לפניכם 2 אפשרויות – פעולה שמתאימה לשבטים גדולים ופעולה שמתאימה לשבטים קטנים:

פעולה לשבת תשובה – לשבטים קטנים

הקדמה:  אנו רוצים ללמד את החניכים שתשובה זה לא מושג שלקוח רק מסיפורים. תשובה זה משהו שגם הם בחיים של עצמם יכולים לעשות, וככה כל שנה מחדש להשתפר עוד קצת ולהפוך להיות אנשים טובים יותר.

מהלך הפעולה:

1.משחק- אמת ושקר:

נבקש מכל חניך לספר על עצמו סיפור אחד אמת וסיפור אחד שקר על מעשה טוב שהם עשו. נעשה סבב וננחש כל אחד מהחניכים איזה סיפור הוא אמת ואיזה סיפור הוא שקר. (נתחיל בדבר אחד טוב על החניכים ונעבור לדבר אחד פחות טוב, בחלק הבא של הפעולה. אותו הם לא חייבים לשתף)

2.שיח: נשאל את החניכים: איך חוזרים בתשובה? ננסה לבקש מכל חניך שיחשוב על משהו אחד בחיים שלו שהוא הרגיש שהיה לא יפה/לא נכון. נבקש ממי שמוכן לשתף, שישתף. ואז נחשוב יחד – מה החניך יכול לעשות בפעם הבאה באותה סיטאוציה כדי להתנהג טוב יותר? (בשבטים קטנים – אפשר לעשות את השיח יחד כל השבט, בשבטים גדולים אפשר להתחלק למעגלים קטנים כמספר המדריכים).

3.נלמד בקצרה עם חניכינו כמה פסוקים העוסקים במצוות התשובה, בספר דברים פרק ל:

" (יא) כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא:

(יב) לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:

(יג) וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:

(יד) כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ:"

נשאל את החניכים – מה אתם מבינים על מצוות התשובה מהפסוקים האלו?

4.נסכם: כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לחזור בתשובה. בכל קבלה על עצמי – להשתפר בדבר מסויים, בהתנהגות מסויימת מאיך שהייתי – כך מתחיל תהליך תשובה ואני נהיה יותר טוב. התשובה היא קרובה אלינו, היא אפשרית לכל אחד מאיתנו. יום כיפור זה ה-זמן לחשוב עם עצמי, במה אני יכול השנה להיות קצת יותר טוב כלפי כל מי שסובב אותי, ולנסות לקבל על עצמי להשתפר.

שבת שלום וגמר חתימה טובה!

——*——

פעולה לשבת תשובה -לשבטים גדולים

הקדמה: השבת אנחנו קוראים את פרשת וילך ואת הפטרת שבת שובה שנקבעה במיוחד בימים של עשרת ימי תשובה, בשל התכנים ויסודות התשובה שנמצאים בה. השבת נמשיך ונתמקד ברעיון התשובה יחד עם החניכים, וננסה להתכונן יחד ליום הכיפורים.

מהלך הפעולה:

1.נפתח את הפעולה בקפה דילמה: נחלק את החניכים לקבוצות קטנות! (4-6) כתלות בגודל השבט. ונחלק את השאלות שיש במשחק 'points of you' ביניהם. אם אין לכם- תבדקו אצל שאר המדריכים בסניף או אצל הקומונרית. יתכן מאד שלקומונרית שלכם יהיה. אם אין לאף אחד אפשר להכין לבד פתקים עם שאלות ייעודיות:( על מה הגיע הזמן לבקש סליחה? מה הייתי רוצה לעשות אחרת השנה? מה אני רוצה להשאיר מאחוריי? מה אני רוצה להזמין לחיים שלי? על מה אני מתחרט/ת? במה אני רוצה להתחדש? וכן הלאה) כל קבוצה מסובבת בקבוק (כמו באמת או חובה). החניך שעוצר עליו הפקק הוא השואל, החניך שהצד התחתון של הבקבוק מצביע עליו הוא העונה. אם מכינים פתקים אפשר להכניס את הפתקים לתוך הבקבוק וכל פעם שעוצר הבקבוק להוציא פתק אחד.

2.שיח- יום כיפור מגיע אלינו. יום כיפור הוא היום הכי קדוש בשנה – שמזמין אותנו למשהו שלא קורה באף יום אחר – לשיח צפוף וקרוב עם הקב"ה, ברוב שעות היום, בלי אוכל ושתיה ובלי מסיחים. אנחנו יכולים להסתכל על זה ולחשוב "איזה צום מתיש". "מה עושים בתפילה כל כך ארוכה". או בכלל לברוח למפגשים עם חברים בחוץ. השאלה היא ביחס לעצמנו, במה אפשר כן לעלות ולטפס השנה עוד מהמקום בו היינו שנה שעברה. באיזו תפילה אני יכול להשקיע יותר. מה אני יכול לקבל על עצמי ביום כיפור הזה? כלי מאד טוב שאפשר לתת לחניכים (וגם לעצמנו) הוא הכלי של המיקוד. בתפילה תנסו לכוון לדבר אחד שאתם מתחרטים עליו, ורוצים לחזור בתשובה עליו. תנסו לכוון על אדם אחד שאתם מתפללים עליו. תנסו לכוון להנהגה חדשה טובה אחת שתקבלו על עצמכם. אפשר לשבת ולחשוב יחד, להתחלק שוב לקבוצות או אפילו בפורום הכללי של השבט לנסות לשתף.

3.נלמד את דף המקורות שמצ"ב כנספח 1. דף המקורות השבת הוא משל נפלא של הבעל שם טוב, מתאים לכל גיל, וגם לשולחן שבת למי שמעוניינ/ת להביא לימוד הביתה למשפחה.

4.סיכום – עשרת ימי התשובה הם ההזמנה הכמעט אחרונה לכוון את הלב לאבינו שבשמים. תיקון המעשים, תיקון המידות, קבלה על עצמי ותפילה לעתיד למען אחינו ואחיותינו –לשם אנחנו אמורים ומנסים להתכוונן ולחתור על מנת להגיע ליום כיפור בשיא תהליך התשובה ולהתקרב בעוד מדרגה אל השם ואל עצמנו.

שבת שלום וגמר חתימה טובה!

לשאלות הערות ומחשבות על הפעולה – שלחו לנו הודעה באינסטגרם או בטיקטוק של חדר השאלות!