כתיבה: מחלקת נוער, תנועת הקיבוץ הדתי
רציונאל:
תקציב המדינה מוגבל. לכן יש מאבק פוליטי לאן הכסף הולך, המקור של כל הכסף הזה הוא בעיקר ממיסים. ישנו מתח בין השוק הפרטי לשוק הציבורי.
מטרות:
1. החניכים יתנסו בקביעת מדיניות כלכלית ציבורית ויחושו את הדילמות שבכך.
2. החניכים יכירו את המשרדים השונים בממשלה, ויבינו כיצד החלטות מלמעלה משפיעות על חיינו.
 
מהלך:

  1. 5 דק': סבב של 'אם היה לי מיליון דולר- מה הייתי עושה איתם?' | ואז סבב לצד השני 'אם הייתי הממשלה והיה לי מליארד דולר- מה הייתי עושה איתם?' || ממחיש בצורה מעולה את המרחבים שכסף מאפשר לנו כפרטיים, וגם את הצורך לחשוב גדול כשזה מגיע למדינה, גם בכסף וגם ברצונות הפרועים. הפער שבין מה הייתי עושה כפרט למה הייתי עושה כמדינה- הוא חלק ממה שאנחנו רוצים ללמוד להבחין ביחידה זו.
  2. 7 דק': מה זה תקציב המדינה? מאיפה הוא מגיע? >> משחק מהיר- כולם נכנסים לאתר: מי מוצא מה התקציב של תנועות הנוער בישראל ל-2018/2019
  3. 5 דק': מי משפיע על התקציב ולפי מה הוא הולך לאן? > להקריא כרטיסייה (מויקיפדיה) על לוביסטים: לשאול אם יש להם מושג מה זה? (נחזור לזה בסוף השיעור)
שַׁדְלָנוּת (באנגלית Lobbying) היא פעילות שמטרתה להשפיע ברשויות השלטון, במטרה לגרום לנבחרי ציבור (לרוב חברי פרלמנט) לפעול, לקדם ולהצביע בעד מדיניות או הצעת חוק ששוכר השירות מעוניין בה.
העוסק בשדלנות קרוי שַׁדְלָן (לוֹבִּיסְט). מרבית הלוביסטים פועלים תמורת תשלום, אך חלקם פועלים בהתנדבות מטעמים אידאולוגיים או הומניים. השדולה היא לרוב כלי בידי קבוצות אינטרס לשרת את מטרותיהם. פעמים רבות מדובר בחברות מסחריות, הפועלות לקדם חוקים ותקנות שיפעלו לטובתן, כגון הגבלת תחרות, הפחתת מסים, צמצום רגולציה או הגברת רגולציה על מתחרים וכיוצא בזה. עם זאת, יש גם שדלנים שפועלים מטעמם של גופים ללא מטרות רווח ועמותות.
מתוך: ויקיפדיה.
 

 

  1. 10 דק' תיכנון+ 20 דק' הצגה: שר האוצר. נתחלק לזוגות/רביעיות בפני כל זוג/רביעייה תעמוד דילמה תקציבית אחת. כל אחד מהחניכים יצטרך לבנות טיעון לוגי מדוע הוא חושב שהצד שלו יותר צריך את הכסף + לספר על טריק אחד שהוא היה עושה על מנת שיקשיבו לו. [מנכיח בצורה טובה שיש סיבות הגיונית ולוגיות לכל דבר אבל פוליטיקה היא גם משחק של טריקים].

הדילמות:
>> מנכ"ל חברת M3 שמייצרת אפודים זוהרים בספרד רוצה שיהיה אפוד זוהר בכל רכב בישראל.
שוקי שלומבר, מחנך כיתה י' ביישוב בצפון הארץ, סטודנט לכלכלה, לא מעוניין להשקיע אפילו 20 ₪.
 
>> מנכ"ל חברת מובילאיי, רוצה להתקין מכשיר בכל רכב בישראל.
חנה, בת ה70, לא רוצה להתקין על הרכב שנת 2001 שלה מכשיר חדש שעושה צפצופים.
 
>> ישראל כץ – שר התחבורה – רוצה לבנות מחלף חדש בהרי ירושלים
זאב אלקין – השר להגנת הסביבה – מתנגד כדי לשמור על השמורה
 
>> נפתלי בנט – שר החינוך – רוצה לתת תקציב נוסף לבתי ספר מצטיינים
גילה גמליאל – שרת הרווחה – רוצה להעביר את התקציב לבתי ספר חלשים בפריפריה
 
>> אריה דרעי – שר הכלכלה – רוצה להוריד מיסים על ייבוא פירות וירקות מחו"ל
אורי אריאל – שר החקלאות – פוחד שזה ייפגע בחקלאים ורוצה לתמוך בחקלאות ישראלית
 
>> סכום כסף לעיר קרית גת –
מירי רגב – שרת התרבות והספורט – רוצה לשפץ אולם ספורט ישן
דוד אזולאי – השר לשירותי דת – רוצה לשפץ בתי כנסת
 
>> שר הבריאות – יש לך יוזמה לסמן מוצרים לא בריאים עם מדבקה אדומה. כדי להגן על הציבור.
מנכ"ל חברת אוסם – שמעת על היוזמה וזה מאוד מטריד אותך. פוחד מהפסדים. מה תעשה?
 
>> שר הבריאות – רוצה לקדם חוק שיגביל מכירת סיגריות – איך תעשה את זה?
מנכ"ל חברת סיגריות – חושש מהפסדים. מה תעשה?
 
>> שר התקשורת – יש מחאה חברתית על המחירים המוגזמים של חברות הסלולר. מה תעשה?
מנכ"ל סלקום – שמעת על היוזמה של השר. מלחיץ אותך. מה תעשה?
 

  1. 10 דק': אפוד זוהר – קריאת טקסט.

מה נראה לכם שאפשר לעשות? רעיונות? |
 

  1. נספר על על לובי 99 – https://lobby99.org.il/

לובי 99 הוא מיזם חברתי-כלכלי הפועל במטרה לקדם אינטרסים של הציבור הרחב למול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה, לעומת הלוביסטים המסחריים העושים זאת בעבור חברות מסחריות, בעלי הון וגופים פרטיים. מטרת המיזם היא הגדלת ההשפעה הציבורית על מקבלי ההחלטות על ידי גיוס ושימוש בלוביסטים שפועלים עבור הציבור. (ויקיפדיה)
 

  1. 5 דק': מסכמים, כסף זה לא רק לכלכלנים. כסף זה החיים שלנו, זה גם בידיים שלנו לפי סולם הערכים שנציב. תמיד יש בחירה, אנחנו רוצים לנסות לבחור נכון.

*להרחבה על תקציב המדינה: https://next.obudget.org/ הסדנא לידע ציבורי.