הסבר על התו החברתי
עמותת במעגלי צדק יזמה את פרויקט התו החברתי בדצמבר 2004 . מטרתו לקבוע אמות מידה והגדרות ברורות
לעסקים השומרים על כללי העסקה, זכויות עובדים ונגישות לסובלים ממוגבלויות. העמותה מעניקה "תעודת כשרות
חברתית" הניתנת בחינם לכל בית עסק המתחייב לעמוד בקריטריונים חברתיים בסיסיים. מתנדבי העמותה, שהוכשרו
למשימה, הם "משגיחי הכשרות" והם עושים ביקורות תקופתיות על עסקים שכבר מחזיקים בתו ומעודדים בתי עסק
נוספים להצטרף ליוזמה.
העמותה פועלת בשני מישורים: פנייה לבתי עסק שיתחייבו לקבל על עצמם את המחויבויות המקנות את התו החברתי,
ובמקביל פניה לציבור הרחב בבקשה לקנות, לבלות ולצרוך רק בבתי עסק המחזיקים בתו החברתי.
הכוח הצרכני הוא אמצעי הלחץ המופעל על בעלי העסקים, ומהווה את הערבות האמיתית להעלאת המודעות בנושא.
בלי שנשתמש בכח הקניה שלנו, התו ישאר פיסת נייר על כמה קירות. כשאתם בוחרים לקנות ולבלות במקומות
המחזיקים בו, ומעדיפים אותם על פני אלה שאינם, אתם גם נהנים וגם עושים מאבק חברתי. ואם אתם אוהבים
לשתות קפה בבית הקפה שליד הבית, תשאלו את בעל העסק מדוע אין לו עדיין את התו החברתי (או שתזרקו מילה
טובה על זה שהוא מחזיק בו. תתפלאו לגלות כמה הערות מסוג זה אפקטיביות).
כשאנחנו מתלבטים אם להפעיל את הכוח שלנו כצרכנים, אנו שאולים את עצמנו אם משהו מספיק חשוב לנו,
בהתחשב במחיר שהוא דורש מאיתנו. האם אני רוצה להשקיע עוד כמה שקלים כדי לקנות שמפו שלא נוסה על בעלי
חיים? האם באמת יש לי כוח להתאמץ ולחפש נעליים שלא נתפרו על ידי ילד בעולם השלישי שמקבל חמישה דולר
לחודש עבודה? את ההחלטות האלה אנחנו מקבלים עבור עצמנו ובדרך כלל לא נותנים עליהם דין וחשבון. זו לא סיבה
לשכוח שהחלטות יומיומיות אלה הן חשובות, ובאמת יכולות להביא לשינוי. התו החברתי מקל עלינו ועוזר לנו לקבל
החלטות כצרכנים, אם הדבר מספיק חשוב לנו.
מאז שהתחיל הרעיון, הצטרפו עשרות בתי עסק ליוזמה, והם מתכבדים להחזיק בתו ולעמוד בעקרונותיו.