מערך השיעור:
קישור לסרטון של רב שמסביר מדוע הקיבוצים הדתיים לא נפגעו לחצו כאן!
דיון: מה עמדת התלמידים לגבי ההבנה מדוע הקיבוצים הדתיים לא נפגעו?
מצגת תעתועי ראייה. ניתן לראות סיטואציות שונות בצורה שונה, מנקודת מבט אחרת.
האם ניתן להבין מעשה בני אדם? האם אנחנו יכולים לשפוט את המחשבות והכוונות לאדם?
האם ניתן לשפוט את המחשבות של הקב"ה ואת מעשיו?
לתגובה לסרטון של הרב לחצו כאן!
מקורות נוספים שעוסקים בכך שלא ניתן להבין או לפרש את דרכיו של הקב"ה. לכן לא נכון שניתן פרשנות אלוקית למי שקרה.
נסתרות דרכי ה'
ר' נחמן
פַּעַם כְּשֶׁדִּבֵּר רַבֵּנוּ מִדַּרְכֵי ה' הַנֶּעְלָמִים, וּמֵעִנְיָן שֶׁאֵין שׁוּם שֵׂכֶל לְהָבִין נִפְלְאוֹת דַּרְכֵי ה', סִפֵּר שֶׁהָיָה יְהוּדִי עָנִי אֶחָד מְטֻפָּל בִּילָדִים, שֶׁהָיָה שׂוֹכֵר כָּל שָׁלשׁ שָׁנִים אֶת בֵּית הַמַּרְזֵחַ "רֶענְדַאר" מֵהַפָּרִיץ, וְהָיָה דָּר שָׁם וּמִתְפַּרְנֵס מִמֶּנָּה, וְכָךְ הָיָה שׂוֹכְרוֹ שָׁנִים רַבּוֹת. וּבְכָל שָׁלשׁ שָׁנִים כְּשֶׁנִּגְמְרָה הַשְּׂכִירוּת וְהִכְרִיז הַפָּרִיץ עַל שְׂכִירוּת הַמַּרְזֵחַ, לֹא שְׂכָרוֹ אַף אֶחָד אֲפִלּוּ מֵהַנָּכְרִים, כִּי יָדְעוּ שֶׁיְּהוּדִי זֶה הוּא עָנִי וּמְטֻפָּל בִּילָדִים וְרִחֲמוּ עָלָיו, כִּי יָדְעוּ שֶׁמִּזֶּה מְקוֹר פַּרְנָסָתוֹ. אוּלָם שָׁנָה אַחַת בָּא יְהוּדִי אֶחָד וְהִפְרִיז עַל הַסְּכוּם וְשָׂכַר הוּא אֶת בֵּית הַמַּרְזֵחַ, וְנֶאֱלַץ הַיְּהוּדִי הֶעָנִי לָצֵאת מִשָּׁם בְּאֶמְצַע הַחֹרֶף עִם בָּנָיו הַקְּטַנִּים. הַיְּהוּדִי הַזֶּה, שֶׁשְּׂכָרוֹ לֹא הָיוּ לוֹ שָׁנִים רַבּוֹת יְלָדִים, וּבְאוֹתָהּ שָׁנָה שֶׁשָּׂכַר אֶת בֵּית-הַמַּרְזֵחַ וְקִפַּח אֶת הֶעָנִי נוֹלַד לוֹ בֵּן זָכָר. וְהָיָה הַדָּבָר לְפֶלֶא, שֶׁלֹּא דַּי שֶׁעָשָׂה עַוְלָה לְעָנִי כָּזֶה, עוֹד זָכָה לְבֵן זָכָר לְאַחַר שָׁנִים רַבּוֹת שֶׁלֹּא הָיוּ לוֹ בָּנִים… וְסִיֵּם רַבֵּנוּ וְאָמַר: "וְכָךְ מַנְהִיג הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת עוֹלָמוֹ…" "אוּן אַזוֹי פִירְט גָאט דִי וֶועלְט…" וּמִזֶּה רוֹאִים, אֵיךְ שֶׁאִי-אֶפְשָׁר לְהָבִין אֶת דַּרְכֵי ה' הַנֶּעְלָמִים וְהַנִּפְלָאִים לְמַעְלָה מִשִּׂכְלֵנוּ. (שיח שרפי קודש ב פו)
"ובאמת מה מקום לקושיות חס ושלום לשאלות. הן אמת שיסורים כמו אלה שאנו סובלים עתה באים רק לכמה מאות שנים, אבל מכל מקום איך נרצה להבין את מעשה ה' אם גם קלח אחד של עשב שעשה ה' לא נבין. ומכל שכן שנפש לא נשיג ומכל שכן מלאך וכל שכן את דעתו יתברך. ואיך נרצה בדעתנו להבין מה שהוא יתעלה ויתברך יודע ומבין?" (הרב קלונימוס שפירא הי"ד, אש קודש, עמ' קל"ט).