בג"צ מותח ביקורת על הליך בחירת רבני ערים בישראל

 

 

 

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ דחה הבוקר את העתירות על מינוי הרבנים הראשיים בפתח תקווה
צבי שיימן, סרוגים
22.11.12 12:34

 

לפני כתשעה חודשים עתר הרב שמעון ביטון, יו"ר המועצה הדתית בפתח תקווה נגד הליך מינוי הרבנים הראשיים בעיר, שלטענתו היה לא ראוי.

עתירה זו מצטרפת לעתירה של גיא ששון אחד מגבאי בתי הכנסת בעיר שטען טענות דומות על אי סדרים ועל דיל, שנרקם בין נציגי ש"ס והמפד"ל לבחור את הרב בנימין אטיאס, אחיו של שר השיכון אריאל אטיאס, בתמורה למינוי הרב מיכה הלוי המוסכם על נציגי המפד"ל בעיר.

הליך המינויים כבר הושלם והרבנים הוכתרו, אך בישיבתו לפני כחודשיים דן בג"צ בהליך המינוי. הבוקר הוא פרסם את החלטתו בה הוא דוחה את שתי העתירות ומוחק אותן בהסכמת העותרים.

עם זאת שלושת השופטים, עדנה ארבל, יורם דנציגר ונעם סולברג מתחו ביקורת נוקבת על הליך בחירת הרבנים במדינת ישראל.

"בטרם נפנה לבחינת העניין שבפנינו אומר באופן כללי כי לטעמי התקנות יצרו הליך פוליטי מורכב ומסורבל המעכב ברשויות מקומיות רבות את בחירתו של רב העיר, ורצוף בפרצות המאפשרות הפרת כללי מנהל תקין.", כותבת השופטת ארבל.

"ברשויות מקומיות רבות מתעכב מינוי רב העיר במשך שנים רבות מבלי שצרכי הדת של תושבי הרשות מקבלים מענה ראוי כנדרש. כמו כן עולה מדיווחים תקשורתיים כי פעמים רבות מסכמים נציגי המפלגות השונות ברשויות המקומיות על זהותם של רבני העיר שימונו עוד בטרם הליך הבחירות." היא כותבת ומציינת מספר תיקים שהגיעו לבג"צ בשלושים השנים האחרונות בעניין בחירת רבני ערים.

" לטעמי, אם כן, היה ראוי לבצע חשיבה מחודשת בעניין הליך הבחירות לרבני עיר, ומכל מקום ראוי שיהיה פחות מסורבל ויותר מהיר, כך שלא יחלפו חודשים רבים ולעיתים שנים עד לסיומו, שמשמעותם פגיעה בתושבי המקום." מסכמת ארבל, ושני השופטים מצטרפים לדעתה.

עו"ד אסף בן-מלך שעתר בעבר בשם תנועת נאמני תורה ועבודה על הליך מינוי הרבנים הגיב על דברי שופטי בג"צ: "הביקורת שנמתחה בפסק דינו של בג"צ על ההליך לבחירות שופטים – חסרת תקדים בחומרתה."

בתנועת נאמני תורה ועבודה מציינים כי "התנועה תמשיך במאבק המשפטי כנגד התקנות וכנגד ביזוי כבוד התורה בכל אתר ואתר בבחירה לא ראויה של רבנים שאינם מתאימים לקהילותיהם."

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: בית המשפט קיבל את כל טענות המדינה באשר להליך הבחירות לרבני עיר בפתח תקווה. בית המשפט העיר אמנם בכלליו על כלל ההליכים לבחירת רבני עיר, אולם דחה לכל אורך הדרך (ובכלל זה במסגרת הפסיקה דנן) מספר עתירות בדבר הליכים לבחירת רבני עיר בפ"ת."