בנושאים אחרים

בנושאי חינוך

בנושאי דת ומדינה

Nothing Found

Sorry, no posts matched your criteria

Nothing Found

Sorry, no posts matched your criteria

דת, מדינה והסכמים קואליציונים

מתוך הכתבה:

"…השינויים הפוליטיים שבכל זאת נוצרו…יוצרים גם פתח להפתעות מסויימות, כמו שינוי בתחום ברית הזוגיות, או העברת האחריות לשירותי דת לידי הרשויות המקומיות והקהילות הדתיות- שינוי שלגביו קיימת הסכמה רחבה"



ההסכם הקואליציוני שרק מחכה שירימו אותו

 

 

 

 

ההסכם הקואליציוני שרק מחכה שירימו אותו: כל מי שמעורב במו"מ הקואליציוני בין המפלגות השונות יודע שמה שעומד במרכז השיחות, לפחות כשמדובר על מהות ולא על תיקים, זה נושא השוויון בנטל, ונושאי דת ומדינה באופן כללי יותר. לפחות בשלב זה של המו"מ, הפערים בין המפלגות החרדיות ובין מפלגתו של יאיר לפיד נראים כבלתי ניתנים לגישור. לא רבים יודעים, אבל בדיוק בשביל זה הכינו בתנועת נאמני תורה ועבודה הסכם קואליציוני, שעוסק אך ורק בנושאי דת ומדינה, במטרה לגשר בין הניצים. מי שעמל על ההסכם, ועל הפתרונות היצירתיים שבו, הוא ד"ר הדר ליפשיץ, ראש תחום שירותי דת בתנועה ומרצה בחוג לפוליטיקה וממשל במכללה האקדמית אשקלון.

התחלת העבודה נעשתה כחודש וחצי לפני הבחירות. המגעים בנושא נערכו כמעט עם כל הגורמים במערכת הפוליטית – גורמים במפלגת העבודה, אנשים ממפלגתה של ציפי לבני, וגם חברי כנסת מיש עתיד. ומצד שני, גם פגישה עם יו"ר הבית יהודי, נפתלי בנט, עזרה לעצב את אותו מסמך. זמן קצר לאחר אותה פגישה, התבטא בנט לראשונה בנוגע לצורך לשנות את שירותי הדת. אחרי הבחירות אף הוסיף בנט כי הגיע הרגע לבחון מחדש את הסכם הסטטוס קוו בנושא. בנאמני תורה ועבודה מספרים כי הבית היהודי הכינה את שיעורי הבית היסודיים ביותר בתחום, עוד לפני הבחירות, והגיעה מוכנה למו"מ הקואליציוני.

 

נעבור למסמך עצמו. הרעיון היסודי שמבקש המסמך לקבוע הוא דמוקרטיזציה של יחסי דת ומדינה, ולמעשה לבוא במקומו של הסטטוס קוו המפורסם. "עד היום, יחסי דת ומדינה נעשו בצורה של טלאי על טלאי, והסטטוס קוו אמר שאסור לשנות כלום", מסביר ד"ר ליפשיץ. "אנחנו אומרים בואו נעשה מחיקה ובנייה מחדש. בכל הסכם קואליציוני, משנות השבעים, מתחייבים תמיד לשמור על הסטטוס קוו. גם ממשלת ברק, שאמרה בואו נטפל בנושא בחורי הישיבות, והקימה את ועדת טל, קבעה בהסכם הקואליציוני כי בכל שאר הנושאים ישמר הסטטוס קוו". למי שלא יודע, כבר בשנת 49 הוכנס הסטטוס קוו להסכם הקואליציוני. ראש הממשלה בן גוריון כלל בו ארבעה נושאים – כשרות, שבת, חינוך ונישואין וגירושין. אותו הסכם התבסס על מכתב שכתב בן גוריון בשנת 47, ובו נכתב כי מדובר בהמשך ההסכמים שנוצרו עוד בתקופת היישוב, אי שם בשנות העשרים של המאה הקודמת, ולמעשה עוד בימי הקונגרס הציוני הראשון (1897), שקבע כי הציונות הולכת ביחד עם הדת. "ההיגיון היה אז שיש תהום עצומה בין החרדים ובין אלו שהוגדרו בזמנו 'המשכילים', ואם נתחיל לדון בענייני דת ומדינה, התנועה הציונית תתפוצץ ולא תוכל לקום", מסביר ליפשיץ את הבסיס לאותן הסכמות. "ולכן אנחנו מטאטאים מתחת לשטיח את כל נושא הדת". ליפשיץ מציין כי הסטטוס קוו הוא דבר טוב לחברות משבריות, שיש בתוכן קרע ושסע עמוקים, כפי שהיו באותם ימים של תחילת היישוב. "אתה בעצם אומר בואו לא ניגע בנושא", הוא מוסיף. "לא נקבל החלטה. שזה בעצם מה שעושה הסטטוס קוו".

 

גם אנחנו תומכים במודל הקהילתי!

המודל הקהילתי לשירותי דת שפותח בידי ד"ר הדר ליפשיץ, מחלחל ומשפיע בקרב אלו שמבינים בדת ומדינה. מכל הקשת הרבנית והפוליטית, ישנם אלו שמאמצים את המודל הקהילתי שלנו או חלקים מתוכו. חלקם מפורשות וחלקם במובלע. שתי דוגמאות: "…יוזמה נוספת שהרב אביחי רונצקי תומך בכיוון שלה, היא זו של ארגון נאמני תורה ועבודה…". מתוך "עולם קטן", פרשת וישלח. […]

אין מנוס משינוי מערכתי יסודי ברבנות

 בין אם יש אמת באישומים נגד הרב אליהו בקשי-דורון ובין אם לאו, נראה כי עצם הסיפור מעיד על הבעייתיות: ריכוז כוח אדיר בידי גוף אחד, שאינו נתון לפיקוח ציבורי הוא מתכון בדוק לשחיתות ולסיאוב
הרב אילעאי עופרן, 25.12.2012 

אל תחיו בסרט: רב ראשי ציוני-דתי לא ישנה דבר

ונניח ויבחר רב ציוני-דתי כרב ראשי, האם הוא יוכל לשנות את המערכת? לגאול את מערך הכשרות מהמשגיחים הסוררים? כנראה שלא. שמואל שטח, מנכ"ל "נאמני תורה ועבודה", חושב שאין מנוס משינוי יסודי ברבנות. דעה

שמואל שטח
י"ב טבת תשע"ג, 25/12/2012

דעה: אג'נדה לציונות הדתית

הסקרים חוזים ל'בית היהודי' בראשות נפתלי בנט הצלחה בבחירות. ייתכן ולראשונה מאז 1973 תחזור האות ב' לגודל הדו-ספרתי, ולהיותה המפלגה השלישית בישראל.

מרכזיות המפלגה איננה זכות אלא גם חובה. בתוך מסך העשן של תעמולת הבחירות נשכחת השאלה היסודית – מהו, בעצם, סדר-היום אשר מבקשת הציונות הדתית לקדם, איזו אג'נדה אנו יכולים לבשר לחברה בישראל?

בג"צ הוציא צו ביניים נגד מבחנים בעל-פה לרבנות

הצו הוצא בתגובה לעתירה שהגישה "נאמני תורה ועבודה" נגד הרבנות הראשית לישראל, בדרישה לקבל את רשימת הרבנים שהוסמכו לרבנות מבלי שניגשו למבחני סמיכה. עו"ד אביעד הכהן: הליך הבחינות צריך להיות שקוף

אורי פולק, כיפה
ה טבת תשע"ג, 18/12/2012

בג"צ הוציא צו ביניים שימנע הסמכת רבנים בלא בחינה

 בעקבות עתירה שהגישה תנועת נאמני תורה ועבודה נגד הרבנות הראשית, הוציא בג"צ צו ביניים האוסר על הרבנות להסמיך רבנים בלא מבחנים בכתב (הסמכת ת"ח מובהק), הליך שכבר שנתיים לא בוצע. ובנאמני תו"ע מרוצים: "זהו צעד ראשון בדרך לביטולו המוחלט של "מסלול עוקף בחינות" לרבנות בישראל.

דתיים-לאומים למשרד התרבות: תקצוב הרפורמים מפלה

משרד הדתות, בראשות השר יעקב מרגי, מסרב לתקצב פעילות של רפורמים וקונסרבטיבים. כדי לעקוף את המכשול החליטה הממשלה להעביר תקציב לתנועות אלו דרך משרד התרבות. כך למשל פורסם השבוע מכרז המציע לחלק תמיכות לצורך "פעילות רוחנית-תרבותית לקהילה יהודית  שאינה אורתודוקסית". במילים אחרות – אם משרד הדתות לא מזרים תקציב לרפורמים  והקונסרבטיבים, משרד התרבות יעשה זאת.
עם זאת, בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' מציינים כי העברת תקציב ל"פעילות רוחנית" או דתית דרך משרד התרבות יוצרת בסופו של דבר אפליה כלפי מגזרים אחרים. לאחרונה שלחו פעילי התנועה מכתב לשרת התרבות לימור לבנת שבו הם דורשים שמשרדה יתקצב כל קהילה דתית או חילונית. "אנו קוראים לך להרחיב  את דרך התקצוב החדשה, העוברת דרך משרדך, ולהחילה על כל קהילה יהודית, אורתודוקסית,  חילונית וכדומה", נאמר במכתב. 

בית המקדש-מקור החיים של העולם כולו

בית-המקדש – מקור  החיים של העולם כולו
בית-המקדש אינו יכול להיתפש כפרט שולי בהשקפה הדתית. גם היום, בית-המקדש  הוא מרכז ומקור החיים של העם היהודי. גם מערכת הקרבנות חייבת להיתפש כפשוטה: היא  תתקיים כמערכת של הקרבת בעלי-חיים – ובניגוד למה שטוענים רבים, זוהי גם שיטתם של הרמב"ם והרב קוק. הרב רא"ם מציב תפיסה חד-משמעית בנוגע
לבית-המקדש

 מאת: הרב רא"ם הכהן / דעות

נאמני תורה ועבודת המקדש

כנראה  שהנושא באמת בכותרות, אם גם בתנועת נאמני תורה ועבודה החליטו שהגיעה העת להניח על  השולחן את הנושא הטעון הזה. מה זה טעון? כמו פצצה מתקתקת. זה הרושם המתקבל למקרא  רוב מוחלט של המאמרים בקובץ 'דעות' האחרון. עורך הביטאון, אוראל שרפ, שיחד עם מנכ"ל  התנועה שמואל שטח פקד בקיץ האחרון את הר הבית, מודה בהקדמה שנושא המקדש "תופס תהודה
ציבורית רחבה יותר בעת האחרונה בתוך הציונות הדתית", ולכן החליטה המערכת להקדיש לו  גיליון מיוחד. חלק ממאמרי 'דעות' ראויים בהחלט להתייחסות נפרדת ומכובדת (שתיעשה  בע"ה בשבועות הקרובים), כמו למשל סקירתו המאלפת של שרגא בר און על הגותם של הרצל, אורי צבי גרינברג ובוריס ש"ץ בענייני המקדש.

הרהורי בחירות/ תהלה נחלון

יש הרבה דברים רעים לומר על הבחירות הללו. על מות האידאולוגיות ועל היכולת של מועמדים לנהל מו"מ עם שלוש מפלגות שונות בתכלית. על מות הבושה, ועל המעבר של מועמדים ממפלגה למפלגה ללא כל תחושת מחויבות להצהרות והתחייבויות שנתנו יום קודם. על הסיסמאות הנבובות וקמפיינים מלאי שנאה והפחדות.

עתירה: הרבנות מסמיכה כרבנים את מקורביה

מאות רבנים בישראל, ובהם רבני ערים – מכהנים מבלי שנדרשו לעבור בחינה בכתב, כך עולה מעתירה לבג"ץ. בין הדרישות – קביעת קריטריונים לסמיכה: "לעתים מקבל הפונה את ה'כושר' לכהן כרב באמצעות קשריו – ולאו דווקא כישוריו"

אביאל מגנזי, 07.11.12

נאמני תורה ועבודה בעתירה לבג"צ: מיהו "תלמיד חכם מובהק"?

 8/11/2012 מורשת
עשרות רבנים קיבלו בשנים האחרונות כושר לרבנות על בסיס ההגדרה "תלמיד חכם מובהק", המאפשר להם לשמש כרבני יישובים וערים מבלי שנדרשו, כמקובל, לעמוד במבחני הרבנות הראשית לישראל. כעת, תנועת 'נאמני תורה ועבודה' באמצעות עו"ד אביעד הכהן, עתרה לבג"ץ בטענה כי מדובר בפרצה אשר באמצעותה מסמיכה מועצת הרבנות הראשית את מקרוביה. 

דרוש רב קהילה

לפנים בישראל לא היה מסלול מסודר לרבנות. אדם שקד ולמד ובראות רבו את התלמיד המוכשר, בחנו באופן עצמאי או אצל רב מוכר וניתנה לו סמיכתו. לסמיכה היתה משמעות רק אם אותו תלמיד הפך להיות רב קהילה, ראש ישיבה או בעל תפקיד תורני אחר. מכיוון שהקהילה או הישיבה לא היתה ממנה עליה מי שאינו ראוי, הרי שהתואר רב היו ניתן רק למי שאכן היה להיקרא כך.

שמואל שטח, מקור ראשון 16/11/2012

כשרות ללא תעודה?

הרב אילעאי עופרן, רב קיבוץ יבנה וחבר תנועת "נאמני תורה ועבודה", כותב על אחת הסוגיות החשובות ביותר – האם יש דבר כזה "כשר ללא תעודה" ומה זה אומר עלינו ועל מערך הכשרות של מדינת ישראל?
29/10/2012 , אתר מורשת

"נאמני תורה ועבודה" לרבנות: לפעול מיידית לתיקון מערך הכשרות

בעקבות הפרסום בכיפה אודות בתי העסק בירושלים שויתרו על תעודת הכשרות והציגו עצמם כ"כשרים ללא תעודה", פנו בתנועה לרבנות הראשית לישראל בבקשה להוביל שינויים מידיים להצלת מערך הכשרות

אורי פולק, כיפה
כ"ג תשרי תשע"ג, 09/10/2012 

תופעה: בתי עסק בירושלים מציגים עצמם כ"כשרים ללא תעודה"

לא פחות מעשר מסעדות ובתי קפה בעיר הבירה החליטו לוותר על תעודת הכשרות של הרבנות ולשמור על כשרות "ללא תעודה". ברבנות טוענים כי הציבור מוכשל ומאיימים גם בצעדים משפטיים

אורי פולק, כיפה
י"ח תשרי תשע"ג, 04/10/2012 

"נאמני תורה ועבודה" תעתור לבג"ץ נגד הרבנות הראשית

בתנועה מבקשים לקבל את רשימת הרבנים שהוסמכו בנוהל מיוחד על ידי הרבנים הראשיים לישראל, מבלי לגשת למבחני הרבנות הרשמיים. לטענתה, הרבנות סירבה למסור הרשימה עד כה

אורי פולק, כיפה
י"א תשרי תשע"ג, 27/09/2012

נאמני תורה ועבודה מציגים: נוסח תפילה אחיד

ארגון 'נאמני תורה ועבודה' הקורא לאחדות ישראל דרך קידום 'המודל הקהילתי' המציע, בין השאר, לבחור רב ראשי אחד בלבד לישראל, מקדם לקראת תקופת החגים הצעה לתקנון לבתי הכנסת עם הנהגות ברורות שמטרתן להביא ליצירת נוסח תפילה אחיד לכל מסורות ישראל השונות.
10/09/2012, מורשת

רצים לרבנות

   

רצים לרבנות-יאיר אטינגר 31.8.2012 "הארץ"

הקמפיין לשינוי פני הרבנות הראשית מעלה הילוך

מצעי פעולה שפירסמו שלוש התארגנויות דתיות קוראים לשנות את תפקידה של הרבנות. בחירת הרבנים הראשיים תהיה הזדמנות לעמוד על כוח השכנוע של ההצעות האם הרבנות הראשית שייכת לדתיים כולם או רק לחרדים? האם כדי לרפא את תחלואיה יש לחזק את מעמדה ולהפוך אותה לסמכות הרוחנית העליונה של כל יהודי העולם, מעין ותיקן של היהודים? ואולי דווקא ראוי להחליש אותה, לשלול ממנה סמכויות ואף לפרקה כליל? האם אפשר להפריט את שירותי הדת בישראל או שיש לדבוק בדגם ריכוזי, שבו גוף מונופוליסטי אחד מוסמך על פי חוק להסמיך רבנים ולשלם את שכרם, לקבוע מה כשר ומה טרף, מי נשוי ומי גרוש ולפסוק מיהו יהודי?

 

  

רב קהילה

מחזירים את הרב לקהילה/ מתוך מקור ראשון כ"ג אב 10.8.2012

אלישיב רייכנר

תארו לעצמכם מציאות שבה אתם אלו שבוחרים את רב השכונה שלכם. תארו לעצמכם מציאות שבה ועד ציבורי שמורכב ברובו מנשות השכונה, ינהל את המקווה ולא המועצה הדתית של העיר. תארו לעצמכם אתר אינטרנט ידידותי שבו תוכלו לבדוק מה הקריטריונים לכשרות של כל רבנות, ומה התעריף שהיא דורשת עבור השגחה. תארו לעצמכם שאתם לוקחים את כל מה שהתרגלתם לחשוב על שירותי הדת בישראל, ומוחקים. זהו החזון שהרב אילעאי עופרן, וחבריו מתנועת נאמני 'תורה ועבודה', מבקשים להציע.

עובדי קהילה

http://musaf-shabbat.com/2012/07/13/%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%99-%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%94%D7%93%D7%A8-%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%A5/ 


 


כדי לגרום לרבנים להיות נאמנים יותר לצורכי שולחיהם יש להעתיק את מקור כוחם מן הפוליטיקה אל הקהילות. הצעה חדשה לדמוקרטיזציה של שירותי הדת בישראל


13 ביולי 2012


מחזירים את הרב לקהילה

תארו לעצמכם מציאות שבה אתם אלו שבוחרים את רב השכונה שלכם. תארו לעצמכם מציאות שבה ועד ציבורי שמורכב ברובו מנשות השכונה, ינהל את המקווה ולא המועצה הדתית של העיר. תארו לעצמכם אתר אינטרנט ידידותי שבו תוכלו לבדוק מה הקריטריונים לכשרות של כל רבנות, ומה התעריף שהיא דורשת עבור השגחה. תארו לעצמכם שאתם לוקחים את כל מה שהתרגלתם לחשוב על שירותי הדת בישראל, ומוחקים. זהו החזון שהרב אילעאי עופרן, וחבריו מתנועת נאמני 'תורה ועבודה', מבקשים להציע.

עובדי קהילה

   13/7/2012

     עובדי קהילה/הדר ליפשיץ

כדי לגרום לרבנים להיות נאמנים יותר לצורכי שולחיהם יש להעתיק את מקור כוחם מן הפוליטיקה אל הקהילות. הצעה חדשה לדמוקרטיזציה של שירותי הדת בישראל

מהמנהיגות הרבנית בישראל אנו מצפים להיות שלוחי רחמנא ושלוחי דידן. נאמנים למסורת אשר קיבלנו בסיני ונאמנים לצורכי שולחיהם, עם ישראל. אך כיצד נבחר רבנים? כיצד נוודא שהרבנים יהיו אמונים על העקרונות הללו? לפני כחודשיים פורסמה על ידי 'נאמני תורה ועבודה' טיוטה למצע חדש ביחסי דת ומדינה בישראל. ביסודו עומדת הצעה לשינוי יסודי במבנה ההנהגה הרבנית במדינת ישראל, מהתבססות על הממסד הפוליטי והמשפטי להעברת האחריות לקהילות ישראל.

יו"ר "נאמני תורה ועבודה": תגובת הרב אפרתי מונעת מפחד

 


 


http://www.kipa.co.il/now/48671.html 


 


 


"השקרים והעיוותים במאמרו של הרב ברוך אפרתי יוצרים תחושה שדבריו נובעים בעיקר מפחד ומבורות. כשאין מה לומר בויכוח, יש מי שמתחילים לצעוק". תהילה נחלון משיבה לרב אפרתי


 


12/06/2012


70 פנים פוליטיים להלכה. רדו מהם

 


 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4241057%2c00.html 


 


הרב עובדיה יוסף השתמש ברמב"ם כדי להוכיח שיש לתמוך בחוק ההסדרה. הרב יהודה לייב שטיינמן שלף הלכה אחרת וקבע שיש להתנגד לו. אפשר למצוא בתורה כל קול – אבל עדיף לא להפוך אותה לכלי פוליטי


11.06.12


המהפכה בשירותי הדת

פורסם במקור ראשון, סיוון תשע"ב

 החלטת היועץ המשפטי לממשלה מאפשרת לפתוח את הנושא של הקצאת תקציבי שרותי דת בישראל. לא סוד הוא שבגלל עומק הקשר שבין פוליטיקה ודת מעוררים שרותי הדת בישראל דאגה וסלידה. כשעוסקים בסוגיית משכורות רבנים התחושה של ציבור הולך וגדל היא שאין שום מתאם בין בעלי תפקידים מקבלי שכר לבין הקהל שאמור לקבל את השרות. יותר מדי מקרים מתהלכים בקרב מחננו שבהם יושב אדם פלוני על תקן של רב שכונה בלי שאנשי השכונה יודעים אפילו מיהו. רבנים רבים, בני הציונות הדתית, משרתים אלפי אנשים בלי שיקבלו כל תמורה מהמדינה. הבעיה גדולה כפליים בגלל שהציבור הכללי משוכנע שהרב העומד לשירותם בכל שעה משעות היממה מתוגמל על ידי מאן דהוא. מבחינת הציבור התשלום לרבנים ניתן על ידי מערכת המיסים ונגזר מתקציבי שרותי הדת. הסכמים פוליטיים מאפשרים למערכת שרותי הדת להתנהל באופן שאינו מוסיף לא אהבה לתורה ולא כבוד למחזיקי התורה.

מחברי "תורת המלך" לא יישפטו? מצוין!

טוב עשה היועץ המשפטי לממשלה שהחליט לא להעמיד לדין את כותבי תורת המלך. התוצאה במשפט תמיד תהיה רעה: אם הספר ייפסל – כותביו יהפכו לגיבורים, אם השופטים יזכו את מחבריו – הרי שיינתן להם הכשר
שמואל שטח, http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4235782,00.html, 30/5/12

מחברי "תורת המלך" לא יישפטו? מצוין!

 


 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4235782%2c00.html 


 


טוב עשה היועץ המשפטי לממשלה שהחליט לא להעמיד לדין את כותבי תורת המלך. התוצאה במשפט תמיד תהיה רעה: אם הספר ייפסל – כותביו יהפכו לגיבורים, אם השופטים יזכו את מחבריו – הרי שיינתן להם הכשר


 30.05.12


 

חוק גיוס לכולם זה לא הפתרון

 


 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4226187%2c00.html 


 


כדי ליצור שינוי בחברה החרדית צריך יותר מאשר חוק נקודתי. ממשלת האחדות של נתניהו ומופז, המשוחררת מתלות במפלגות החרדיות, יכולה לקדם רפורמה כוללת בהסדרים הקיימים – ולהוציא את האברכים לצבא ולעבודה


08.05.12


פרשות אמור בהר

פרשות אמור-בהר / הרב אילעאי עופרן

היה זה צ'כוב שאמר פעם כי "אקדח אשר מופיע במערכה הראשונה, סופו לירות במערכה האחרונה", אך נראה שאין דין תורתנו הקדושה
כדין מחזותיהם, שכן פרט אשר זוכה להדגשה יתרה בתחילתה של פרשיית המקלל שבפרשתנו,
נפקד לחלוטין מחלקה השני של אותה פרשיה…

בג"ץ בעד דרוקמן: אלפי הגיורים עליהם חתם – חוקיים

  http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1694570 ערב קבלת פרס ישראל, ניקה ביהמ"ש את הרב מהרבב שהטיל בו בית הדין הרבני הגדול. העתירה לשלול מבית הדין את הסמכות לפסול גיורים נדחתה 26.04.20122 רגע לפני שהפך לחתן פרס ישראל על מפעל חיים, זכה הרב חיים דרוקמן גם במחווה מצד בית המשפט העליון. ביום הזיכרון, ערב חלוקת פרסי ישראל – פרסם בג"ץ […]

אני מוכנה להסתבך

אם אני לא רוצה להסתבך עדיף שלא אתעסק בנושא של שווין בנטל ו"מאהל הפראיירים", עוד יאשימו אותי שאני מתנגדת ללימוד תורה ושאני ניאו-רפורמית. אבל בכל זאת לא אכפת לי, כי אני לגמרי איתם ואני לא לבד.


 


22.04.12


אמר מי שעמאר: חוק אישי לרב הראשי

 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4216266%2c00.html 


 


מאז קום המדינה משתנה החוק לבחירת הרבנים הראשיים בהתאם לקדנציה והמועמדים. עכשיו עומד על הפרק "חוק עמאר", המבקש להאריך את כהונתו של רב ראוי, בצורה לא ראויה. עד מתי פוליטיקאים יעלוזו?


15.04.12


פרובוקציה חיובית: חילונים יקיימו "מצעד אהבה" בבני-ברק

 


 


חילונים ודתיים רבים צפויים להשתתף היום במה שזוכה לכינוי "מצעד האהבה" שיצא מרמת-גן לרחובות העיר בני-ברק. הפעם לא מדובר בפרובוקציה, אלא במצעד בו ינסו כל הפלגים להתאחד סביב המושג ואהבת לרעך כמוך. בתנועה הציונית דתית רעננים שישתתפו במצעד אומרים "יחד נאמר ונראה שחילונים, דתיים וחרדים – כולנו אחים"


 


 11.04.12


בג"ץ: הבחירות לרבנות העיר פתח תקווה יתקיימו כמתוכנן

 


 


http://www.kipa.co.il/now/47670.html 


 



השופטים דחו את העתירות שביקשו לעצור את ההליך בטענה ל"דיל" בין סיעות ש"ס למפד"ל. עם זאת, בג"ץ מסר צו ביניים על תנאי, לפיו אם יתקיימו פגמים בהליך – בחירת המועמדים תבוטל


20/02/2012


 


מינוי רבני ערים בישראל

 

פורסם ב"עולם קטן", כי תשא, תשע"ב

בגיליון פרשת יתרו, נדונה בכאב רב מעל דפים אלו סוגיית אי בחירתו של הרב רונצקי לתפקיד רב העיר פתח תקווה. והנה זכינו שכבר בגיליון פרשת תצווה, פורסם מאמרו של הרב סתיו המהלל ומשבח את בחירתו של הרב הלוי לרב העיר פתח תקווה ומעודד בחירה של רבנים ציוניים נוספים למשרות רב עיר. אך על אף ההישג לו זכינו לכאורה, נראה בעיני שאין כל מקום לשמחה שכזו, וכשלון ניסיון הבחירה הראשון כמו גם הצלחת ניסיון הבחירה השני, אינם אלא עדות נאמנה לתחלואיה של שיטת בחירת הרבנים בישראל.  

כזכור, "דיל" פוליטי מפוקפק סיכל את מינויו של הרב רונצקי לתפקיד רב העיר פתח תקווה, ו"דיל" אחר, דומה לו למדי, הוא שאיפשר את בחירתו של הרב הלוי. דילים רבים מעין אלו, נרקמים ומתמוססים חדשות לבקרים בערים שונות וסביב משרות רבניות שונות. הניסיון מלמד כי בדרך כלל, רבני הציונות הדתית יוצאים מעסקאות אלו כשידם על התחתונה, עובדה המסבירה את שיעורם הנמוך עד כדי שערורייה של רבנים ציונים דתיים במשרות ממלכתיות, עליו קונן הרב סתיו במאמרו.

יש הסוברים כי המסקנה הנובעת ממציאות עגומה זו היא שעלינו "לשחק את המשחק" ולסגל לעצמנו את תרבות הדילים הפוליטיים המקובלת בקרב העסקנים החרדים, בבחינת "ברומא התנהג כרומאי". אחרים סוברים כי עלינו לחזק את כוחן הפוליטי של מפלגות הציונות הדתית במטרה להשיג כוח ושליטה על הגופים הממנים את הרבנים די בכל אתר ואתר. הצד השווה לשתי דעות נפסדות אלו שהן מקבעות ומעודדות את השיטה הבזויה הנהוגה כיום למינוי רבנים מקומיים. זאת ועוד, התפיסה לפיה עלינו לחתור להחזיק בעמדות הכוח במשרד הדתות ובמועצות הדתיות, על מנת שנוכל למנות את "אנ"ש", אסורה מדין "דעלך סני לחברך לא תעביד". תחושת המרמור שצריך לחוש כל אדם בציונות הדתית על כך שאנשי ש"ס ממנים את אנשיהם, היא שאמורה לעודד אותנו לשנות את השיטה מיסודה ולא לייחל ליום שנוכל "להשיב להם כגמולם" ולגרום להם להתמרמר על כך שאנו ממנים לכל משרה רבנית את אנשינו.

בשיטה הנהוגה כיום למינוי רבנים מקומיים בישראל, ממונה למשרת רב עיר או רב שכונה, מי ששר הדתות חפץ ביקרו. שיטה זו, בה רבנים ממונים ע"י השלטון הריכוזי, הופכת את הרבנות לגוף פקידותי. רבנות השואבת את כוחה ומעמדה מן המפלגה שמינתה אותה, אינה הנהגה רוחנית וציבורית אלא מערך פקידותי-עסקני אפור. הרלבנטיות של רבנים שכאלה לקהילתם נמוכה מאד והם נתפסים בעיני הציבור כמינוי פוליטי על כל המשמעות הכרוכה בכך. שיטה זו, היא שהשפילה את מעמדה של הרבנות הממלכתית בישראל להיות כאסקופה נדרסת. לא טיבם של הרבנים הנבחרים חלילה, לא השחיתות שפשתה כמספחת במערכת זו וגם לא העסקנות החרדית היא שהשחיתה את מעמדם של רבני הערים והשכונות בישראל, אלא דווקא העובדה שהם ממונים ע"י גופים פוליטיים ולא נבחרים ע"י הציבור. אשר על כן, היטב חרה לי על כך שלא נבחר הרב רונצקי לתפקיד רבה של פתח תקווה, אך חורה היה לי גם לו היה נבחר, משום שלא על תפקיד ספציפי מדובר, אלא על עצם השיטה קא בכינא…

השיטה היחידה להרים את קרנה של הרבנות בישראל, ליצוק איזשהו תוכן לתפקיד הרב המקומי ולהפוך מוסד זה לגוף קשוב ורלבנטי היא להעביר את מינוי הרבנים בישראל לידי הקהילה ולידיה בלבד. הקהילה המקומית, על גווניה השונים היא שצריכה לעשות לעצמה רב בצלמה ובדמותה. לא פוליטיקאים ולא דילים יכתיבו לקהילה מי יהיה לה למורה דרך ולרועה רוחני אלא דווקא דמותו של הרב, ידענותו, אישיותו והתאמתו לקהילה הם שיקבעו זאת. תפקידו של הרב הוא להנהיג את הקהילה ולשרת אותה ולא את פטרוניו הפוליטיים או את העסקנים שעל שולחנם הוא סמוך. כך יחדלו הרבנים להיות פקידי ממשל וישובו להיות מנהיגי ציבור ונבחריו כפי שהיה מקדמת דנא. העברת ניהול שירותי הדת בישראל בכלל ובחירת הרבנים בפרט לידי הקהילות הינה הדרך היחידה להקים מערכת מסואבת זו מן העפר שבו היא מתפלשת.

 

הרב אילעאי עופרן – רב קבוצת יבנה ומרכז פרויקט "אור חדש" של תנועת "נאמני תורה ועבודה" לדמוקרטיזציה של שירותי הדת בישראל.

הרב שרלו: הלוואי שנעסוק יותר בשמירת הלשון ופחות בשמירת נגיעה

http://www.kipa.co.il/now/47480.html 


 


ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, טען כי הסערה הציבורית סביב הדרת נשים היא "מלחמת תרבות שאיש לא מעוניין בה". לדבריו, "רוב הרבנים נורמאליים ולא עוסקים כל הזמן בענייני המיני"


 31/01/2012 


הרב שרלו: "הרוב המוחלט של הרבנים הם נורמאליים"

 


בדיון בין מגזרי על הדרת נשים, אמר הרב שרלו כי השסע בציבוריות הישראלית נוצר על ידי אינטרסנטים, וכי "העיסוק המתמיד בעניין המיני הוא חוסר צניעות משווע". הנציג החרדי בכנס אמר כי "אנחנו צריכים לשאוף שהאנשים השפויים ינהלו את המרחב הציבורי" ושלי יחימוביץ' סיפרה על חיבתה כמחוקקת לפרשת משפטים.


 


31.01.12 11:57


צריך להלחם בטרור האולטרה חרד"לי

אנחנו חיים בעידן בו הדרך ליצור אמירה מותנה במידת תוקפנותה. למען האג'נדה מותר ליצור שיח מכליל, כוחני וחד צדדי. הכוונה לא רק לעיתונאים מ"הארץ" שאוהבים לתקוף רבנים צבאיים, אלא גם לעיתונאים ופעילים ממקומות אחרים כמו "בשבע". שמואל שטח על ההתקפות האחרונות נגד הרבצ"ר.


17.01.12


ביקורת על עצומת בני הישיבות: "תינוקות שנשבו מרעל רבנים"

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/327/569.html 

 

הפרסום במעריב על חתימתם של עשרות צעירים דתיים על עצומה הקוראת לא להתגייס לצה"ל בגלל שירת נשים גרר שורת גינויים. השר הרשקוביץ: "זהו כשל חינוכי מוחלט והשתלטות של גישה חרדית ואנטי-ציונית". ח"כ שנלר הפנה אצבע מאשימה לרבנים שמעודדים את ההקצנה: "צו הרחקה אידיאולוגי מהציונות הדתית"

 17/1/2012 

הרב בני לאו: צריך להקים אלטרנטיבה לבתי הדין הרבניים

 


בכנס של צעירי נאמני תורה ועובדה שעסק בנושא הגיור אמר הרב בני לאו כי לאחרונה הוא חש ייאוש מהמוסד הממלכתי של בתי הדין לגיור ולדעתו יש להקים בתי דין חלופיים לבתי הדיין הקיימים. לדבריו "לא ייתכן שאנשים שלא שותפים לאמונה בממלכתיות הישראלית – שולטים בה."


 


15.01.12


הרב בני לאו: חש ייאוש מהמוסד הממלכתי של בתי הדין

 


http://www.kipa.co.il/now/47320.html 


הרב לאו, שהתנגד בעבר להקמתה של מערכת אלטרנטיבית לבתי הדין הרבניים, טוען כעת כי המציאות מאלצת זאת. "לא ייתכן שאנשים שלא שותפים לממלכתיות הישראלית – שולטים בה"


15/01/2012


עימות הלכתי בשידור: קבורה בקומות – בעד ונגד

 


http://www.103.fm/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=FHEIKL&c41t4nzVQ=EE 


 


 


המחסור בקרקעות הוביל את משרד הדתות להכריז על קבורה בקומות. הרב שמואל פפנהיים, דובר העדה החרדית, מסביר מדוע הוא מתנגד לרעיון החדש, ומולו שמואל שטח, מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, מסביר מדוע הוא תומך נלהב: "זה נושא הלכתי טהור!"


20/12/2011 


 

כיצד זה שכל מנהיגי טועים?


תשובה ל"ציוני דתי".

שאלה:

אני שמאמין בערכי הציונות הדתית, גיליתי שכל המנהיגים שלנו נטשו את הערכים הללו. רב גדול שאותו הכרתי טעה וכתב מאמר הלכתי שנחשב ממש לפסק רפורמי. פוליטיקאי שלטובתו הצבעתי התברר כחסר מעש, אלוף בצה"ל שאותו הערכתי, טעה ועשה פשעים נגד ההתיישבות ועכשיו התברר לי שאפילו הרב הצבאי הראשי אותו הערצתי, הוא חסר עמוד שדרה.

הקול הדתי בסוגיות חברתיות

אין מקום לכיפה הסרוגה במחאות של מפונקים-כך אמר אתמול הרב חיים נבון בפאנל שנערך באוניברסיטת בר אילן, ועסק בקול הדתי בסוגיות החברתיות. לעומתו טען הרב בני לאו כי דתיים צריכים לשאת את הדגל בכל סוגיה ולא רק בהוזלת מחירי הקוטג'. בהמשך התלהט הויכוח שכלל ציטוטים מהגמרא ומהפוסקים בעיקר סביב שאלת היחס לקדמה.

דיון סוער התקיים אתמול (ג') בערב, באוניברסיטת בר אילן במהלך כנס בנושא "הקול הדתי בסוגיות חברתיות".

בכנס שאורגן כחלק מפרויקט "עת לעשיה", של צעירי "נאמני תורה ועבודה", השתתפו הרב ד"ר בני לאו והרב חיים נבון.

במהלך הפאנל דנו השניים בשאלה – האם קיים "קול דתי" בסוגיות חברתיות? ואם כן, מדוע הוא לא נשמע בקיץ האחרון כמעט בכלל?

ראשון הדוברים היה הרב בני לאו, שענה כי ליהדות יש מה להגיד על כל דבר, ומשום כך ראוי שהדתיים יישאו את הדגל בסוגיות חברתיות ועקרוניות נוספות. הרב הביע את צערו מכך שדתיים מעטים השתתפו במחאה, וטען כי צר היה לו שבאותה עת ממש התאגדו בני הישיבות למחיר מוזל לקוטג', במקום לקחת אחריות ציבורית ולקדם את הוזלת המחיר לכלל החברה.

עוד הדגיש הרב, כי התורה וההלכה מעודדות לפיקוח על מחירים ולצדק חברתי. ולא רק זאת, לדעתו קול התורה צריך להשמע בסוגיות ציבוריות נוספות – רווחה, בריאות, ואף מדיניות וביטחון.

ביגוד אליו, טען הרב חיים נבון בתוקף, כי התורה אינה קובעת ומדריכה אותנו בסוגיות מדיניות וציבוריות כמעט בכלל (למעט בהקשרים ספציפיים כמו שמיטה ויובל). להפך, לדעתו התורה היא הדרכה ערכית והלכתית בעיקר לפרטים, ואסור שתהיה לה השפעה על מוסדות ציבוריים שהכרעותיהם נוגעות לשיקולים מקצועיים.

כך לדוגמא, טען הרב נבון כי השאלה המדינית ביטחונית צריכה להקבע משיקולים מדיניים ביטחוניים ולכן לו, כאיש תורה, אין מה להוסיף על כך.

לדעתו "חזון הנביאים" הוא ההתנהגות של הפרטים שצריכה להשתפר ולבוא לידי ביטוי בדאגה לחלש, למשל על ידי מעשר כספים.

לדבריו המחאה בקיץ האחרון היתה "מחאה של מפונקים שרוצים לטוס לחו"ל כל שנה ובוכים על כך שאינם סוגרים את החודש. אם כל אחד מהאנשים שיצאו לאוהלים היה נותן מעשר כספים – לא היו יותר בעיות חברתיות במדינת ישראל!".

לדעתו אין, ולא צריך להיות, קול "דתי" בסוגיות אלה, משום שהתורה אינה עוסקת בהן והיא משאירה לפרטים את שיקול הדעת הכלכלי, החברתי והמדיני. 

לכופף את עצמי לתורה

הויכוח בין השניים היה סוער, ובאמצע הדיון אף נראה שהם שכחו ש"יש להם קהל". השניים הרבו לצטט קטעי שו"תים, מימרות מהגמרא ופסוקים שונים כדי להוכיח את עמדתם – כל אחד בחר כמובן, את הקטעים שמסייעים לדעתו.

חוסר ההסכמה התבטא בסוגיות נוספות – כמו היחס לקדמה.

הרב בני לאו טען שהוא אופטימי מהתקדמות העולם ורואה ברוחות הנושבות בו סימנים חיוביים המחייבים אותו להיות חלק מהם (היחס למוגבלים, מעמד האישה ועוד).

הרב חיים נבון לעומת זאת, הביע חוסר אמון ב"רוחות" הללו, וטען ש"קידמה" זו הביאה עלינו את השואה.

כשהרב חיים נבון אמר כי הוא מכופף את האינטואיציות שלו אל מול התורה – מכיון שהוא מאמין שיש בדברי התורה אמת גדולה יותר מזו שהעולם לכאורה בוחר בה (גם בהקשר של מעמד האישה למשל). ענה הרב בני לאו כי הוא מאמין באינטואיציות הללו ומנסה למצוא את המקום בדברי התורה בו יוכל להתלות כדי לבסס את דבריו.

הערב התקיים כחלק מפרויקט "עת לעשיה" של תנועת נאמני תורה ועבודה. מטרת הפרויקט היא לקדם שיח דתי, עמוק, רחב, פתוח ומחויב להלכה, ומתוך שיח זה לצאת לעשיה חיובית בתחומים השונים.

מרכזת הפרויקט, אפרת גרבר-ארן, הביעה שמחה מהצלחת הכנס "הויכוח בין השניים היה אמיתי. אני מרגישה שחלק ממטרת הפרויקט שלנו הוא לשקף את המורכבות שיש בסוגיות הדתיות-חברתיות."

"גם הרב בני לאו וגם הרב חיים נבון הם אנשי תורה פתוחים, אלא שכל אחד מהם תופס את הדברים אחרת לחלוטין. אני רק מקוה שכל המורכבות הזו לא תמנע מאיתנו בסופו של דבר לפעול ולעשות כדי להוסיף טוב לעולם – גם ובעיקר בסוגיות ציבוריות"

שינוי מערך שירותי הדת

 

הרב עילאי עופרן: "מדינת ישראל החילונית אחראית לכך שהדת שייכת לזרם אחד!"

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" סבורים כי יש לשנות את מערך שירותי הדת בישראל על מנת למנוע מיאוס בקרב הציבור החילוני. הרב של קבוצת יבנה מסביר כיצד הדמוקרטיה אחראית לעיצוב הדת בישראל.

לצפייה בריאיון לחצו כאן!

 

 

 

"תורה – בדרך ארץ ולא בכוח וכפייה"

בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' סבורים כי יש לשנות את מערך שירותי הדת בישראל, "הרב הוא נבחר ציבור ולא פקיד ממשלתי".

האם שירותי הדת בישראל נותנים את המענה הדרוש לכלל האוכלוסיה? בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' לא כל כך בטוחים.

התנועה מצידה מציעה חלופה למציאות הקיימת במטרה "להפוך את שירותי הדת בישראל הנתפסים כמסואבים ומנוכרים, למובילי יישומה של דמוקרטיה השתתפותית בישראל", כהגדרתם.

אחד מיוזמי התכנית – רבה של קבוצת יבנה וחבר בתנועת 'נאמני תורה ועבודה', הרב אילעאי עופרן סיפר בראיון לערוץ 7 על המתכונת המוצעת, "כל מי שקצת מצוי בתחומים האלו וקורא עיתונים ושומע חדשות, או שיצא לו בשנים האחרונות להתחתן או ח"ו להתגרש או לקבור קרוב משפחה, פגש את הבעיתיות הרבה באופן בו מנוהלים שירותי הדת בישראל".

"הסיפור הגדול שדובר בשבועות האחרונים – ההרשמה לנישואים של צוהר, היא דוגמא אחת לנושא זה. אך אנחנו מדברים גם בנושא הכשרות, מינוי הרבנים, וכמעט בכל פינה שנוגעים בה נתקלים בשחיתות – בה כמובן לא כולם שותפים, ונפגשים גם בקונספט מוטעה של ניהול".

הרב עופרן סבור כי מינוי רב צריך להיעשות על ידי הקהילה ולא על ידי הרבנות הראשית לישראל, "באופן מהותי אנחנו חושבים שעולמו הדתי של האדם וקהילה לא יכול להיקבע על פי מי שמחזיק במשרה ציבורית כזו או אחרת אלא לעבור להחלטת הקהילה עצמה – כמו שהיה מדורי דורות. המצב הנוכחי במינוי רבנים, שכאשר יש שר דתות ממפלגה א' אז כל מינויי הרבנים הם ממפלגתו וכשהמשרד עובר למפלגה אחרת אז כל הרבנים הם של אותה מפלגה".

"בסופו של דבר", ציין הרב עופרן, "קהילה רוצה שהרב יתאים לדרכה ואמונתה. בנוסף על הרב לתת דין וחשבון לקהילה בה מכהן ולא לבוס שלו במשרד הדתות. הרב הוא נבחר ציבור ולא פקיד ממשלתי ברמה ירודה, והמצב הנוכחי הוא שכל הרבנות הממלכתית היא סוג של פקידות ואנחנו רוצים להחזיר את הכבוד למוסד הזה".

הרב עופרן לא חושש מבחירת רבנים שאינם אורתודוקסים, "תנועות אלו בכל אופן מרבות לפנות לבתי המשפט בטענה שהן מופלות לרעה והן תמיד זוכות, כי במדינה דמורטית כך מתנהלים הדברים. בנוסף יש לצין כי המתנגדים הגדולים להצעה שלנו הן דווקא תנועות אלו – הלא אורתודוקסיות, כי לפי הצעתנו התקציב יהיה לפי גודל הקהילה ותנועות אלו אינן גדולות. אם אנחנו חושבים שנוכל להשליט את דרכנו בכח ובכפייה אז המציאות תטפח על פנינו".

בנוגע למערך הכשרות אמר הרב עופרן כי על פי הצעתם, כל מערך שירותי הדת יעבור לידי הקהילות והן תפקודנה את חבריה ועל פי זה יקבלו את התקציב, "כל קבוצת קהילות יתאגדו ל'אגד קהילות' וחמשת תאגידי הקהילות הגדולים ביותר יקבלו זכיון מהמדינה למתן תעודות הכשר. המצב הנוכחי היום הוא שיש את מערכת הכשרות של הרבנות הראשית ויש שם בעיות בשפע. יש בדצי"ם כפטריות אחר הגשם שחלקם מאוד מסודרים וחלקם קיקיוניים לחלוטין. על פי הצעתנו המערך יוסדר וגופי הכשרות יהיו עמותות מסודרות, המחוייבות בשקיפות ותחת פיקוח. כך, כל אדם יוכל לבחור את הכשרות שהוא מעוניין בה".

הרב עופרן משוכנע כי תכנית זו תקרב רחוקים, "אדם רחוק שמרגיש שביכולתו לבחור והדברים לא כפויים עליו מלמעלה, רמת ההתנגדות יורדת".

אף אישה לא נבחרה לוועדה למינוי דיינים

 

לראשונה מזה 12 שנים וכתוצאה מ"דיל" שנרקם בין החרדים לבין מחנה הרוב בלשכת עורכי הדין, אף אישה לא תשתתף בהליך בחירת הדיינים בישראל. ב"אמונה" מאיימים: נעתור לבג"ץ

אורי פולק כיפה כ"ו חשון תשע"ב, 23/11/2011 09:43

לראשונה מזה 12 שנים, לא נבחרה אישה כנציגת לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי דיינים, כך שהליך בחירת הדיינים בישראל יימסר בקדנציה הקרובה לגברים בלבד.

ההחלטה הזו היא תוצאה של "דיל" שנרקם בין חברי סיעתו של עו"ד יורי גיא-רון, העומד בראש מחנה הרוב בלשכת עורכי הדין, לבין החרדים. בסופו של דבר נבחרו כנציגי הלשכה עורכי הדין אשר אקסלרוד ומרדכי אייזנברג.

המהלך עורר מחאה בקרב ארגוני נשים בציונות הדתית, כשארגון הנשים הדתיות "אמונה" מתכנן לעתור היום (ד') לבג"ץ, בדרישה לבטל את תוצאת הבחירות בלשכת עורכי הדין בוועדה למינוי דיינים, "משום שאינן עומדות בקריטריון החוקי ובעיקרון הקובע שילוב נשים בכל גוף נבחר".

גם בארגון "מבוי סתום" הפועל למענן של נשים עגונות ומסורבות גט, הביעו חשש מהרכב הוועדה הקיים. עו"ד בתיה כהנא-דרור טוענת כי הוועדה הנוכחית "נשלטת כולה על ידי נציגי ש"ס והמפלגות החרדיות למטרת מינויי דיינים ממגזר אחד בלבד". לדבריה, "דחייתה מינויה של המועמדת היחידה לוועדה למינויי דיינים, הנה תעודת עניות לחברה ולמערכת המשפטית בישראל, העדר נציגות נשית מעמיקה את חוסר האיזון המשווע המתקיים בוועדה".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" הוסיפו כי "המחסום האחרון שנועד למנוע השתלטות חרדית קיצונית ולא ציונית על מערכת בתי הדין הרבניים קרס היום, לאחר שאפילו לשכת עורכי הדין בחרה לוועדה נציג חרדי בעקבות דיל פוליטי. משמעות ההחלטה היא הידוק השליטה של הגורמים החרדיים במינוי דיינים בישראל. העובדה כי בוועדה האחראית לגורלם של נשים רבות, לא נמצא מקום ולו לאישה אחת, מוכיחה פעם נוספת עד כמה הוועדה מנותקת מהעם".

אין דין ואין דיין בוועדה למינוי דיינים

בשקט בשקט, בחסות המהומה סביב הוועדה למינוי שופטים, ומתחת לאפו של הציבור-מעלה לשכת עורכי הדין בתפקידה, ומינתה נציג חרדי לוועדה למינוי דיינים. ומי ישלם את המחיר?הציבור הרחב, ובצדק. יש מחיר לאדישות/בני דורון.

בשבועות האחרונים המדינה רועשת וגועשת לקראת המינוי הצפוי של שלושה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. על שולחן הכנסת הצטברה ערימת חוקים שנועדו להשפיע בדרך כזו או אחרת על הרכבו של בית המשפט, ומהדורות החדשות דואגות לעדכן אותנו בכל התפתחות, בליווי ניתוחים, פרשנויות ותחזיות. כל מהלך שקשור לנושא נבחן תחת זכוכית מגדלת.

כחלק מהפסטיבל, מינתה אתמול לשכת עורכי הדיןאת נציגיה לוועדה למינוי שופטים, שמהווה למעשה זירת קרב נוספת במלחמה המתמשכת בין משרד המשפטים, לבית המשפט העליון.

יחד עם זאת, בשקט-בשקט ובלי שאף אחד שם לב, מינתה הלשכה באותה הזדמנות גם את נציגיה לוועדה למינוי דיינים, מהלך שנתפס כזניח וחסר חשיבות. כעת מסתבר שהיו מי שניצלו את העלטה, בשעה שכל הזרקורים הופנו לבית המשפט העליון. בזמן שכולם עסקו בשינון קורות החיים של נעם סולברג, נרקחו עסקאות, נרקמו דילים והושגה הכרעה דרמטית שהשלכותיה עצומות.

אף לא אישה אחת בוועדה

הוועדה למינוי דיינים מורכבת מעשרה נציגים, כאשר ארבעה מתוכם משתייכים באופן אוטומטי לציבור החרדי:  שני הרבנים הראשיים ושני נציגי בית הדין הרבני. ארבעה מקומות נוספים מתחלקים בין נציגי הכנסת והממשלה, כאשר גם בהם דואגות המפלגות החרדיות לשריין לעצמן כיסאות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. שני המקומות הנותרים מאוישים על ידי נציגי לשכת עורכי הדין, שאמורה להוות סוג של איזון, ולשמש כאופוזיציה אל מול היתרון החרדי שמקנה מבנה הוועדה.

 בזוכרה את העובדה כי ארבעה מקומות בוועדה חסומים בפני נשים וחילונים, היות שדיין חייב להיות גבר שומר מצוות – נהגה הלשכה לבחור כנציגיה דווקא נשים ואנשים שאינם שומרי מצוות, על מנת שיוכלו לייצג את האינטרסים של הציבור שמודר מבתי הדין.

  אתמול החליטה הלשכה לשבור את המשוואה, ולמנות מטעמה נציג חרדי – ובכך להותיר את הוועדה ללא ייצוג נשי כלל. המחסום האחרון שנועד לבלום השתלטות חרדית על מערכת בתי הדין קרס, הלכה למעשה. אם עד כה יחס הכוחות בין החרדים לבין הנציגים הציונים עמד על שישה מול ארבעה לטובת החרדים, כעת היחס הוא שבעה מול שלושה. אין פלא שכבר יש מי שמתכוון להגיש על זה בג"ץ.

  במציאות שכזו סביר להניח שמעתה ואילך, ישרת רוב מוחלט מקרב הדיינים שימונו לבתי הדין בכלל ולבית הדין הגדול בפרט, את האינטרס החרדי. גם אם תיזרק עצם לנציגים הציונים בדמות מינוי של דיין ציוני, יהיה זה לאחר שיעבור את אישורם של החרדים.

תאשימו רק את עצמכם

אפשר להבין מדוע זוכה בית המשפט העליון להתעניינות רבה יותר מאשר בית הדין הרבני הגדול, אך קשה להבין את חוסר הפרופורציה. בשעה שמתחוללת סערה סביב מינויים של שלושה שופטים עליונים, עומד על הפרק גם מינוי שבעה דיינים חדשים לבית הדין הגדול. הווה אומר שיותר ממחצית ההרכב עומד להשתנות.

לגמרי במקרה יצא שיו"ר הוועדה, שר המשפטים יעקב נאמן, הוא אדם דתי שמבין את חשיבות הנושא, ועל כן הוא נאבק בצורה מרשימה כדי למנות גם דיינים ציונים, על אף הלחצים הכבדים שמופעלים עליו מצד המפלגות החרדיות. נראה שכי בזמן ששר המשפטים עמד עם האצבע בסכר וניסה למנוע את ההצפה, קדחה לשכת עורכי הדין חור במקום היחיד שנדמה היה כי אין חשש שייפרץ.

  מי שישלם את המחיר הוא הציבור הרחב, שכן הסיכוי שהאזרח הממוצע ימצא את עצמו על ספסלי בית הדין הרבני הגדול, גבוה בהרבה מהסיכוי שיגיע להיכלי בית המשפט העליון.כאשר אי מתי בעתיד ייתקל הציבור בפסקי דין שערורייתיים, באדיבותם של דיינים קיצונים – הוא יוכל להאשים רק את עצמו. מי שסלל את הדרך לשליטה החרדית במערכת בתי הדין הרבניים היא החברה באדישותה, התקשורת בהתעלמותה, המפלגות הגדולות בכך שמכרו את הוועדה למינוי דיינים תמורת נזיד לא כולל עדשים, ובעיקר לשכת עורכי הדין שמעלה בתפקיד וסתמה את הגולל על האפשרות לשינוי את המצב.

עסקה אפלה במינוי דיינים

מאחורי גבו של הציבור, הנחשף לעסקות השונות המתגבשות סביב המינויים לבית המשפט העליון, מתהווה עסקה אחרת, מעוררת דאגה. זו העסקה שנרקמה בלשכת עורכי הדין, ועיקרה סילוק נציגות הנשים מהרכב הוועדה למינוי דיינים לבית הדין הרבני.

כפי שדיווח יאיר אטינגר אתמול ב"הארץ", בבחירות שייערכו היום בלשכת עורכי הדין מסתמן, לראשונה זה 12 שנה, רוב מוחץ לנציגי החרדים, ואילו הגופים המתונים הפועלים למימוש זכויות הנשים בבתי הדין הרבניים נדחקים הצדה. זהו שינוי בעל משמעות הרסנית, שפירושה השלטת המגמה הריאקציונית החרדית על בתי הדין הרבניים.

מאבק קשה מתחולל בשנים האחרונות בין מגמה זו לבין נציגי הזרמים הליברליים בקרב הציונות הדתית, ובראשם ארגונים כמו "קולך", "מבוי סתום", מרכז צדק לנשים, "נאמני תורה ועבודה", ועוד. במרכז המאבק עומד היחס הנוקשה והמשפיל של רבים מהדיינים כלפי נשים. נשים מוכות המבקשות להתגרש, נשים המבקשות להתגייר או עברו גיור וגיורן לא הוכר או בוטל – כולן קורבנות של מערכת ההולכת ומקצינה ומעבירה אותן מסלול של ייסורים.

תו"ע: לבלום השתלטות חרדית על בחירת הדיינים

בתנועת תורה ועבודה קוראים ליו"ר לשכת עורכי הדין שלא לבחור נציגים חרדים לועדה לבחירת דיינים ובכך למנוע כל סיכוי לאיזון בוועדה.
21/11/11, 07:14

שמעון כהן

מחר (שלישי) אמורה לבחור לשכת עורכי הדין, נציגים חדשים לוועדה למינוי דיינים. בעקבות דיווחים בתקשורת החרדית ולפיהם ככל הנראה תמנה לשכת עורכי הדין נציגים חרדים לוועדה. בעקבות הדיווחים פנתה תנועת 'תורה ועבודה' ליו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, בבקשה למנוע מהלך שכזה.

לטענתם "הועדה כיום נשלטת ע"י רוב חרדי כאשר ארבעה מתוך עשרת החברים בה משתייכים באופן אוטומטי לציבור החרדי. שני נציגי לשכת עורכי הדין הם התפקידים היחידים בהם יש אפשרות ריאלית לבחירת אישה ולבחירת אדם חילוני (מלבד יו"ר הועדה) וכך למעשה מהווים סוג של איזון בועדה".

אנשי התנועה מביעים חשש שאם אכן ייבחרו נציגים חרדים גם על ידי הלשכה "הדבר יוביל להשתלטות חרדית הרמטית על הועדה למיוני דיינים ומכאן הדרך קצרה למינוי דיינים חרדים בלבד, למניעת בחירת דיינים ציונים לבתי הדין הרבניים, ולאיבוד האמון הסופי של הציבור בהם".

במכתבם כותבים אנשי התנועה: "למותר לציין את חשיבות בחירתם של דיינים, היושבים בתוך עמם ומחויבים לכלל הציבור ולא רק למגזרים בעלי תפיסת עולם מחמירה. מאז כינון הועדה למינוי דיינים, שני נציגי לשכת עורכי הדין היוו את הסמן הממלכתי והציוני, שניסה לבלום את ההשתלטות החרדית על בתי הדין הרבניים. נציגי הלשכה שימשו כגורם מאזן בוועדה, שהרכבה מקנה מלכתחילה יתרון לחרדים, מכיוון שארבעה מקומות חסומים מראש בפני נשים וחילונים".
"מהלך שכזה", כותבים אנשי התנועה בהתייחסם לבחירת מועמדים חרדים, "במידה ואכן יצא לפועל, יהווה את כיבוש המעוז האחרון שנותר בוועדה למינוי דיינים ומכאן קצרה הדרך להשתלטות חרדית סופית על בתי הדין הרבניים".  

"אנו קוראים לך, ולכל חברי הנהלת לשכת עורכי הדין, להתעשת ולבחור במועמדים אשר ייצגו את כלל הציבור ויאזנו את הרכב הועדה. אם אכן תמנה לשכת עורכי הדין נציג מטעם המפלגות החרדיות, הרי שאתה נושא על כתפך את נפילתה הסופית של הועדה למינוי דיינים, לידי ידיים חרדיות, עם מיעוט ציוני וככל הנראה ללא ייצוג נשי כלל. אנו פונים אליך ברגע האחרון: האזן לשוועת העגונות ומסורבות הגט, ומנה אישה כנציגת הלשכה לוועדה למינוי דיינים!".

אין דין ואין דיין בוועדה למינוי דיינים

 


 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4152172%2c00.html 


 


בשקט בשקט, בחסות המהומה סביב הוועדה למינוי שופטים, ומתחת לאפו של הציבור – מעלה לשכת עורכי הדין בתפקידה, ומינתה נציג חרדי לוועדה למינוי דיינים. ומי ישלם את המחיר? הציבור הרחב, ובצדק. יש מחיר לאדישות


23.11.11


קרב רב-תפקיד רב השכונה

הגדרת תפקיד לא ברורה ופטור מדיווח על פעילות ונוכחות: הכירו את תפקיד רב השכונה בישראל. דו"ח המבקר העלה ממצאים חמורים והביא את הממשלה לגיבוש טיוטת נוהלי עבודה אך חילוקי דעות מונעים את אימוצו. "רב אינו פקיד, זהו ביזיון לרב", טוענים רבנים. ובינתיים, את מינויים של רבנים חדשים מעכבות בפועל מחלוקות סביב הטיוטה, פעילות פרלמנטרית של תנועת 'נאמני תורה ועבודה' לשינוי הליך בחירתו של הרב ועתירה לבג"ץ בעניין מינוי רבנים רפורמים לתפקיד שתלוי ועומד. התוצאה: קיפאון במערכת

ארבעת המינים: הכי יקר, הכי מהודר – הכי מיותר

 


 


http://www.ynet.co.il/articles/0%2c7340%2cL-4132850%2c00.html 


 


כל שנה זה אותו הריטואל: למי יהיה את סט ארבעת המינים הכי מהודר, והשווקים מתפרעים בהתאם. רוצים להדר במצוות? תשקיעו בילדות בוכיות, במקום בערבות בוכיות


09.10.11


אם היינו מנסים לדרג את תרי"ג המצוות לפי הזמן, המאמץ והכסף שמושקע בכל אחת מהן, מצוות יהדות – קראו:


מה נשתנה בנישואים שווקי ארבעת המינים הנפרשים ברחבי הארץ בימים אלה, מסמלים דווקא את ההיפך מכוונת המשורר.


על חודו של פיטם


באופן כללי זוכה


 


לא ברור אילו תגליות נחשפות כשמביטים על אתרוג מבעד לעדשות הללו, ומדוע בחינה היקפית שלככה זה נראה האתרוג לוקחת חצי שעה, אך כן ברור שיש לא מעט מצוות אחרות היו שמחות לקבל יחס דומה. חבל שהדקדקנות המאפיינת את מצוות ארבעת המינים, חסרה במצוות רבות אחרות, בהן היא יכלה להועיל בהרבה.


בנוסף, תמוה ביותר השינוי המהותי אותו אנו עוברים במוצאי יום הכיפורים. לאורך חודש אלול והימים הנוראים אנו שמים דגש על ההכנה הפנימית לקראת ראש השנה ויום כיפור, על ידי חשבון נפש, אמירת סליחות, תיקון המידות, לימוד הלכות תשובה, ובקשת סליחה מאלה שפגענו בהם. לעומת זאת, בכל הנוגע לארבעת המינים, אנחנו משקיעים בחיצוניות ומתרכזים בשאלה למי יש את האתרוג הכי יפה, את הלולב הכי זקוף, ובאופן כללי – את הסט הכי מרשים. כך שבמקום להתמקד בתפילה עצמה, אנחנו מגדירים את איכות התפילה דרך הסט, ולכן משקיעים בו כל כך הרבה.


"אושפיזין" – כשהמציאות הפכה לסרט


הסכומים האסטרונומיים שנשפכים על רכישת ארבעת המינים והאביזרים הנלווים להם, חורגים מכל היגיון ומייצרים תחושה כאילו מי שמשקיע יותר כסף, קונה לעצמו מקום בעולם הבא. לא ברור על מה ולמה המחירים מרקיעי שחקים ונוסקים אל על, ובמיוחד לא ברורה הנכונות של הציבור הרחב לשלם כל כך הרבה.


השווקים המשגשגים מוכיחים כי יש בסיס מציאותי עליו התבססה דמותו של שולי רנד בסרט "אושפיזין". גיבור הסרט חי בעוני מחפיר, ובדרך נס הוא מקבל סכום כסף שאמור להיות עבורו אוויר לנשימה, אך למרות זאת, הוא מנצל את הכסף לרכישת אתרוג מהודר במחיר של אלף שקלים. יש שיתפעלו ויגידו כי התנהגות שכזו מעידה על צדיקות מרובה, אך רצוי יותר שמי שמחפש להדר במצוות, ישקיע את כספו במצוות אחרות.


במקום להתרכז בערבות הבוכיות, עדיף לשים לב לילדות הבוכיות הזועקות מן הפשקווילים בנוסח "אמא הבטיחה לנו עוף לשבת", או להקשיב לקולות המתייפחים הבוקעים מן הרמקולים הסמוכים לדוכנים, ומתחננים לתרומה למימון ניתוח לאדם החולה במחלה קשה.


כסף לסט – או לצדקה


כמו בכל דבר, כאשר יש ביקוש – גם ההיצע הולך ומתפתח, וכך בכל דוכן מציעים לנו את סט עם הידור


מהודר שבמהדרין, בהשגחת הכשרות המחמירה ביותר, בהמלצת המומחה המבין ביותר, ובהסכמת הרב הגאון ביותר. המחיר, כמובן, מטפס בהתאם.


במקום הטקס הקבוע, אפשר להחליט להסתפק בסט ארבעה מינים כשר וצנוע, ולנתב את ההשקעה הכספית למקומות אחרים. את הזמן הרב שאנחנו משקיעים בבחירת סט, אפשר לנצל להגשת עזרה בבניית הסוכה למי שאינו יכול לעשות זאת בעצמו. את ההקפדה והדקדקנות אפשר להעביר למצוות שבין אדם לחברו, ואת הכסף שנחסך אפשר לתרום לצדקה. ברוך השם לא חסר למה לתרום, ובמיוחד בתקופת החגים. 

בג"ץ למדינה: מדוע רבני הערים לא יבחרו באופן שקוף יותר?

 


 


http://www.kipa.co.il/now/46404.html 


 


בתשובה לעתירה שהגישה תנועת "נאמני תורה ועבודה", הורה בג"ץ למדינה לנמק מדוע לא יעודכנו התקנות לבחירת רבני ערים "באופן שיבטיח בחירתם בדרך שקופה ושוויונית"


05/10/2011


התייצבות לחקירה- לצערי, לא מובן מאליו

22/11/11, מקור ראשון. ע"י שמואל שטח
הסערה סביב הכוונה לפתוח בחקירה נגד הרב שמואל אליהו, מעלה דיונים ושאלות רבות סביב שאלת היחס לגוי בין בדיבור ובין במעשה, ובשאלות של חופש הביטוי אל מול הצורך באחריות ציבורית של מנהיגים.
הנושא מורכב וטעון בהיותו נופל על תחושות וטענות רבות של אי שיוויון מימין ומשמאל. הויכוח באם החוק נאכף על כל הצדדים באופן שווה מהווה שאלה מטרידה מאוד ועלינו לפעול לכך שאכן לא ינקוט אף גורם ממלכתי באיפה ואיפה.
יחד עם זאת, בשולי הדיון, ראוי כי דווקא מי שאינו נמנה על חסידיו, בלשון המעטה, ידע גם לציין לשבח את מה שלצערנו לא תמיד מובן מאליו.

החילונים אשמים / אילעאי עופרן

הארץ, 30/10/11

אחד מענפי הספורט שקרנם הולכת ועולה בישראל הוא התלונה והקבילה כלפי הממסד הדתי, החקיקה הדתית, בתי הדין, הרבנות ועוד. הפליא לעשות עיתון הארץ שבמאמר מערכת (24.10) תקף את הממסד הדתי והרבנות על ההגמוניה שניתנה לה בתחום דיני האישות והמעמד האישי ועל הקשיים שהיא מערימה על ישראלים שיהדותם מוטלת בספק. קראתי את המאמר ונותרתי משתומם הייתכן שנוזפים בחתול על שאכל את השמנת? הלא אין לכעוס אלא על מי שהניחה לפניו…

החמ"ד אחראי על גידול בורים גם מתורה וגם מדרך ארץ

 הצמצום ההולך ומתמשך של לימודי ה"חול" במערכת החינוך הממלכתית דתית היא בגידה מדעת במטרות שלשמן נוסדה מערכת חינוך מפוארת זו. ההסברים החוזרים של הנהלת החמ"ד כאילו אין צמצום כזה והחינוך הממלכתי דתי ממשיך לשמור על מסגרת ה"ליבה" הם עצמם הראייה.

29.08.11

נאמני תורה ועבודה: פסיקת הרב ליאור – החמרה מיותרת של המצב

 http://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/341328 

 27.9.2011

בתנועת נאמני תורה ועבודה יוצאים נגד פסיקת הרב ליאור, לפיה יש לסרב לפקודה הקשורה לשמיעת שירת נשים, "לסוגיית שירת נשים בצה"ל, השלכות ציבוריות רחבות ומשמעותיות, המשפיעות על שמירת אחדות השורות בקרב הצבא, ועל המאמצים לשילוב הציבור החרדי בצה"ל".

קריאה לח"כים חרדים לתמוך בהמלצות טרכטנברג

http://www.iba.org.il/bet/?type=1&entity=789617 

 27.09.11  

המלצות בעניין שילוב חרדים בשוק העבודה, בלימוד מקצוע ובשירות החברה

תנועת "נאמני תורה ועבודה" קוראת לח"כים החרדים לתמוך בקידום ההמלצות של ועדת טרכטנברג בעניין שילוב
חרדים בשוק העבודה, בלימוד מקצוע ובשירות החברה. ראשי התנועה אומרים כי הוועדה מעניקה מקום חשוב ללימוד התורה, ובד בבד מציעה פתרונות הדרגתיים וישימים להחזרת המגזר החרדי למצב תעסוקה בריא, תוך שמירה על רוח ההלכה. 

הרב ביגמן: חובה הלכתית להישאר בטקסים הכוללים שירת נשים

לאור סערת שירת הנשים בצה"ל, פוסק ראש ישיבת מעלה גלבוע לתלמידיו: כבוד הבריות דוחה איסור דרבנן ועל כן יציאה מופגנת מאירוע שכולל שירת נשים – אסורה על פי ההלכה.
ישנה חובה הלכתית להישאר בטקסים הכוללים שירת נשים בצה"ל, זאת מפני שיציאה הפגנתית מהטקסים היא התנהגות שאיננה הולמת בני תורה והיא אסורה על פי ההלכה בשל פגיעתה בכבוד האדם – כך פוסק ראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב דוד ביגמן, במכתב פנימי שהעביר לתלמידיו המשרתים בצה"ל.

שיטת בחירת רבני ערים

בדרך לשינוי שיטת בחירת רבני הערים? בית המשפט העליון נעתר השבוע לבקשת תנועת "נאמני תורה ועבודה" והוציא צו המורה לשר לשירותי דת, יעקב מרגי, לנמק את הרציונל שעומד מאחורי שיטת בחירת רבני ערים במדינת ישראל. העתירה הוגשה על רקע מאמצי השר לחדש את ההליכים לבחירתו של רב עיר בירושלים, שמאז שנת 2003 לא מכהן בה רב ראשי.