פעולה לשבת – משפטים – כשהתורה פוגשת בארץ

1.פתיחה: נסדר את החניכים ב2 מעגלים. מעגל אחד פנימי, עם הפנים החוצה ומעגל  אחד חיצוני עם הפנים פנימה. כל שחניך במעגל נמצא מול חניך אחר במעגל. ונשאל אותם כמה שאלות. כל שאלה שאנחנו שואלים נתן להם לדבר ביניהם. בסיום הזמן המוקדש לדיבור (לבחירתכם) המעגל החיצוני זז כולו ראש אחד ימינה כך שהשיח הפעם יהיה בין חניכים אחרים. השאלות הן: 1. ספרו על אירוע מאד גדול שהייתם בו לאחרונה. מה היה תפקידכם באירוע? מה חשבתם כשחזרתם? 2. ספרו על משהו ממש מרגש או עוצמתי שקרה לכם לאחרונה 3. אחרי שקורה לכם משהו מרגש בחיים, אחרי כמה זמן אתם שוכחים מהתחושה שלו או ממה שהוא שינה בתוככם? (חוץ משאלות אלו כמו שאפשר להמציא עוד שאלות שקשורות יותר לשבט או לסניף או לחניכים עצמם…)

2.שיח קבוצתי ננסה לבקש מכמה חניכים שיענו לנו גם במסגרת הכללית של כל השבט – אחרי אירוע מרגש, הייתם רוצים שההתרגשות תמשך? באיזה אופן? אפשר לעשות כדי להמשיך את התחושות הטובות שהיו לנו לאורך זמן?

3.לימוד:פרשת משפטים

בואו נקרא ביחד את דברי הרב שטיינלץ:

"אנשים מדברים על אלוקים ומסתכלים לשמיים. פרשת 'משפטים' מפרטת עשרות מצוות מעשיות ומזכירה לנו למצוא את אלוקים בכיס ובארנק שלנו, בכביש ובבנק, בחיי היומיום" (הרב עדין שטיינזלץ)

"וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם – פרשנינו מתעכבים על ו' החיבור: ואלה המשפטים. עשרת הדברות נחשבות לקוד המוסרי המפורסם בעולם, אבל הן רק עשר הוראות מתוך תרי"ג מצוות. המצוות המפורטות, העשייה היומיות, הן המשך ישיר למעמד הר סיני הדרמטי והחד פעמי (סיוון רהב מאיר).  (שני המקורות לעיל מתוך הטור לפרשה של סיוון רהב מאיר)

אחרי אירוע מרגש שקורה לי בחיים  (נגיד כמו בר/בת מצווה) אני רוצה להמשיך להרגיש אהוב/ה ומקובל/ת. אחרי התרגשות מאד גדולה (קיבלתי מתנה גדולה מההורים או מחבר) אבל בכל זאת התחושות הטובות האלו, הולכות ויורדות. אנחנו לא תמיד מצליחים לשמור על הרגשה טובה שהיתה לי, או על התרגשות על טוב מאד גדול (נגיד קיבלתי ציון טוב במבחן) – כי מטבעו של רגע כזה לחלוף, להשתנות ואנחנו עלולים לשקוע בשגרת בית ספר והעולם האישי שלי.

פרשת משפטים מראה לנו את הגדלות של מתן תורתנו. נתינת התורה לא נשארת רק במסגרת החוויה שהיתה לעם ישראל בנתינת התורה בהר סיני. כל עוד ישראל מקיימים את התורה, את תרי"ג המצוות שאותן קיבלו במתן תורה, כל יום מחדש בעצם ישראל מאפשרים המשך להר סיני ולמפגש הבלתי אמצעי עם אלוקים.

4.סיכום: אלוקים לא רחוק מאיתנו. הוא קרוב. הוא נפגש איתנו. כיצד? דרך המצוות. במעמד הר סיני נתנו לנו צירוף חוקים. לכאורה אנחנו יכולים להסתכל על זה בחוסר התלהבות ובשעמום אבל האמת היא שצירוף החוקים 'היבש' הזה הוא גם יכול להיות בשבילנו עבודת השם מרגשת של ממש. בכל מעשה טוב קטן שלנו, יש עוד גילוי אלוקי בעולם. עלינו המאמץ להמשיך את מעמד הר סיני כל יום, לקיים את תורת ה' ולהאיר את בריאותיו.