכניס רבניות ונשים למארגנים או לדיוני הכנס נתקל בסירוב, והעמיד כמה אפשרויות פעולה אותן פסל, בהן: הקמת כנס אחדות חלופי (הצד החרדי לאומי לא יבוא לכנס של הצד המתון), הודעה על החרמת האירוע (זו לא דרכנו) ונקיטת אמצעים משפטיים נגד הכנס המדיר (יצור יותר שנאה).

את הפוסט שלו סיים שטח במילים: "צר לי לאכזב כמה מחברי לפייסבוק אשר ביקשו לפעול בנחישות רבה מידי. במקרה זה, הדבר הנכון לדעתי הוא לפעול בדרכים של שכנוע והסברה. בדרכים של שיח על ההלכה, חיבורה למציאות וגבולותיה. אנו בעיצומו של תהליך ארוך אשר מתרחש בציונות הדתית ביחס למעמדה של מנהיגות נשית. זה קורה גם באגף החרדי לאומי אשר מאמץ גם הוא, דברים שעד לפני מספר שנים היו נחשבים (לשווא) כאסורים. זה הזמן להביע את עמדותינו, להביא טענות הלכתיות ולהשתמש במיטב הכלים בית מדרשיים. אני בטוח שהרבנים בדיוניהם, יהיו קשובים לקול זה."

הכנס מבזה תורה ולא מגדילה
מי שמעלה קו תקיף הרבה יותר הוא ד"ר חנן מנדל לשעבר יו"ר נאמני תורה ועבודה שפסל את הכנס בשל הדרת נשים: "50 אחוז מהציונות הדתית נמחק והושפל. אז ברור שכל דיון שיגיע מכנס זה פסול ובטל כעפרא דארעא. הכנס מבזה תורה ולא מגדילה."

בניגוד לשטח שהיה מתון יותר, מנדל כן מציע להחרים: "אני יודע שלהחרמה יש צדדים שליליים, אבל במקרה זה אין ברירה. עדיף לסרב להשתתף בכנס, אבל אם אי אפשר – צריך כל רב שמבין את גודל הביזיון (וברוך ה' יש לא מעט כאלו כיום) לקום ולפתוח את דבריו בזעקה גדולה לחילול ה' של כנס שמציג אחדות אך זורע פירוד. שמציג סובלנות אך למעשה משליט עמדה קיצונית. שמתיימר לייצג את הציונות הדתית אך למעשה מצפצף על כל מה שבנתה בארץ. ולא להסכים להגיד שום דבר נוסף במקום בו מבוזה התורה. אפשר אחרת, ואפשר עוד לתקן."

הנשים מרגישות שהרבנים מייצגים אותן
מנגד כתב הרב מאור קיים, מעורכי סדרת "פניני הלכה" כי הטענה לפיה אין לנשים ייצוג בכנס אינו נכון

"ללא קשר לשאלה אם טוב שיהיו שם רבניות או לא – נשים רבות מרגישות שהרבנים עצמם מייצגים אותן. משום שמבחינתן רבנים מציגים אידיאל מסוים והאידיאל הזה הוא מעל שאלת המגדר. כמו שאיש יכול לייצג את אשתו או להיפף מכוח נישואיהם, או הורים יכולים לייצג את ילדיהם מכוח תא משפחתם, כך רבנים יכולים לייצג את כל הציבור – גברים ונשים כאחד.

כמובן שאני מקבל שיש לא מעט שלא חשות כך ורוצות דוקא רבניות שתייצגו אותן, אבל יש גם לא מעט שרבנים מספיקים להן, ולכן לומר שחמישים אחוז מהאוכלוסייה לא מיוצגת בכנס לא נכון."