מהו עתידה של האורתודוכסיה המודרנית?
בוקר מיוחד לבחינת מצבה של האורתודכסיה המודרנית בארץ ובחו"ל
תהליכים רבים הפוקדים את הציונות הדתית בארץ ובחו"ל, מעלים בפני כל אחד ואחת מאיתנו, את השאלה: מה יהיה עתידה של דרך התורה והעבודה. האם יש נסיגה או נסיקה? ובעיקר: מה יש לעשות? להיות פרו-אקטיבים או לתת לתהליכים לזרום? להתבדל מהציונות הדתית או דווקא לקחת אחריות ולהשפיע?
בכדי לדון בשאלה אלו ועוד, נקיים כנס מיוחד במינו, בעז"ה ביום חמישי בבוקר, ג' חול המועד פסח (1/4/10) במרכז בגין בירושלים.
בכנס, המאורגן ע"י תנועת נאמני תורה ועבודה יחד עם הארגון: Jewish Ideas and Ideals, יתארחו ארגונים שונים כמו מרכז הרצוג, קולך, הקיבוץ הדתי, ישיבת מעלה גלבוע, ממזרח שמש ועוד, יחד עם אישים כמו הרב דוד ביגמן, הרב יהודה גלעד, הרבנית חנה הנקין, הרב ד"ר שאול פרבר, הרב פרופ' דניאל שפרבר, הרב יובל שרלו ועוד. במהלך היום, אשר יתנהל ברובו בשפה האנגלית, ינסו המשתתפים לענות על השאלה מה ניתן לעשות ע"מ לשמר ולהגדיל את כוחה והשפעתה של האורתודוכסיה המודרנית בארץ ובחו"ל. הכנס יתקיים באמצעות קבוצות דיון סביב נושאים כמו מצב מערכת החינוך הדתית, השפעתה של ה"שנה בארץ" לצעירי חו"ל, מקומה של האישה בעולם הדתי ועוד ויסתיים ברב שיח גדול בשאלה: "האם האורתודוכסיה המודרנית היא זן נכחד?- מה ניתן לעשות?". את רב השיח ינחה העיתונאי גיל הופמן מהעיתון ג'רוזלם פוסט. לו"ז מפורט ישלח בהמשך.
כנס זה יפתח בתפילת שחרית חגיגית עם יהודה סולומון מלהקת "המושב", יתקיימו בו מספר דיונים במקביל ורב שיח מסכם שיסתיים ב-13:00, ע"מ לאפשר למשתתפים לנצל את שאר היום לטיול לשמחת החג.
לצד קבוצות הדיון יתקיימו גם טעימות יין וסדנאות יחודיות , מדיטציה, הגיגים על תקשורת יהודית, יהדות ואקולוגיה, יחסי רוח ונפש, פסטיבל אוכל יהודי ועוד . בואו להינות משילוב ייחודי של הרבה רוח וגם חומר!
קטע וידיאו: לחץ
תמלול:
(התמלול נעשה ע"י מתמלל שתרגם לעברית והוציא תקציר. הנוסח לא קיבל את אישור המרצים)
הרב יובל שרלו
עתידה של האורתודוקסיה המודרנית: "המונח שאנחנו צריכים לאמץ כיום הוא 'ציונות דתית לכתחילה'. 'ציונות דתית' ולא 'מודרן-אורתודוקס', שלדעתי הוא מונח לא טוב, מסיבות רבות. המונח 'ציונות דתית' מדגיש את העובדה שאנחנו לא מנסים לפתור רק את הבעיות הפנימיות של הזרם שלנו, אלא אנחנו מדברים על כלל ישראל ועל מדינת ישראל. בתקופה שבה הנוער שלנו חולם חלומות על מדינת יהודה ועל ממלכה יהודית ללא דמוקרטיה, אנחנו צריכים לחזור ל'ציונות דתית', מונח שמדגיש את עצם היותנו חלק מן המדינה.
'לכתחילה', משום שאנחנו מאמינים שהדרך המהותית של היהדות היא ציונות דתית, וכל דרך אחרת מהווה חלק אחד בלבד. אם לא נדבר בשפה של 'לכתחילה', אין הרבה סיכוי שילדינו ותלמידינו ימשיכו אחרינו.
"אם נמשיך להיות פוסקי הלכה שעדיין חושבים על יהודים כפרטים ולא חושבים על פסיקה שנועדת לכלל ישראל; אם לא נתחיל לשאול את עצמנו האם מה שאנחנו פוסקים יכול להתאים לכלל החברה הישראלית; אם לא נשאל את עצמנו איך מדינה יהודית צריכה להיראות על-פי ההלכה הכללית – אנו מועלים בתפקידנו".
תיקון מערכת החינוך הציונית-דתית: "הזרם ששולח את רוב בוגריו לתחום החינוך הוא הזרם החרד"לי. אני מאוד מודאג ממצב זה, שייקח אותנו לצורה אחרת של חינוך. הדבר הראשון שנחוץ לנו הוא חיזוק המחויבות. הדרך היחידה היא כאשר תלמידינו ירגישו שהם מקדישים את חייהם לתחום החינוך, ולטובת זה יוותרו על חלומות אחרים שלהם. הדבר המרכזי שיבטיח את עתידה של הציונות הדתית הוא החינוך, וזו הדרך המרכזית להציל את הציונות הדתית מהיעלמות, כפי שקרה, למשל, לפא"י. סכנת ההיעלמות קיימת, ואנחנו צריכים להתחיל לעבוד כדי שזה לא יקרה; שום דבר לא יתרחש מאליו".
בני עקיבא: "הדבר היחיד שצריך לעשות הוא פשוט להיות שם, בבני עקיבא; להיות שם ולחלוק על העמדות המנוגדות לשלנו, לא לברוח מנושאים שנויים במחלוקת, להתעמת ולהוכיח שבני עקיבא צריכה להיות רחבה ומכילה גם את העמדות השונות בציונות הדתית. ללא שימוש במונחים של פשרה והכלה, בני עקיבא ללא תתקיים.
הרבה פעמים התחושה בקרב מתנגדינו היא שהם – החרד"לים – לא יכולים להתפשר, ולכן הם לא ייתנו לקומונרית לעמוד על במה, למשל, אך אנחנו כן יכולים להתפשר, ולכן הקומונרית לא תעלה. ברגע שאנחנו נבהיר שחשוב לנו מאוד שבנותינו וחניכותינו תוכלנה לעמוד על במה, ושמבחינתנו בנושא זה אין פשרות – אז נוכל להתדיין ולמצוא פיתרון. זו המשמעות של 'לכתחילה' – אם אנחנו לא מחשיבים את עצמנו כמשהו שהוא 'לכתחילה', לא נוכל להאשים את מתנגדינו".
אלטרנטיבה לרבנות?: "אנחנו לא צריכים להיות הרבנות האלטרנטיבית, אנחנו צריכים להיות הרבנות. בשביל להיות הרבנות אנחנו קודם כל צריכים להחליט שזה חשוב לנו – מה שעוד לא החלטנו; עדיין לא הכרענו ששאלת דמותה היהודית של מדינת ישראל חשובה לנו. לאחר מכן אנחנו צריכים לאמץ את התפיסה ההלכתית הציבורית-הכללית, ולהפסיק לאמץ תפיסה הלכתית שמסתכלת רק על הפרט. אם נחליט שזה חשוב לנו וניצור את התנאים שיאפשרו את זה – עידוד בנינו ובנותינו להמשיך במסלול התורני, ולהשפיע בעמדות תורניות – ואם נאמץ את הגישה הכללית-הציבורית בפסיקת ההלכה – נוכל להיות לא הרבנות האלטרנטיבית, אלא הרבנות עצמה.
הרב שאול פרבר
עתידה של האורתודקסיה המודרנית: "האורתודוקסיה המודרנית סובלת משלושה חסרונות: 1. המסר שלנו הוא לא מספיק ברור, הוא קצת אליטיסטי, ואם נמשיך להגדיר את עצמנו כלא 'ימין' ולא 'שמאל' – ימינו הסתיימו.
2. חוסר כוח והשפעה. אנו סובלים מחוסר יכולת לתרגם את ערכינו לכוח פוליטית. 3. מחוייבות: כמה אנחנו מחויבים לאורתודוקסיה המודרנית? האם אנחנו מוכנים להשקיע בערכים הללו זמן, כסף ופעולה? אם לא – ימינו קצרים. אם יש לנו מה להביא לעולם היהודי, עלינו להבהיר את המסר, לחזק את כוחנו ואת מחויבותנו.
גיור: "אנחנו לא יכולים לתת לחבורה של רבנים מיליטנטיים להשתלט על החיים הדתיים במדינה".
רבנות אלטרנטיבית: "האם יש לנו את הרצון ואת הכוחות המשותפים להגיד שאנחנו 'כובשים' מחדש את הרבנות? אני יושב לצד הרב הפופולרי ביותר בישראל (הרב שרלו-א.ה.), אבל גם לצד מי שאין לו סיכוי להיות הרב הראשי לישראל. הרבנות היא לא רק עניין אידיאולוגי, היא עניין פוליטי. מה שיגרום לנו 'להיות' הרבנות הוא הרצון שלנו לשינוי. רב העיר בעיר שלי (רעננה) לא מאפשר לי לערוך חופות, כי אני 'שמאלי' מדי. האם זה עניין אידיאולוגי? זו מציאות פוליטית. עלינו למצוא פתרונות פוליטיים לשאלת הרבנות."
הרב פרופ' דניאל שפרבר
האורתודוקסיה המודרנית: "אנו נאבקים מול חזית חזקה ואידיאולוגית, הציבור החרדי. גם אצלנו יש תנועה בכיוון הזה. הכשרות האמיתית היא של בד"ץ, ואילו כשרות של 'רבנות' היא פסולה; הגיורים אינם רציניים, ויכולים להתבטל אחרי עשור. הציבור החרדי חי תחת הפחד של העדה החרדית, שיש לה 'דעת תורה', שקובעת איפה אפשר לבנות בית חולים ואיפה אי-אפשר. האדמו"ר החסידי קרוב לשכינה; ראש הישיבה הליטאי הוא כמעטא אפיפיור; זו דעת תורה, וכל מי שאומר אחרת, יוכרז כרפורמי. אנחנו לא נותנים מספיק גיבוי למנהיגות שלנו, בהשוואה לגיבוי שמעניקה הקהילה החרדית למנהיגיה. יש לכך סיבה טובה: עמדה הלכתית ליברלית מכירה בזכות של הפרט לחשוב ולהכריע בעצמו.
אולם, באורתודוקסיה המודרנית קורים דברים חיוביים רבים: מהפכה בעולם לימוד התורה לנשים, מניינים שוויוניים – שבהם, כידוע, אני תומך, ובכלל, אני מאמין שבעתיד הקרוב יהיה לנשים תפקיד מהותי בפסיקה, בעיצוב ההלכה ובבית הכנסת. כל אלו משנים וישנו את הפרופיל של הציבור שלנו. חלק בציבור שלנו יצטרפו כתוצאה מכל התהליכים הללו לציבור החרדי, אך המרכז יישאר. אם החרד"לים ימשיכו להזניח את הצרכים החשובים בקהילה שלהם, את אלו שדורשים שההלכה תהיה ידידותית להם ותשתמש יותר ויותר בשיקול של 'כבוד הבריות' – תהיה מהפכה נגדם, שסופה יביא להתחזקות ערכי האורתודוקסיה המודרנית".
ההלכה והמסר של האורתודוקסיה המודרנית: "'מעגלי צדק' הייתה תגלית אמיתית. לפתע גילו שלהלכה יש מסר בנושא צדק חברתי. אחר כך גילו שלהלכה יש מה לומר בנושאי אקולוגיה. הרבנים והמחנכים צריכים להדגיש יותר ויותר את עמדת ההלכה בכל התחומים הללו; זה יביא לשינוי הפרופיל של הדור הבא של הציונות הדתית".
גיור: "נעשתה לנו דה-לגיטימציה. הרבנים שלנו, מוסדות החינוך שלנו, כולנו נתונים תחת דה-לגיטימציה של הציבור החרדי והחרד"לי זמן רב מדי. הדיינים שלנו מקבלים הוראות מגבוה, והעובדה שאת החיים הדתיים במדינת ישראל קובעים שניים-שלושה 'גדולי עולם' היא בלתי מתקבלת על הדעת, ויש לשנות אותה. עלינו לדעת בביטחון שמה שאנחנו עושים הוא נכון מבחינה הלכתית, ולא להסתכל מעבר לכתף ולחשוש שמא החרדים לא יקבלו את זה. כך לא נתקדם".
הרבנית חנה הנקין
"לפני שנות התשעים היה עיצוב זהה כמעט לכל הכיפות בציבור הדתי לאומי; הריקודים בחתונות ובשמחת תורה גם הם היו בעלי אופי דומה. היום אני רואה אנשים שלא רוצים להגדיר את עצמם, אנשים שהאינדיבידואליות שלהם זועקת, ויש גישות רבות ודעות שונות בקרב הנוער הציוני-דתי. הציונות הדתית היא החיה ביותר והמעניינת ביותר בישראל כיום, ויש התקדמות בכל מיני תחומים. בשנתיים האחרונות ענו יועצות הלכה על כ-100,000 תשובות הלכתיות, יש טוענות רבניות ונשים תלמידות חכמות. יש מעורבות חברתית, גרעינים תורניים, 'מעגלי צדק' ורבני צהר, ארגון רבנים שבאופן אמיץ מתמודד עם השאלות העומדות לפתחה של מדינת ישראל. אנו נמצא היום פחות ופחות אנשים שמעוניינים להגדיר את עצמם. גם המחנכים בישיבות תיכוניות באים היום מרקע שונה: בשנות התשעים שלטה בקרב הישיבות התיכוניות האידיאולוגיה שאם נתיישב על עוד מאחז אחד, המשיח יגיע, והיום אנו רואים שהאידיאולוגיה הזו לא קיימת יותר, אך תהליכים כאלה לוקחים זמן. אני אומרת לתלמידותיי: 'אתן תהיינה המחנכות של הדור הבא', ואני מאמינה שבתחום הזה עוד נראה שינוי.
"לא למדנו להשמיע את קולנו, אנחנו לא לוחמים מספיק, לא למדנו איך להתעקש על נושאים מסויימים, כמו הציבור החרדי. אני מאמינה שבעזרת יצירת דור חדש של תלמידי חכמים ותלמידות חכמות, תהיה לנו היכולת להשפיע יותר בחברה הישראלית ובציבור הציוני-דתי".
Does Modern Orthodoxy Have a Future?
It is undeniable that Modern Orthodoxy has changed since the early days of Torah Va'Avodah. But is it developing in a planned, desirable way? Do we need to intervene and change course? Is it fair to intercede or should we allow natural evolution to run its course?
Join us on Thursday Chol HaMoed Pessach, April 1st at the Begin Center in Jerusalem to weigh in on these questions.
This event, organized jointly by Ne’emanei Torah Va'Avodah and The Jewish Institute for Ideas and Ideals, will host a spectrum of organizations and personalities. Rabbi David Bigman, Rabbi Yehuda Gilad , Rebbetzin Chana Henkin, Rabbi Dr. Shaul Farber, Rabbi Prof. Daniel Sperber, Rabbi Yuval Cherlow – and you – will deliberate how Modern Orthodoxy can gain even greater influence as part of the Jewish voice both in Israel and abroad. Other influential members of HaKibbutz HaDati, Merkaz Herzog, Yeshivat Maale Gilboa, Memizrach Hashemesh, and Kollech will also share their opinions, visions, and hopes for the future.
Specific discussion topics for the day include: The influence of the "Israel Year" on students from abroad, The state of Israel's Religious Education, The woman's role in Orthodoxy, and much more. You will be able to choose what discussions interest you most, as several sessions will run in parallel and most will be conducted in English. "Is Modern Orthodoxy an Endangered Species", the question going through all our minds, is the title of the concluding plenary discussion facilitated by Gil Hoffman of the Jerusalem Post.
While you digest your new insights into the future of Modern Orthodoxy, treat yourself to some of Israel's finest gourmet foods and wines; meditate or activate yourself with one of the workshops; join a sidebar on sustainability or Jewish perspectives on social media. Most importantly, construct your own program to ensure yourself an utterly enjoyable and enriching morning.
We will start the day off on the right foot at 8am with a festive Shacharit led by Yehuda Solomon of the Moshav band. The conference will end at 1pm, leaving enough time for you to enjoy the beautiful spring weather during Chag Ha'aviv.
A symbolic entrance fee of 30 shekel will be collected upon registration. Limited room available (last conference was sold out in 3 days!).
There will be a great kids program with arts, crafts, music and face painting- please specify on registration form how many kids will be attending and their ages.
Conference Program
Sessions will be held in English, unless otherwise specified.
Classroom 1: Kids' programs
First floor Lobby: Booths and complementary coffee corner
Patio: Gourmet food festival
8:00-9:30 Main Auditorium
Shacharit and Hallel with Yehuda Solomon
9:45- 11:45 Main Auditorium:
Can Modern Orthodoxy Assume a Voice Autonomous from the Haredi World to Unchain the Agunah?
Screening of the Movie "Mekudeshet"
This Movie, Directed by Anat Zruia (2004) follows several women and their pursuit for divorce.
Discussion:
Ms. Susan Weiss, Executive Director, Center for Women's Justice
Dr. Elana Maryles Sztokman, Mavoi Satum
9:45-10:30 Parallel Sessions
Classroom 2 & 3 (bottom floor): Memizrach Shemesh: A Tradition of Social Responsibility (this panel will be held mostly in Hebrew)
Rabbi Yitzhak Chouraqui, Director of the Rabbinic Leadership Program
Tamar Zaken, Director of Youth Leadership and Development Coordinator
Lecture room (entrance floor): Yeshivat Maaleh Gilboa: Flip In or Flip Out? About the One-year Programs for American Students
Rabbi David Bigman, Rosh Yeshiva
Rabbi Yehuda Gilad, Rosh Yeshiva
Rabbi Shalom Berger, co-author, "flipping Out- Myth or Fact?"
Seminar Room (top floor): The Yaacov Herzog Center: Is There a Common Ground? Dialogue between Opposing Groups in the National Religious Community
Dr. Noach Hayut, Executive Director
Yaffa Epstein, Associate, Beit Midrash Rashut Harabim
Rachel Shpreker-Frankel, Associate, Beit Midrash Rashut Harabim
10:45-11:30: Parallel Sessions
Classrooms 2&3 (bottom floor) : Itim and Ne’emanei Torah Va'Avodah: Conversion in Chaos-Is This the Great Challenge of Modern Orthodoxy?
Rabbi Dr. Shaul Farber, Founder and Director, Itim
Rabbi Dr. Avi Kadish, Board Member, Ne’emanei Torah Va'Avodah
Yonatan Bennaroch, Chairman of the Board, Ne’emani Torah Va'avodah
Kibbutz Hadati (entrance floor) : Executive Panel- Where do we go from here?
Nechamia Raphel, Executive Director, Kibbutz HaDati
Dr. Dina Feldman, Executive Director, Kollech
Dr. Noach Hayut, Executive Director, TheYaacov Herzog center
Yonatan Bennaroch, Chairman of the Board, Ne’emani Torah Va'avodah
Shmuel Shatach, Executive Director, Ne’emanei Torah Va'avodah
Rabbi Yehuda Gilad, Rosh Yeshiva, Ma'ale Gilboa
Seminar Room (top floor): Jewlicious: Where are the Modern Orthodox Institutions in the Web 2.0 world?
Mr. David Abitbol, Founder, Jewlicious
Mr. Aharon Horowitz, Co-Director, Presentense
Mrs. Dena Greenspan, Founder, TagTeam marketing
Mr. Charlie Kalech, Founder, J-Town productions
11:45 -13:30 Main Auditorium: Closing Panel: Is Modern Orthodoxy an Endangered Species?
Moderator: Mr. Gil Hoffman, Jerusalem Post
Rabbi Yuval Cherlow, Rosh Yeshiva, Petach Tikva Hesder Yeshiva
Rabbi Dr. Shaul Farber, Founder and Director, Itim
Rebbanit Chana Henkin, founder and dean, Nishmat
Rabbi Prof. Daniel Sperber, Bar Ilan University