עמוד מידע עם קישורים למאמרים, עמדות ונהלים ביחס לסוגיה של הופעות, שירה וריקודים במוסדות חינוך, כללי צניעות וכדומה.

תשובה הלכתית בנושא ריקוד בנות באולטרה סגול/ בחושך – הרב יוני רוזנצוויג, רב קהילה ור"מ

שמירה נכונה על קדושה וצניעות בהופעות של נוער דתי. כנגד האולטרא סגול

הופעות במערכת החינוך הדתית:

למטה ניתן לראות את החלטת מועצת החמ"ד ואת הנחיית מינהל החמ"ד בעניין.

במידה והדבר לא מתקיים כך, פנו למנהל/ת בית הספר.

אם הבעיה ממשיכה נשמח לייעץ ולעזור.

החלטת מועצת חמ"ד, שבט תשע"ב:

"בית חינוך כמשפחה פירושו שאירועים חינוכיים משמעותיים במערכת החינוך הם אירועים משפחתיים.

מסיבות סיום, מסיבות בר מצוה ובת מצוה, מסיבות סידור ומסיבות חומש הם אירועים לכל המשפחה.

עם זאת יכול בית הספר לקיים אירוע אחד המזמין את כולם ואירוע נוסף או פעילות נוספת שמעצם טבעה ואופיה מתאימה לבנות ואימהות בלבד".

הצל שלי ואני / שבת בשבתו אורית לסר

עונת מסיבות הסידור, חומש, בת מצוות, הכתרת רבנית פורים ובאופק מסיבות הסיום של היסודי והתיכון…

בבתי הספר השונים מתכוננים כל אחד בדרכו לאירועים, כאשר סוגיית הופעות הבנות תופסת מקום נכבד באופי האירוע. ישנם מוסדות חינוך שלא עולה על דעתם לאפשר לבנות להופיע, בטח שלא לבדן, ובוודאי שלא בנוכחות האבות. כן, גם כאשר מדובר במסיבת סידור או חומש. במוסדות אלו, הבנים והבנות של השכבה, יעמדו על הבמה בקבוצות נפרדות, והשירה תהיה רק במקהלה משותפת וללא תפקיד יחידי לאף ילד או ילדה. כאמור, הפרדה מוחלטת בין המינים, ולעיתים אפילו בקהל ההורים- אשר יידרשו לשבת בנפרד זה מזו.

הדרת אבות / שבת בשבתו- פרשת תרומה, אורית לסר

עונת מסיבות הסידור, חומש, בת מצוות, הכתרת רבנית פורים ובאופק מסיבות הסיום של היסודי והתיכון…

בבתי הספר השונים מתכוננים כל אחד בדרכו לאירועים, כאשר סוגיית הופעות הבנות תופסת מקום נכבד באופי האירוע. ישנם מוסדות חינוך שלא עולה על דעתם לאפשר לבנות להופיע, בטח שלא לבדן, ובוודאי שלא בנוכחות האבות. כן, גם כאשר מדובר במסיבת סידור או חומש. במוסדות אלו, הבנים והבנות של השכבה, יעמדו על הבמה בקבוצות נפרדות, והשירה תהיה רק במקהלה משותפת וללא תפקיד יחידי לאף ילד או ילדה. כאמור, הפרדה מוחלטת בין המינים, ולעיתים אפילו בקהל ההורים- אשר יידרשו לשבת בנפרד זה מזו.

השתתפות אבות בהופעת בנותיהם – מאמר הלכתי

לסיכום, אין אני יכול לכלול כלל עבור כל קהילה וקהילה, אך נראה לי שבהרבה קהילות ההגעה להופעות אלו כמשפחה, ונתינת תשומת הלב לגידול הילדים ולהכרה בהישגיהם בתוך מסגרת רוחנית-חינוכית על ידי שני ההורים גם יחד, יש בה בהחלט תמיכה בכיוון רוחני חשוב לצורך גידול הילדים והעמדתם על הדרך הסלולה והנכונה. כיוון שכבר נתבאר שאין כאן שמעיקר הדין נראה שאין בכל זה בעייתיות כלשהי, נראה שאין שום צורך להדיר את האבות מהופעות אלו. ומכל מקום כל קהילה וקהילה תנהג כמנהגה, על פי הצרכים החינוכיים והרוחניים הנראים לה מתאימים ביותר

לא פי מדד הלבוש/ אורית לסר

בילדותי אהבתי לשמוע את הסיפור מתוך "כה עשו חכמינו" (שבבגרותי למדתי שהסיפורים הם תלמודיים וחז"ליים במקורם) על היהודי שאכל במסעדה רומית, והוגש לו אוכל לא כשר לארוחה. כאשר גילה היהודי את הטעות המרה, ומחה על כך בפני בעל המסעדה, ענה לו זה שלא חשבו ליהודי, מפני שלא נטל את ידיו לפני הסעודה.

שבת בשבתו- פרשת תרומה/ אורית לסר

החלה עונת מסיבות הסידור, חומש, בת מצוות, הכתרת רבנית פורים ובאופק כבר מתקרבות מסיבות הסיום של היסודי והתיכון. התכונה וההתרגשות רבה, ובהן שלובות גם שאלות חינוכיות שיש להכריע בהן. בבתי הספר השונים מתכוננים כל אחד בדרכו לאירועים אלו, כאשר סוגיית הופעות הבנות תופסת מקום נכבד בדיון. ישנם מוסדות חינוך שלא עולה על דעתם לאפשר לבנות להופיע, בטח שלא לבדן, ובוודאי שלא בנוכחות אבותיהן. כן, גם כאשר מדובר במסיבת סידור או חומש. במוסדות אלו, הבנים והבנות של השכבה, יעמדו על הבמה בקבוצות נפרדות, והשירה תהיה רק במקהלה משותפת וללא תפקיד יחידי לאף ילד או ילדה. כאמור, הפרדה מוחלטת בין המינים, ולעיתים אפילו בקהל ההורים- אשר יידרשו לשבת בנפרד זה מזו.

עמדת רבני בית הלל בנושא השתתפות אבות במסיבת סיום בבית הספר

שלושה עקרונות יסודיים מנחים אותנו בנושא זה:
1. הצורך הטבעי של בנות ושל אבות הוא לאפשר להם לחגוג יחדיו אירועים, טקסים ומסיבות שיש להם משמעות בחיי הבת. מעבר לכך, יש צורך לחזק – בייחוד בימינו – את לכידותה של המשפחה, ואת תחושת השייכות המשפחתית של כל אחד ואחת מבני המשפחה היהודית. לכן יש לעשות מאמץ גדול לאפשר לאבות ולאימהות להיות נוכחים יחדיו באירועים של בניהם ובנותיהם.
2. מסיבות ואירועים, הן של בנים והן של בנות, צריכים להיות צנועים ומאופקים. זאת בלי קשר לנוכחות האבות.
3. חשוב לאפשר גם לבנות להביע את עצמן במסיבות ובאירועים, כמובן – בהתאמה מוחלטת להוראות ההלכה. אם הבנות יחושו שאינן יכולות לבטא את עצמן בתוך המסגרות הדתיות, עלולות להיות לכך השלכות הרסניות. בנקודה זו יש להקשיב לבנות עצמן. לעתים הבנות דווקא מעדיפות שבאירוע (או בחלק ממנו) יהיו נוכחות נשים בלבד, ואז הן יוכלו לבטא את כל כישוריהן באופן מלא ומשוחרר.

תשובה של הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי על הופעה של בנות בצורה צנועה

שאלה: אני משתתפת בחוג דרמה בו נמצאים גם בנים ואנחנו מעלים הצגה בסוף שנה אני שומרת נגיעה ומתלבשת צנוע גם בחוג ובהופעה האם יש איסור בהופעה עצמה בהצגה או בלקיחת חלק בחוג?

תוכן התשובה:

התשובה ניתנה על ידי הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי מבסגרת מיזם "משיבת נפש – רבניות בית הלל"

ערוץ מאיר מציג: על בנים ועל בנים

25/05/2013 |

ערוץ מאיר לילדים, המשודר באינטרנט ופופולרי בקרב ילדים למשפחות חרדיות־לאומיות, מציג עולם נטול נשים וילדות. 
לצד דתיים המתנגדים להקצנה הזאת, יש הטוענים כי היא עדיפה על המתרחש בעולם הילדוּת החילוני

אבות לבנות מצווה: למה אנחנו לא יכולים להשתתף באירוע?

מסיבת בת מצווה בבית ספר יסודי ברמת גן, מיועדת רק לאמהות ולסבתות, האבות לא הורשו להשתתף. אב לתלמידה: "קיבלנו את ההפרדה בין בנים לבנות, אבל בין אבות לבנותיהן? זה חוצה גבולות של כל טעם טוב". הרב אבי גיסר: ההחלטה הייתה מוטעית. האזינו לכתבה מרדיו גלי ישראל.


 


26.03.12


הרב גיסר נגד "הדרת אבות" מאירועים בבתי הספר

יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, יוצא נגד התופעה במסגרתה אוסרים מוסדות חינוך דתיים על אבות להשתתף במסיבות של בנותיהן בעיקר במסיבות בת מצווה או מסיבות הסידור: "החלטת החמ"ד היא שלא מפרידים בין אבות ובנותיהם באירועים של בית ספר". האזינו לדברים ששודרו ברדיו גלי ישראל.

הרב ביגמן: חובה הלכתית להישאר בטקסים הכוללים שירת נשים

לאור סערת שירת הנשים בצה"ל, פוסק ראש ישיבת מעלה גלבוע לתלמידיו: כבוד הבריות דוחה איסור דרבנן ועל כן יציאה מופגנת מאירוע שכולל שירת נשים – אסורה על פי ההלכה.
ישנה חובה הלכתית להישאר בטקסים הכוללים שירת נשים בצה"ל, זאת מפני שיציאה הפגנתית מהטקסים היא התנהגות שאיננה הולמת בני תורה והיא אסורה על פי ההלכה בשל פגיעתה בכבוד האדם – כך פוסק ראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב דוד ביגמן, במכתב פנימי שהעביר לתלמידיו המשרתים בצה"ל.

פזמונסניף נפרד לבנות

הורים לחניכי בני עקיבא בגבעת שמואל מוחים נגד קיומה הערב של תחרות הזמר השנתית בהפרדה מלאה, וכותבים למזכ"ל: "להפרדת יתר יש מחיר חינוכי דווקא בתחום הצניעות". יוזמת העצומה ל-ynet: "מדובר במגמה שמוביל מיעוט חרד"לי. איפה התנועה בה גדלנו?". בני עקיבא בתגובה: "זהו סניף גדול ומגוון בדעותיו. פועלים להקמת סניף נוסף"
קובי נחשוני , פורסם: 08.07.08