פעולה לשבת – בהעלותך – יחד כל הדרך

1.משחק: נחלק את החניכים ל2 קבוצות. נבוא עם 2 שמיכות/מפות שאפשר ללכלך/אלבד. המשימה של שתי הקבוצות תהיה להיות כל החניכים על השמיכה, בלי לרדת ממנה אבל עדיין להצליח להפוך את השמיכה לצד השני שלה תוך כדי שכל החניכים על השמיכה. הקבוצה שתעשה את זה בזמן קצר יותר היא המנצחת!
2.דיון: בואו נדבר על המשחק – מה גרם לקבוצה אחת להצליח יותר מהר ולשניה פחות? המשחק הזה שונה בזה שצריך שיתוף פעולה מכל החניכים יחד ואי אפשר שכל חניך יעשה לבד מה שהוא חושב!

אפשר לחשוב יחד על כל מיני סיטואציות בשבט בהם זה עוזר כשיש שיתוף פעולה ולא כל אחד עושה רק מה שבא לו אישית.
3.לימוד: את כוחו של היחד גם אפשר ללמוד מהמנורה בפרשת השבוע.

  • וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת: (ג) וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה: (ד) וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה:  (במדבר, פרק ח)

הספורנו אומר על פסוקים אלו:

"בהעלתך את הנרות. כשתדליק את שש הנרות: אל מול פני המנורה. שהוא הקנה האמצעי וזה כשתפנה שלהבת כל אחד מהששה נרות אל הקנה האמצעי: אז יאירו שבעת הנרות. כל השבעה יאירו וישפיעו אור עליון לישראל, שיורו היות אור הימנים ואור השמאלים מכוון ופונה אל אור הקנה האמצעי שהוא עיקר המנורה, ושכן ראוי שכוונת המימינים העוסקים בחיי עולם והמשמאלים העוסקים בחיי שעה העוזרים למימינים, כאמרם אלמלי עלייא לא מתקיימי אתכליא [=אלמלי העלים (=עמי הארץ) לא מתקיימים האשכולות (=תלמידי חכמים)] (חולין צב, א), תהיה להפיק רצון האל יתברך באופן שיושג מְכֻוָּנוֹ בין כולם וירוממו את שמו יחדו כמו שקבלו עליהם, כאשר העיד באמרו: "ויענו כל העם יחדו ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה" (שמות יט, ח) כלומר בין כולנו נשלים כונתו(..)וזה מעשה המנורה מקשה. וזה התכלית בעצמו המכוון בהדלקת הנרות אל מול פני המנורה הוא בעצמו מכוון בענין חיוב היות המנורה מקשה, להורות האחדות המכוון לתכלית אחד בעצמו".

איך הספורנו מתאר את המנורה?

מה הקשר בין צד ימין ובין צד שמאל במנורה? למה הם חייבים להיות מכוונים לאור באמצע?

4.סיכום: מהדלקת המנורה אפשר ללמוד את הרעיון של יחד. צד ימין וצד שמאל במנורה משלימים אחד את השני, ושניהם פונים למרכז, לתכלית. לפעמים בעם ישראל אנחנו טועים לחשוב שאנחנו לבד. רק אנחנו צודקים. הדעה שלנו היא הקובעת והמטרה שלנו היא החשובה. אבל ברגע שמכוונים את המעשים לשם שמים, לטוב, מבינים שאני לא במרכז אבל יש לי את הכוח להשלים את הצד השני, לעזור בהתקדמות של הצד השני, וכולנו ביחד מקשה אחת. ובלי הצד השני, שלפעמים חושב אחרת ממני, אין מנורה, אין קדושה, אין עם ואין מדינה. כולנו מקשה אחת, מקיימים אחד את השני – ואין לנו חיים אחד בלי השני. את זה אנחנו צריכים לזכור תמיד.

שבת שלום מחדר השאלות!

יש לכם במקרה שאלה לא פתורה? על הפעולה, או בכלל? אנחנו כאן בשבילכם – גם בוואטספ!

שלחו הודעה 02-3764999!