להורדת מערך הפעילות לחצו כאן 

צידה לדרך – בעלי מוגבלויות

חשוב מאד להבין את הבעיה החמורה בה נתקלים אנשים בעלי מוגבלויות. אבל – חוץ מלהבין ולהזדהות יש עוד הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות.

לפניכם מאגר של רעיונות לפעילות במגרת תנועת הנוער או בית הספר. כל הרעיונות הם אפשריים בתנאי שלוקחים את העניין ברצינות.

העלאת מודעות

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הגורמים לחוסר הנגישות, הפיסית והנפשית, הוא חוסר המודעות לבעיה. לכן מאד חשוב לבדוק כיצד ניתן לעורר מקסימום מודעות לנושא. להלן מספר רעיונות בתחום:

  1. יציאה לקמפיין (מסע פרסום) בתחום זה. הכנת כרזות, פלאיירים וכו' וחלוקה לאנשים, העברת הרצאות וסדנאות בנושא.
  2. ניתן להשאיל כיסאות גלגלים מארגון כמו "יד שרה" ולצאת למקום מרכזי כמו מדרחוב וכד'. המטרה היא ראשית להבין בעצמנו מה חווה אדם נכה. ניתן לנסות לבצע פעולות פשוטות כמו: להיכנס לחנויות, להתקשר מטלפון ציבורי, לחצות את הכביש, להוציא כסף מהכספומט וכו'. כשמתנסים בזה רואים ומבינים את הקושי העצום.
    מעבר לכך, העניין מעורר תשומת לב וניתן תוך כדי פעילות להיכנס לבעלי העסקים, להסביר ולהדגים להם את הקושי.
    חשוב: ישנם אנשים רבים שעבורם הישיבה בכיסאות גלגלים הינה מציאות חיים. לכן חשוב להקפיד לא לעשות מזה צחוק ולהתייחס לעניין ברצינות.
  3. אם ישנה מגמת קולנוע או "פריקים" לצילום – ניתן לצלם סרט בנושא המדגים את הקושי ואת החשיבות בעיסוק בבעיה ולהקרין אותו במקומות שונים.
    כמו כן, ניתן לעשות תחרות כרזות, צילומים וכו' בנושא.

 

סיוע בהנגשה

  1. ניתן להציע לבתי קפה להחזיק בתפריטים המותאמים לכבדי ראייה: כתב ברייל, כתב מודפס גדול מאד. ניתן לתאם בין בעלי העסק לבין מקומות שניתן להדפיס בהם בכתב ברייל (ראו אתרים למטה).
  2. ניתן לערוך עצומה של בני נוער (של כל התנועה, בית הספר וכו') ולהגיש אותה לעירייה בדרישה להנגיש מקומות מסוימים, להתקין רמזורי שמע וכו'.
  3. כדאי לערוך סקר במקום מגוריכם לגבי מקומות ציבוריים שונים, כגון: מתנ"ס/ מרכז קהילתי אחר, לדתיים – בתי כנסת, בתי ספר וכד'. במידה וגיליתם שמקומות אלה אינם נגישים יש לפנות לאחראים על המקום בבקשה להסדיר נגישות. במקרה כזה כדאי לבדוק אפשרות לקשר אותם לאחד הארגונים העוסק ומייעץ בתחום (ראו למטה). יש לעקוב ולבדוק האם הנושא מתקדם.
    ניתן ליצור קשר עם העיתונות המקומית ולפרסם את תוצאות הסקר, לעודד מקומות שהסכימו לשפר ושעשו כך בפועל וכו'.
  4. התאמת הטיולים בתנועת הנוער לנכים. ישנם מסלולים מיוחדים המותאמים לבעלי מוגבלויות. כאן באה לידי ביטוי המוכנות האמיתית לוותר על מנת לאפשר לחניכים נכים להצטרף. זהו המבחן האמיתי: האם נוותר על משהו שאנחנו אוהבים בשביל ערכים מסויימים. הטיול אמנם ייראה אחרת אבל הוא יאפשר לחבר'ה שעד עכשיו לא יכלו להצטרף – לקחת חלק פעיל.
  5. בהמשך לרעיון הקודם – ניתן לנסות ולפעול להנגשת מסלולים או אתרי תיירות ובילוי. ניתן לפעול בשיתוף הקק"ל או החברה להגנת הטבע.

חשוב: למרות שאחת הפעולות המתבקשות לכאורה היא לקחת מלט וליצוק בעצמנו רמפות, יש לשים לב מאחר ורמפה שאינה בנוייה לפי התקן הדרוש עלולה להיות מסוכנת לנכה! לכן – יש להיות בקשר עם יועץ נגישות (דרך אחד הארגונים להלן) אשר יסביר מה נכון לעשות על מנת לא לגרום נזק.

נשמח לשמוע על רעיונות נוספים ולהוסיפם לרשימה!!

 

אתרים וארגונים מומלצים:

  • נגישות ישראל www.aisrael.org
    עמותת  נגישות ישראל הוקמה בשנת 1999 על מנת לאפשר את השתלבותם בחברה, בשוויון, בזכות, בכבוד ובמקסימום עצמאות של אנשים עם מוגבלות החיים בישראל.
  • המרכז לחיים עצמאיים ("נכים עכשיו") 02-5634715
    המרכז לחיים עצמאיים הינו הראשון מסוגו בארץ והוא ארגון של אנשים עם מגבלות. הוא דוגל בשיוויון זכויות לאנשים עם מגבלות ; שיוויון הזדמנויות בכל תחומי החיים: השתלבות בקהילה וניהול אורח חיים עצמאי של אנשים עם מגבלות. המטרה העיקרית שינוי התפיסה החברתית כלפי הנכות. הארגון מפעיל תוכניות לתמיכה, ליווי, ייעוץ וסינגור של אנשים עם מגבלות למען אנשים עם מגבלות. (הארגון מסייע לעמותת "במעגלי צדק" ופועל בשיתוף לקידום התו החברתי ומודעות בנושא זכויות נכים).
  • נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות (משרד המשפטים)  http://www.justice.gov.il/MOJHeb/NetzivutNEW/
  • ארגון בזכות http://www.bizchut.org.il/
    ארגון בזכות הוקם בשנת 1992 על ידי האגודה לזכויות האזרח, והפך תוך זמן קצר לארגון עצמאי. בזכות מהווה כתובת לאנשים שזכויותיהם נפגעו בגין מוגבלותם, לבני משפחותיהם, לאנשי מקצוע שעובדים עימם, לארגונים הפועלים בשטח בתחום זה ולקובעי מדיניות בכנסת ובממשלה.
  • מרש"ל, 02-5388955
    מרש"ל הינו מרכז רב שירותים לעיוורים וללקויי ראייה המסייע במתן מגוון שירותי ייעוץ, שיקום ופנאי לעיוור ולקוי ראייה, תחת קורת גג אחת.  כל זאת במטרה להקנות לאדם העיוור את המיומנויות וההכשרה המתאימה לקראת עצמאות.
  • בית חינוך עיוורים http://www.ivrim.org/
    בית חינוך עיוורים מהווה מסגרת הנותנת שירותים לעיוורים ולקויי-ראיה בתחומים שיקומיים, חינוכיים וטיפוליים. המטרה המרכזית היא לקדם את יכולתו של העיוור לקראת עצמאות תפקודית והשתלבות מירבית בקהילה, וכן לעזור לעיוורים משולבים, תוך התמקדות בצרכים היומיומיים ובאתגרים התפקודיים.
  • המרכז לעיוור בישראל http://www.blinds.org.il/
    עמותה ללא מטרות רווח, הפועלת לרווחת העיוורים וליקויי הראייה, לשילובם המלא בחברה הישראלית ולייצוגם בפני הרשויות הממלכתיות והציבוריות.