פרק א. השתלבותם של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד אנו בוחנים מגמות בנוגע להשתלבותם של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד, באמצעות השוואה בין נתוני 2009 לנתוני 2015. השוואה זו העלתה מספר ממצאים מעניינים:
1) במהלך השנים 2009-2015 פחת שיעור התלמידים ממוצא אתיופי (תלמידים שעלו מאתיופיה ותלמידים שנולדו בישראל שאחד מהוריהם לפחות עלה מאתיופיה) הלומדים בחמ"ד. בחינוך היסודי שיעורם פחת באופן משמעותי (מ-59% ל-49% בקרב תלמידים ממוצא אתיופי ומ-81% ל-68% בקרב תלמידים שעלו מאתיופיה), ובחינוך העל-יסודי באופן מתון (מ-52% ל-47% בקרב תלמידים ממוצא אתיופי ומ-71% ל-69% בקרב תלמידים שעלו מאתיופיה). סיבות אפשריות לכך הן תהליכי חילון בקרב יוצאי אתיופיה ומגמות של התחזקות החינוך ה'תורני' הנפרד בחמ"ד היסודי, הממעט לקלוט לשורותיו תלמידים ממוצא אתיופי (ראה בהרחבה להלן).
2) למרות המגמות האחרונות, לפי נתוני שנת 2015, שיעור התלמידים ממוצא אתיופי הלומדים בחמ"ד גבוה באופן ניכר מחלקו היחסי של החמ"ד במערכת החינוך (כ-49% בחינוך היסודי וכ-47% בחינוך העל-יסודי). בחינוך היסודי, שיעור זה אף גדול משיעור התלמידים ממוצא אתיופי הלומדים בחינוך הממלכתי (כ-44%). כמו כן, מבין העולים מאתיופיה, הרוב הגדול לומדים במוסדות ממלכתיים-דתיים (כ-68% בחינוך היסודי וכ-69% בחינוך העל-יסודי). הסיבות לפערים בין העולים מאתיופיה לבני העולים מאתיופיה עשויות לנבוע מכך שמשפחות העולים חשופות ומשולבות פחות בחברה הכללית ובשל העובדה שרבות מהן נמצאות בתהליכי גיור ל"חומרא" במסגרתו נדרשים הילדים ללמוד במסגרות דתיות.
3) השוואת נתוני החינוך היסודי בשנת 2009 והחינוך העל-יסודי בשנת 2015 (שש שנים לאחר מכן) מלמדת על תופעה ניכרת של עזיבת תלמידים ממוצא אתיופי את החמ"ד במסגרת המעבר מחינוך יסודי לחינוך על-יסודי. כך, בשנת 2009, כ-59% מהתלמידים ממוצא אתיופי וכ-81% מהתלמידים שעלו מאתיופיה בחינוך היסודי למדו במוסדות החמ"ד, ואילו בשנת 2015, כ-47% מהתלמידים ממוצא אתיופי וכ-69% מהתלמידים שעלו מאתיופיה בחינוך העל-יסודי למדו במוסדות החמ"ד (לצורך השוואה, בקרב כלל התלמידים, כ-14% מתלמידי החינוך היסודי בשנת 2009 וכ-13% מתלמידי החינוך העל-יסודי בשנת 2015 למדו בחמ"ד). להערכתנו, עזיבה זו נובעת מהתרחבות החלק של ההורים וילדיהם (ביחס לרשויות) בתהליך בחירת מוסד הלימודים במעבר מחינוך יסודי לחינוך על-יסודי, ומהעלייה במעורבות התלמידים עצמם, שלרוב קרובים יותר מהוריהם לעולם החילוני, בתהליך הבחירה. כמו כן, ייתכן והדבר נובע משכר הלימוד הגבוה המקובל במוסדות רבים בחמ"ד העל-יסודי.
בהמשך הפרק, בחנו את השינויים ברמת האינטגרציה של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד. הממצאים מלמדים על מגמה של שיפור בשנים האחרונות, כאשר בין השנים 2009-2015 פחת שיעור התלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד הלומדים במוסדות לימוד בהם למעלה ממחצית מהתלמידים הינם ממוצא אתיופי. בחינוך היסודי פחת שיעורם מ-24% ל-4% בלבד, ובחינוך העל-יסודי פחת שיעורם מ-10% ל-7%. שיפור זה ברמת האינטגרציה נובע קודם כל מעובדה טכנית: מסיבות שונות, בין השנים 2009-2015 פחת מספר התלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד (במיוחד היסודי), ואילו מספר התלמידים הכללי עלה בשל הריבוי הטבעי של האוכלוסייה. בנוסף לכך, השינוי הינו ככל הנראה תוצאה של מדיניות משרד החינוך לסגירת מוסדות בהם ישנו ריכוז גבוה של תלמידים ממוצאאתיופי ופעולות של מנהל החמ"ד לקידום האינטגרציה של תלמידים אלו, כמו גם של תהליכים דמוגרפיים וחברתיים של השתלבות של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית.
פרק ב. תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד – פילוחים נבחרים הצגנו נתונים הנוגעים לפיזור הגיאוגרפי של תלמידים ממוצא אתיופי ולהבדלים בהשתלבות שלהם במוסדות מעורבים ונפרדים, לפי נתוני שנת 2015.
בחינוך היסודי, בחנו את ההבדלים בקליטת תלמידים ממוצא אתיופי בין מוסדות מעורבים ומוסדות נפרדים ברמת הכיתה (מוסדות בהם כל הכיתות נפרדות) וזאת על מנת להבחין בין מוסדות ממלכתיים-דתיים רגילים למוסדות ממלכתיים-דתיים 'תורניים' נפרדים. הממצאים העלו כי המוסדות המעורבים קולטים הרבה יותר תלמידים ממוצא אתיופי בהשוואה למוסדות הנפרדים: כ-68% מהתלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד היסודי לומדים במוסדות מעורבים (לעומת כ-48% מכלל התלמידים בחמ"ד היסודי הלומדים במוסדות מעורבים). בהמשך לכך, ביישובים בהם ישנם ריכוזים גבוהים של יוצאי אתיופיה, המוסדות המעורבים בחמ"ד קולטים בממוצע שיעור גבוה בהרבה של תלמידים ממוצא אתיופי בהשוואה למוסדות הנפרדים (19% ו-5%, בהתאמה). נתונים אלו עקביים לממצאים שהוצגו לעיל והראו כי בתי ספר מעורבים קולטים שיעורים הרבה יותר גבוהים של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך מאשר בתי ספר נפרדים.
בחינוך העל-יסודי, בחנו את ההבדלים בקליטת תלמידים ממוצא אתיופי בין מוסדות מעורבים למוסדות נפרדים ברמה מוסדית (כל התלמידים במוסד מאותו מין). חלוקה זו מעניינת שכן מסיבות היסטוריות, דתיות וחברתיות המוסדות היוקרתיים בחמ"ד העל-יסודי הם כמעט תמיד נפרדים, ואילו שאר המוסדות מתחלקים למוסדות מעורבים ונפרדים. הממצאים העלו כי אמנם מרבית התלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד העל-יסודי לומדים במוסדות נפרדים, אך שיעורם נמוך באופן משמעותי מהשיעור שנרשם בקרב כלל התלמידים (כ-58% וכ-78%, בהתאמה).
בחינת ההשתלבות של תלמידים ממוצא אתיופי במוסדות ממלכתיים-דתיים על-יסודיים נפרדים לפי מגדר, מעלה כי שיעור הבנות ממוצא אתיופי בחמ"ד העל-היסודי הלומדות במוסדות נפרדים גבוה משיעור הבנים (62% ו-53%, בהתאמה). בהצטרף לנתונים נוספים, לפיהם שיעור הבנות ממוצא אתיופי הלומדות בחמ"ד, היסודי והעל-יסודי, גבוה משיעור הבנים (48%-50% בחינוך היסודי, ו-44%-51% בחינוך העל-יסודי), נראה כי הדבר מלמד על קליטה ושילוב טובים יותר של בנות ממוצא אתיופי בחמ"ד בהשוואה לבנים ממוצא אתיופי.
בנוסף לכך, הצגנו בפרק נתונים אודות הפיזור הגיאוגרפי של תלמידים ממוצא אתיופי. נתונים אלו מלמדים כי מרבית התלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד לומדים במחוזות דרום ומרכז – כ-58% בחינוך היסודי וכ-56% בחינוך העל-יסודי, ומנגד, שיעור נמוך במיוחד של תלמידים ממוצא אתיופי לומד במחוז יהודה ושומרון (כ-4% הן בחינוך היסודי והן בחינוך העל-יסודי).
פרק ג': ההישגים הלימודיים של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד הצגנו את ההישגים הלימודיים של תלמידים ממוצא אתיופי במקצועות הליבה, על פי מבחני המיצ"ב לשנים תשס"ח-תשע"ג (2008-2013).
לפי הממצאים, ההישגים של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד היסודי (כיתות ה') והעל-יסודי (כיתות ח') נופלים באופן ניכר מההישגים של יתר תלמידי החמ"ד. בחינוך היסודי, הפערים נמוכים יותר במקצועות ה"חלשים" של החמ"ד (אנגלית ומדעים) וגבוהים יותר במקצועות ה"חזקים" של החמ"ד (עברית ומתמטיקה). כמו כן, הפערים עולים עם העלייה בגיל: בעברית הפערים בכיתות ה' הם ב-53-82 נקודות ובכיתות ח' ב-88-104 נקודות; במתמטיקה הפערים בכיתות ה' הם ב-51-80 נקודות ובכיתות ח' ב-74-83 נקודות; במדעים הפערים בכיתות ה' הם ב-44-45 נקודות ובכיתות ח' ב-68-77 נקודות; באנגלית הפערים בכיתות ה' הם ב-33-44 נקודות ובכיתות ח' ב-63-70 נקודות. בחינוך היסודי ניתן לראות מגמה של צמצום בפערים בין השנים 2008-2013 בעברית ובמתמטיקה.
ההישגים של תלמידים ממוצא אתיופי בחמ"ד נמוכים גם בהשוואה להישגים של תלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממלכתי, הן בחינוך היסודי (כיתות ה') והן בחינוך העל-יסודי (כיתות ח'), למעט במקצוע המתמטיקה שבו לא נמצאו פערים משמעותיים בין תלמידים ממוצא אתיופי בשני סוגי הפיקוח. חלק מהפערים האלו נובעים, כנראה, מכך שבחמ"ד שיעור גבוה יותר מקרב התלמידים ממוצא אתיופי הינם עולים מאתיופיה, שהישגיהם בכל המקצועות נמוכים יותר משל בני העולים מאתיופיה שנולדו בישראל. לא ניתן לזהות מגמה ברורה בכל הנוגע להתרחבות או לצמצום הפערים בין שני סוגי הפיקוח במעבר מהחינוך היסודי לחינוך העל-יסודי.