לימוד בנושא שמיטה כאידיאה חברתית, צדק וצדקה

 שמיטה כאידיאה חברתית
שמות פרק כג
י וְשֵׁשׁ שָׁנִים, תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ.  יא וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ.
דברים פרק טו
א מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶה שְׁמִטָּה. ב וְזֶה דְּבַר הַשְּמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לא יִגּשׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה ה'… ט הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלא תִתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא. י נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶךָ וּבְכל מִשְׁלַח יָדֶךָ. יא כִּי לא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנכִי מְצַוְּךָ לֵאמר פָּתחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַּעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְינְךָ בְּאַרְצֶךָ.

שאלות לדיון

1.מה השוני בין המקורות? אלו היבטים שונים של השמיטה מציג כל אחד?
2. מהי האידיאה של שנת השמיטה העולה מן הפסוקים?
3. מה המשמעות הפרקטית של השמיטה בחברה שמושתתת כולה על חקלאות, בתקופת המקרא?
4. לשמוט = לוותר, להניח למשהו. בעבר, בחברה החקלאית, היה ברור על מה נדרשים לוותר. כיצד תוכן זה של השמיטה רלוונטי לנו היום? מה זה יכול להגיד לנו בעולם המציאות של ימינו? על מה אנו יכולים לוותר?

5. מצוות השמיטה מדברת על צמצום פערים בעזרת ציווי של ויתור על האדם שיש לו. מה ההבדל בין השיח היהודי המדבר על חובות לבין השיח המודרני המדבר על זכויות?
ויתור: מה השמיטה תובעת מאתנו?

The difference between 'involvement' and 'commitment' is like an eggs-and-ham breakfast:

.'the chicken was 'involved' – the pig was 'committed'

ראינו שהשמיטה תובעת מאתנו לוותר ולתקן. לשם כך יש שני נתיבים אפשריים לעשייה:
2- צדק וצדקה
דברים ט"ו פסוק ז'
כי-יהיה בך אביון מאחד אחיך, באחד שעריך, בארצך, אשר-יהוה אלוהיך נותן לך–לא תאמץ את-לבבך, ולא תקפוץ את-ידך, מאחיך, האביון.   כי-פתוח תפתח את-ידך, לו; והעבט, תעביטנו, די מחסורו, אשר יחסר לו.
פירוש הרש"ר הירש:
כי יהיה בך אביון"- יכול להיאמר רק לציבור. שהרי אי אפשר לומר ליחיד 'כי יהיה בך אביון'…וחובת הדאגה לעניים חלה על הציבור ועל היחיד כאחד, והיא תלויה בשניהם. ספק אם יש עוד מצווה הדורשת פעילות בו זמנית מתמדת של הציבור וגם של היחיד כמצווה זו של דאגה לעניים.."
שאלות לדיון

  1. מה ההבדל בין צדק לצדקה?
  2. מה זה תובע מאתנו כפרטים?
  3. היכן ממוקמת מצוות השמיטה על הסקאלה בין צדק לצדקה?

דאגה לדורות
 "מי שדואג לשנה זורע זרעים
מי שדואג לשנים נוטע עצים
ומי שדואג לדורות מחנך ילדים"