דעות 102 — DEOT 102

דעות 102 — DEOT 102

"תהמת יכסימו", פרשת בשלח. תשפ"ד

בשמות י"ד כ"ח קוראים אנו: "וישבו המים ויכסו את הרכב ואת הפרשים לכל חיל פרעה הבאים אחריהם בים, לא נשאר בהם עד אחד". ועל הפסוק הזה מצאנו במכילתא בשלח פ"ו ל"ג ע"א: "עד אחד"- אפילו פרעה, דברי ר' יהודה, שנאמר, "מרכבת פרעה [וחילו ירה בים…]" (שמות ט"ו ד'). ר' נחמיה אומר, חוץ פרעה, ועליו הוא אומר, "ואולם בעבור זאת העמדתיך [בעבור הראתך את כחי ולמען ספר שמי בכל הארץ]" (שמות ט' ט"ז). כאן הולך ר' יהודה לשיטתו במנחות ס"ח ע"ב, דעד ועד בכלל, ואילו ר' נחמיה סובר כרבנן דעד ולא עד בכלל, (משך חכמה ושבות יהודה).

והנה בפרקי דר' אליעזר פרק מ"ג, ק"ג ע"א, מצינו כתוב בזה הלשון: ר' נחוניה בן הקנה אומר: תדע לך כח התשובה. בא וראה מפרעה מלך מצרים שמרד בצור עליון הרבה מאד, שנאמר, "מי ה' אשר אשמע בקולו" (שמות ה' ב'). ובאותו לשון שחטא בו בלשון עשה תשובה, שנאמר, "מי כמכה באלים ה'…" (שמות ט"ו י"א), והצילו הקב"ה מבין המתים… לספר את גבורתו … והלך ומלך בנינוה. והיו אנשי נינוה… גוזלים איש לרעהו ועושים מעשי זימה וכאלו מעשים רעים. וכששלח הקב"ה ליונה להנבא עליה להחריבה, שמע פרעה ועמד מכסאו וקרע בגדיו וילבש שק ואפר והכריז בכל עמו… וכו'.

ובמדרש ויושע (בית המדרש של יליניק ח"א, עמ' 53): אמרו חכמים ז"ל: בשעה שאמרו ישראל זאת השירה לפני הקב"ה, שמע אותה פרעה שהיה מטורף בים, ונשא אצבעו לשמיים ואמר: אני מאמין בך שאתה הצדיק ואני ועמי הרשעים, ולא יש אלוקים בעולם אלא אתה. באותה שעה ירד גבריאל והטיל על צווארו שלשלת של ברזל ואמר לו: רשע, אתמול אמרת, "מי ה' אשר אשמע בקולו", ועתה אתה אומר, "ה' הצדיק". מיד הורידו למצולות ים חמשים יום  ,וציער אותו כדי שיכיר גבורותיו של הקב"ה [כפי הנראה דרש את הפסוק "מרכבות פרעה וחילו ירה בים"- "ים" בגימטריה חמישים] ולאחר מכן המליכו על נינוה… ועדיין פרעה חי ועומד על פתח גהנום, וכשנכנסים מלכי אומות העולם, מיד מודיע להם גבורותיו של הקב"ה, וכו'.

וכעין זה מצאנו בחדית' המוסלמי, שהוא קובץ מסורות בעל פה המיוחסות לנביא מוחמד עצמו (ראו שוורצבוים, ממקור ישראל וישמעאל עמ' 72): … שגבריאל רדף אחר פרעה לתוך הים, והראה לו תעודת גזר דינו חתום [אולי על פי "תהמת יכסימו" שמות ט"ו ה']… לא התייאש פרעה, ויקרא בקול רם (סורה י': 90) מאמין אנכי באללה אשר בו מאמינים בני ישראל. אמר אליו גבריאל: רק כעת מתיימר אתה להאמין באללה. עד כה עמדת במריך וקלקלת את דרכך. וסתם גבריאל את פיו של פרעה מתוך חשש שמא יחזור בתשובה ויצהיר שוב אמונתו באללה.

הוי אומר שהמסורת המוסלמית הזאת היא כדברי ר' יהודה דלעיל שאף פרעה לא ניצל ממצולות הים, ואילו ר' נחמיה כשיטת רבי שבסנהדרין ק"י ע"ב, דלא שבקה לחסידותיה…  ואכן, אם לא ייכנעו סינוואר ואנשיו ולא יחזרו בהם מעקשנותם ורשעתם, אזי במהרה תהומות יכסימו. אמכי"ר.

ד. שפרבר