הפעלה 4-"יש שואלים"

 

 

 

 

הפעלה 4: "יש שואלים"*

רקע

אחד האתגרים שמציב השירות הצבאי המשותף לדתיים ולחילוניים הוא הצורך להתמודד עם שאלות הנוגעות לתפיסות עולם ולעקרונות המעצבים אורח חיים.

הפעלה זו מזמנת התמודדות עם שאלות אלה במסגרת מוגנת.

מטרות

להפגיש את המשתתפים עם מיגוון שאלות המטרידות את בני גילם.

להעניק למשתתפים את הביטחון ואת היכולת להסביר את עמדותיהם בנושאים הקשורים בהשקפת עולמם.

מהלך הפעילות

1.    כל משתתף רושם על פתק שאלה שמטרידה אותו הקשורה לתפיסת עולמו הדתית, ושלדעתו אין לו תשובה עליה. כל משתתף יכול לרשום כמה שאלות, אולם יש לרשום כל שאלה על פתק נפרד. אין צורך להזדהות בשם על גבי הפתקים.

2.    כל המשתתפים מניחים את פתקיהם במרכז החדר.

3.    מחלקים את המשתתפים לקבוצות בנות 5-3 אנשים.

4.    כל קבוצה בוחרת באחד הפתקים, בהתאם לשאלה המעניינת את הקבוצה.

5.    כל קבוצה מקיימת דיון על השאלה שבחרה, ומנסה להציע תשובות אפשריות. בנוסף לכך צריכה כל קבוצה להציע דרכים להסביר את התשובות שהיא מציעה למי שאינם דתיים, או שהנחות היסוד הדתיות אינן נהירות להם.

6.    מכנסים את כל המשתתפים ומבקשים מכל קבוצה לדווח על השאלה שבה דנה ועל התשובות שהוצעו לשאלה זו.

7.    ניתן לפתוח את הדיון ולבקש ממשתתפים מקבוצות אחרות להציע כיווני חשיבה נוספים להתמודדות עם השאלות שהוצגו עלידי הקבוצות השונות.

8.    ניתן להעשיר את הדיון במידע נוסף, וכן להפנות את המשתתפים לערוך תחקיר, כדי להעמיק את התשובות שהציעו.

נספח 1: שאלות לדוגמה, שמציגים חילונים לדתיים

א.   האם יש לאדם בחירה חופשית, או שהכל מוכתב מראש?

ב.    האם יש חיים אחרי המוות? מהו "העולם הבא"?

ג.    האם ניתן ליישב את הסתירות שבין התנ"ך למדע בתיאור בריאת העולם?

ד.    העולם השתנה – מדוע צריך לקיים מצוות שנכתבו לפני אלפי שנים?

ה.   מדוע הדתיים מונעים תחבורה ציבורית, וכופים שלא לפתוח בתי קולנוע, מסעדות וקניונים בשבת?

ו.    מדוע הדתיים מקפידים על הפרדה בחינוך בין בנים לבנות ומרבים בגדרי צניעות?

ז.    מדוע אסור לבני זוג לחיות יחד ללא נישואין?

ח.   מה משמעותם של חוקי הכשרות?

ט.   מדוע הרבנים מתנגדים לשיתוף נשים במועצות דתיות?

י.    ממה נובעת קדושה של אדמה או מקום? מה קדוש יותר – אדם או אדמה?

יא.  האם לאדם הדתי יש ערכי מוסר ומצפון, או שהכל מוכתב לו על ידי הדת והרבנים?

יב.  מדוע לא לנצל את החופש וליהנות מהחיים – לחיות "איך שבא"?



*     ההפעלה מבוססת על הפעלה מתוך החוברת רבה אמונתך בהוצאת מינהל חברה ונוער במשרד החינוך התרבות והספורט, עמ' 113-112.

קובץ מצורף